Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 00:40 Der er 44 kommentarer og
4 løsninger

Compaq problem

Hej alle eksperter.
Jeg har en gammel 500 MhZ Compaq stående, og nu er den gået ned (overraskende? :þ) Men anyway, jeg har selvfølgelig en medfølgende Recovery CD med Win98 og en masse unyttige drivere på.
Mit spørgsmål er:
Er det muligt at formattere normalt og fx. installere Windows 2000? Biosen er jo selvfølgelig spærret, men er der nogen måde hvorpå man kan komme ind i Bios eller skal man købe et nyt bundkort?
Det ville være dejligt hvis man kunne bruge format c: og så installere hele windows normalt istedet for med den grimme recovery CD.
Tak for jeres svar på forhånd.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
09. juni 2003 - 00:43 #1
hvorfor kan du ikke komme ind BIOS??? Er det en af dem som styres fra Windows af?
Avatar billede hojben Novice
09. juni 2003 - 00:43 #2
Du kan sagtens gå igang med at formatere og installere 2k på den..
Avatar billede human Nybegynder
09. juni 2003 - 00:45 #3
Hvis du ikke kan komme i BIOS så prøv følgende:

DEl
F1
F2
F12

alt+ctrl+ecs
Avatar billede human Nybegynder
09. juni 2003 - 00:45 #4
Går ud fra du skal i BIOS for at ændre din 1st. boot.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 01:00 #5
skovenborg: jeg kan ikke komme ind i Bios da den i starten (der hvor den skal vise Bios version) bare skriver Compaq med rødt og i den tid kan man ikke komme ind i Bios!
Avatar billede hojben Novice
09. juni 2003 - 01:01 #6
hvad er det for en Scumbag du har? model..
Avatar billede connie Nybegynder
09. juni 2003 - 01:01 #7
Har også haft en Compaq og de er dæleme anderledes! Prøver man at installere et styresystem som ikke lige er fra fabrikanten siger den bare "This is not a Compaq CD". Jeg opgav at låse BIOS op efter flere mislykkedes forsøg, men skal ikke udelukke at det kan lade sig gøre på én eller anden måde...
Avatar billede darkside Nybegynder
09. juni 2003 - 01:02 #8
Prøv med F10, det virker på min, og den gør det samme ;)
Avatar billede cykellapper Nybegynder
09. juni 2003 - 01:13 #9
Prøv at åbne kabinettet, check fabrikat og model på bundkortet, find en manual på producentens hjemmeside. Der er som regel en jumper, der hedder CLR CMOS. Sluk computeren og flyt jumperen fra ben 1-2 til 2-3 og tilbage igen. (Alternativt kan CMOS batteriet tages ud i ca. 20 sek.).
Herefter skulle der ikke være problemer (Udover at BIOS skal sættes op igen).
Avatar billede magictouch Nybegynder
09. juni 2003 - 07:09 #10
Du skal nok have W98 ind først, og så opgradere til 2000, men du skal regne med at du skal have fat i en hel masse drivere, og meget andet, for at få det hele til at virke.
Et forslag? prøv XP
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 10:25 #11
Skovenborg>>En BIOS der styres af Windows???
Selvfølgelig kan du komme ind i din BIOS, kom med model og nummer, så finder vi det.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 10:59 #12
darkside----> ved at trykke F10 kom jeg ind i Compaq coporation setup utility, jeg vil dog ikke kalde det en Bios men det er da noget nyt! :)
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 11:08 #13
cykellapper------> jeg prøver det....
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 11:09 #14
magictouch ----> den har kun 128 MB ram så jeg er ikke meget for at opgradere til det ram-slugende-XP :)
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 11:27 #15
K. cykellapper -------> BIOS blev resettet, men den har stadig bare Compaq Configuration ting, ingen rigtigt Bios

Jeg kan kun finde 2 navne på bundkortet: Intel og Compaq så producenten må vel være Intel? :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 12:22 #16
Compaq Configuration "tingen" er din bios. Den ser lidt anderledes ud, men det er fordi den er lavet af Compaq.
Hvis du beslutter dig for at lægge windows 2000 ind, så kan du skam sagtens gøre det. Som der allerede er sagt skal du have den til at boote fra cdrom'en. Dog kan du lave boot disketter hvis du ikke kan få den til det. De ligger på din windows 2000 cdrom, under \bootdisk. Såvidt jeg husker dobbwltklikker man bare på \bootdisk\makeboot og du kan nu generere 4 bootdisketter. Når du er kommet igang med installationen skal du vælge ny installation, og du skal vælge c: drevet at installere på. Sig ja til at formatere.

