Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 11:30 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

windows xp "hænger" i bootsekvensen - hvorfor gør den det?

Hej Eksperter :o)

Jeg har været kloden rundt med mine PC problemer, så nu er tiden til at spørge her:

Jeg har følgender komponenter:

1 Soltek SL-75FRN2-L (og med samme problemer, ASUS A7V8X-X), begge prøvet med de nyeste bios.
1 AMD XP Thoroughbred (2400+ - 266 FSB)
1 Standard køler (Idle = ca. 41 grader)
1 512 mb. Samsung PC-2700 DDR-RAM (6 ns.)
1 350 Watt PSU
1 IBM GXP 120 gb. (7200 rpm.)
1 HP 9310 brænder

Jeg har prøvet følgende softeware, for at sikre at der ikke er fejl på mit hardare (alt kommer ud UDEN fejl).

mem86, Prime95, IBM testdrive (til harddisken), 3dmark 2001SE. Har endda tilkoblet en jordledning til kabinettet.

Hvorfor h..... hænger min PC i bootsekvensen???

Mvh.

AG
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. juni 2003 - 11:37 #1
bootsekvensen??? Kommer den ikke igennem post?? er der noget på skærmen?
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. juni 2003 - 11:43 #2
kunne være cpu'en....http://www.hardocp.com/article.html?art=NDY4

hvis dette er dit bundkort, kører det kun med fsb på 100/133/166

din cpu på 266!

det andet asus bundkort går godt nok på til athlon xp 2700+ fsb 333....tjaaa
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:43 #3
har man flere OS, så vil det tag lidt tid.
Eller hvis det er en opgradering, prøv en ren installation.
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. juni 2003 - 11:44 #4
sorry min fejl!!! Har ikke meget kendskab til amd
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. juni 2003 - 11:45 #5
(bundkortet understøtter processoren)

men hvor langt når den!
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 11:47 #6
Hmmm... jeg tror ikke helt du ved hvad du taler om. Soltek boardet understøtter FSB på til 333 MhZ (166 x 2), det samme gør ASUS boardet.

Systemet kommer igennem post, men hænger f.eks. i "Velkommen" billedet, der kommer lige inden skrivebordet fremkommer.

At CPU'en er på 266, betyder bare, at den kørere 2 x 133.
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. juni 2003 - 11:47 #7
ved det
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. juni 2003 - 11:48 #8
jamen så lav da en repair...eller formater...reinstaller! Har du ikke gjort det?
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 11:48 #9
Jeg har (mange gange) kørt en ren installation - det har ingen effekt.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:49 #10
er det så hardware el os....der hænger.
Det lyder da som om at hardwaret er helt ok.
Her er en godt link til xp-tips.
http://www.winxpfix.com
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:50 #11
hvad med efter update..?
hænger den osse ved andre OSér..?
Kører du Fat 32 el..?
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 11:51 #12
Tak for linket - jeg tror nu ikke det er XP relateret. Jeg oplever også, at det hele fryser under installation af XP... mærkeligt...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:52 #13
Og ...
Har du delt den harddisk op..?
Den er stor, så det ville hjælpe at lave en partition på ca.8-10 gb, til Winxp.
Programmer for sig, lager for sig..:O)
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 11:53 #14
Det har jeg også gjort. 8 gb til XP... og to andre partitioner til programmer + lager... hmmm.... 8 gb. er vel ikke for meget?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:54 #15
nej det er helt fint..:O)
Men de skal ligge i starten af drevet..er der nogen som synes..
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 11:56 #16
I starten af drevet... hvordan skal det forstås? Jeg kalder bare partitionen for "C", når jeg skal clean installe.... er det det du mener? Kan man da bestemme hvor på drevet installationen skal ligge?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:57 #17
http://www.tweak.dk/test146c.php
har du checket din bios opsætning...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 11:58 #18
yeps...det kan man..
Med feks. Partition Magic..!
Avatar billede vesperillo Nybegynder
09. juni 2003 - 12:00 #19
hmm
en kammerat olevede noget lignende
Viste sig dog at hans grafikkort ikke var helt understøttet af Windows XP. Prøvet at skifte det ud?
Prøv også at pil batteriet ud af dit bundkort og reset BIOS ad den vej. Synes det lugter af hardware konflikt et sted.
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 12:01 #20
Ja, jeg har prøvet næsten alle tænkelige opsætningsmuligheder. Men jeg holder mig nu til standardinstillingerne... det burde jo være det sikreste.

Det link du har givet mig... det er ikke det samme board som jeg har. Eller var det bare for at være pædagogisk ;o)
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 12:04 #21
vesperillo: NEMLIG... hardwarekonflikt, det tror jeg også. Men jeg ved bare ikke hvordan/hvorfor. Grafikkortet er et Sapphire Radeon 9500 Pro. Det har virket i en anden PC med XP på også. Jeg har testet med et andet kort - samme effekt (ingen effekt).

Jeg har allerede prøvet at tage batteriet ud, og derefter reset'e bios'en. Virker heller ikke.

Kan det mon være min PSU? Jeg har bestilt en ny, som jeg vil prøve med. Men det er bare lidt langt ude... men på den anden side, jeg er også lidt langt ude af arrigskab over det her. Har snart brugt tre uger på at løse problemet.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 12:04 #22
næ det var det nu ikke, det var en fejl.
Men tror du ikke de har samme bios, det er værd at checke.
Der er ofte en "quick-start", eller lign. der kan sætte hastigheden op.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 12:07 #23
skal lige ha´ noget at spise...vender frygtligt tilbage med et, måske lidt bedre svar..:O)
Men du kan jo checke om din benchmark er det samme som de test der findes..
http://www.ninjalane.com/display.aspx?docname=sl-75frn&page=3#top
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 12:07 #24
Det er ikke fordi hastigheden er langsom eller hurtig. Den går ganske enkelt kold, og kan kun komme videre ved at boote skidtet igen (med tryk på reset-knappen). Jeg har prøvet at lade den stå i laaang tid, men den kommer bare ikke videre af sig selv.

