Avatar billede joeb Nybegynder
09. juni 2003 - 17:59 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

CPU futter bundkort af

Hjalp en ven med at købe nyt bundkort og CPU:
Bundkort: Acorp 7KT400
CPU: Athlon XP 2200+

Sendte bundkort tilbage, da vi efter at have prøvet alt - jeg mener alt - konstaterede, at skidtet ikke ville starte op. Fik bundkort tilbage med notits om, at det var testet dødt. Nyt bundkort leveret. Satte samme CPU i og samme skete...ingenting.

Satte samme CPU i andet bundkort, og nu kan det bundkort ikke starte op. Kan det virkelig passe, at en CPU kan "brænde" et bundkort af?

Har aldrig fået fejlkode-bip fra nogle af bundkortene. I det andet bundkort CPUen blev testet i, fik vi fjelkodefarven (integreret del i USB-connectoren): CPU not installed correctly/Not working properly.

CPU og alle bundkort burde passe sammen.
Avatar billede bredker Nybegynder
09. juni 2003 - 18:01 #1
der må  være en fejl i din cpu
se om der er korssluttet et par ben
Avatar billede bredker Nybegynder
09. juni 2003 - 18:02 #2
det kan jo også være en fabrikationsfejl
send begge dele tilbage
Avatar billede joeb Nybegynder
09. juni 2003 - 18:15 #3
Kortsluttet et par ben? Alle ben på CPUen synes jeg sidder som de skal - ingen knækkede og alle helt lige. Kan det virkelig lade sig gøre, at en CPU ødelægger et ellers velfungerende bundkort?

Lidt trist når man i en gods sags tjeneste hjælper en ven og får ødelagt sit eget bundkort (dog heldigvis den ældre af dem).
Avatar billede superanden Nybegynder
09. juni 2003 - 18:18 #4
er du 100% sikker på at du sætter cpu'en på rigtigt og at den ikke bliver for varm?

hvis du glemmer kølepasta eller har en for svag køler så cpu'en bliver for varm kan det godt futte det hele af.
Avatar billede bredker Nybegynder
09. juni 2003 - 18:21 #5
det kunne jo være en fejl indeni din cpu
send den dog tilbage og lad forhanleren brænde hans eget bundkort af i stedet for at i selv skal prøve
jeg tror ikke at han erstatter flere kort ,når i først har brændt 2 af
Avatar billede joeb Nybegynder
09. juni 2003 - 18:27 #6
Har heller ikke tænkt mig at putte den CPU i flere bundkort, men det var altså ikke en risiko jeg troede fandtes, da jeg satte den i mit eget bundkort. CPUen kan faktisk kun sidde på en måde, så det er ikke det. Var selvfølgelig meget omhyggelig.

Nå - men den her tråd var nok mere oprettet grundet frustrationen over situationen og tiltænkt som en mindre debat-tråd. Vil dog fordele point ligeligt senere, da jeg ikke regner med at der er andet at gøre, end at sende den tilbage til forhandleren. Bare surt når bundkortet var købt hos en anden.
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
10. juni 2003 - 04:37 #7
I har sikkert "knækket" kernen da i satte køler på 1´ste gang - ser det ca. 10 gange pr. måned - desværre sker det MEGET ofte med AMD processorer - hvis folk har lidt travlt. Prøv at rense CPU´en for kølepasta - o check om der ikke er knækket et lille stykke af !?.
      Skulle ovenstående være tilfældet, så husk ikke at "hængsle" CPUkøleren på soklen når i monterer den NYE cpu - og derefter "Vippe" den nedover cpu´en indtil i kan låse den i modsatte side - det betyder at i vipper med hele fjederstyrken på kanten af Athlon kernen (Så er det ligesom med Ø-Pølser - "Kend den på Knækket" (Uha))
      Istedet "Løfter" i køleren henover processoren når clipsen er monteret på passivsiden - og sætter den plant nedover processoren - mens køleren holdes plant, og med pænt tryk nedefter - monterer i retension klemmen på aktiv siden.
PS : Det er muligt du vidste det i forvejen, og det er også muligt at det skyldes en defekt cpu fra starten - men for en sikkerheds skyld....
PMS : Kender en gut som har lavet det samme nummer 5 gange i træk - kvik knægt iøvrigt....NOT
Avatar billede robotten Praktikant
10. juni 2003 - 11:27 #8
Avatar billede mazing Nybegynder
10. juni 2003 - 17:58 #9
Din CPU er defekt. Lad være med at smide den i flere bundkort! Jeg arbejdede på en netcafe for noget tid siden hvor jeg brugte det meste af tiden på at samle og reperere computere. Vi havde nogle CPU'r der gjorde det samme.. Tror også jeg fik brændt 3 bundkort af.
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
12. juni 2003 - 03:06 #10
Normalt vil ATX delen slå fra ved defekt CPU - og således automatisk forhindre burn-out - but- who knows.