Sådan kan det gå 3,4,5,6 gange, og pludselig "vupti", så booter den lynhurtigt op.... ???
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 12:10 #25
bartfreak: Jeg tror vist det er meget godt du får noget at spise ;o) ... det er stadig ikke det samme MB. Mit hedder Soltek SL-75FRN2-L og ikke SL-75frn, det der er forskellen er, om chipesettet er nforce eller nforce2 (jeg har 2'eren).
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 12:23 #26
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 12:45 #27
Prøv evt seneste bios. Den er fra d. 2/6 2003, så den har du sikkert ikke på. Det er version D1.3L
http://www.soltek.com.tw/downloads/bios/awd/75frn2/75frn213.zip
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 12:50 #28
Den har jeg allerede.
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 12:50 #29
Lige nu kører jeg med mit ASUS board, også med nyeste bios (1005)
Avatar billede vesperillo Nybegynder
09. juni 2003 - 12:56 #30
hmm
har du netkortet tilsluttet til Internet?
ville være underligt hvis det er PSU'en, men er da en mulighed. Der er vel ikke en jumper der er sat forkert?
Prøvet med en anden HD?
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 13:00 #31
Vesperillo: Ja, jeg har netværkskortet tilsluttet Internet (min router) - hvorfor? Kan det have noget med det at gøre?

Jeg har tjekket alle jumpere. Jeg har ikke prøvet med en anden HD, men HD'en har virket fint på et andet system, så det er vel ikke den....
Avatar billede vesperillo Nybegynder
09. juni 2003 - 13:07 #32
Tjah - har én gang tidligere oplevet at en konflikt mellem XP og netkortet var skyld i at XP ikke startede.
Har du prøvet at sætte en anden ramblok i evt.?
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 13:14 #33
Hmm... jeg kunne jo prøve med et andet netværkskort. Begge MB har integreret netværkskort. Jeg kunne jo prøve at slå det fra... jeg har endnu ikke prøvet med en anden ram-blok.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 13:24 #34
For mig lyder det også som om at der er en rimeligt stor sandsynlighed for at ram'en er skyld i det, så det er absolut værd at prøve med en anden blok.
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 13:28 #35
Også selv om RAM'en kører mem86 fejlfrit...?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 13:34 #36
Ja, nu kender jeg ikke det program, men jeg ved hvor følsom XP er overfor alt muligt. Jeg mener stadig at det skal testes.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 16:40 #37
Har rodet rundt efter noget om det her, synes ikke der er noget konkret.
Du er sikker på at OS ligger på partition der er Fat32...?
Jeg ville nok prøve at installere OS på en anden HD(evt. oz med en anden cd), checke mine ram, opdatere alle drivere til mobo. sætte ide 0 til 1. boot i bios, derefter cd-rom.
det lyder lidt som om at den leder efter OS, og mislykker..måske pga en timeout
Der er op til 3 års garanti på Ibm 120 gb, måske, hvis det virker på en anden Hd, er det en go´ ide at få den byttet. Så hvis jumpere sidder rigtigt, og alt det er prøvet, ja så må man jo starte forfra..:O)..??
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 16:48 #38
Partitionen er en NTFS partition, men det skulle vel ikke skabe problemet.

Nu har jeg rodet med det her møg i tre uger, og jeg tror sgu jeg har fundet løsningen: Jeg er akkurat blevet færdig med en Windows 2000 installation i stedet for XP - og VOILA, skidtet virker uden at brokke sig... jeg fatter ikke hvorfor, men det var heldigt, for jeg har snart ikke mere hår på hovedet.

Tak for Jeres forslag!

Hvordan lukker jeg den her streng?
Avatar billede geitner Nybegynder
09. juni 2003 - 16:48 #39
"tråd" ... mente jeg vist.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juni 2003 - 19:21 #40
det er fordi du med NTFS, en ven havde samme problem. Han ændreded det blot.
Har et program der kan hjælpe dig efter du har lavet en Fat32..:O)
Et boot program, der tester,optimerer..m.m..
du kan bare oprette et nyt ?
Avatar billede bullet2048 Nybegynder
24. juni 2003 - 00:21 #41
Jeg har nøjagtigt det samme problem. Pc'en låser efter bootsekvensen, og det eneste der er at gøre, er at trykke på reset.
Mit første gæt var at det måtte være noget HW der ikke blev initialiseret ved alm. boot, og først ved 2. boot fik den et "reset" signal. Derfor fjernede jeg alt unødvendigt HW, men den låste stadigvæk. Så skiftede jeg kabinet, PSU, harddisk, grafikkort og CPU, uden at det blev bedre.
Jeg lavede en hel clean XP, men det var stadigvæk det samme.
Derfor måtte konklusionen være at der var en fejl på bundkortet, eller i XP, der gjorde at de bare ikke virker sammen, MEN....
Der er 1000-vis der har det samme bundkort og som kører XP, uden problemer.
Jeg er derfor fuldstændig lost nu :-0
Nu har jeg lige bestilt nyt bundkort, så bliver det spændende at se.