Vigtigt !!!! Fordi det er en Compaq, må du under ingen omstændigheder forandre partitioneringen på maskinen. Bios (Compaq Configuration) ligger i en skjult partition på harddisken og sletter du den, mister du muligheden for at kunne komme ind i bios.

Ellers så kører du bare installationen færdig, og så er det jo spændende hvos mange drivere der mangler. Men det er jo et andet problem som vi evt kan kigge på bagefter. Da du har en recovery cd, er det jo hurtigt og nemt, bare at "opgive" projektet hvis det ser for uoverskueligt ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2003 - 13:01 #17
Jeg formoder at det er en Presario 58xx eller lignende.

F10 for at komme ind i BIOS - men der er ikke noget der som du
vil ændre på.

Du kan godt køre NT4 eller Windows 2000 på den.

Det er ikke officielt supporteret af Compaq, så de har ikke
driverne, men man kan godt finde alle driverne host producenterne
af de nekelte dele.

Win98SE på Compaq Presario sucks, så det er en god ide at skifte.

Jeg har selv kørt NT4 på min (inden den blev skrællet og deponeret
i en affalds container) og jeg kender flere der har kørt Win2000
på en.

Du kan godt partitionere hard-disken totalt - de årgange Presarioer har
ikke den konfiguration på hard-disk (men jeg har også prøvet at brænde
fingerene på den engang).

Vær opmærksom på at recovery CD'en repartionerer hvis du laver om på
partionereingen (de skule skamme sig skulle de).

Hvis du har problemer med at identficere stumperne (for at skaffe drivere), så
post præcis hvilken model det er, så kan jeg sikkert finde nogle
links.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 14:07 #18
Compaq Presario 5696
Jeg har partitioneret harddisken totalt og jeg kan stadig komme ind i Compaqs Bios-lignende ting :)
Men andet end det så er jeg lige nu ved at installere Win2k og det kører bare flydende, er dog kun ved at formatere harddisken så er ikke sikker på at det virker endnu.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 15:16 #19
OKay lortet virker ikke.
den siger
Installationsprogrammet undersøger computerens hardware konfiguration
I / O error: status = 00000021
NTDETECT Mislykkedes
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 15:21 #20
Bootdiskette fra win98, Fdisk, format.
Sæt derefter win2K CD i drevet, find mappen I386 og skriv winnt <Enter>
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 16:16 #21
CDR101: not ready ved læsning af drev D
Afbryd/Forsøg igen/Meld fejl :
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 16:17 #22
Så mangler du en CDR driver på din bootdisk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 16:24 #23
Hmm... måske vi er kommet lidt ud af kurs. Du har jo stadig din recovery-cd, ikke ?
Brug den til at få genoprettet systemet med windows 98.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 16:30 #24
Ja, jeg sagde at jeg havde den men har faktisk fundet ud af at det har jeg ikke mere. Så too bad! :(
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 16:34 #25
hvordan fikser jeg så det med den CDR driver?
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 16:36 #26
Det er ikke så nemt, prøv lige at fortælle hvilke filer du har på den bootdiskette du bruger.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 16:42 #27
har prøvet med 2 forskellige på den ene ligger:
Aoatapi.sys, Attrib.exe, Autoexe.bat, Chkdsk.exe, command.com, config.sys, country.sys, debug.exe, Deltree.exe, display.exe, drvspace.bin, edit.com, edit.hlp, ega.cpi, Fdisk.exe, format.com, Himem.sys, lo.sys, keyb.com, Keyboard.sys, mode.com, more.com, mscdex.exe, msdos.sys, Regedit.exe, scandisk.exe, scandisk.ini, scanreg.exe, sys.com, vide-cdd.sys

og den anden gider jeg slet ikke skrive! :)
men jeg vil prøve at lave en af de der 4 disketters Win2k bootdiske, hvis jeg ellers kan huske hvordan man gør!
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 16:47 #28
Der burde være en CDdriver der virker der, det er et spørgsmål om den bliver kaldt i Autoexec.bat og config.sys.
Win2K er nem, åbn mappen bootdisk på CDén og klik på makeboot.exe
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 18:15 #29
Win2k startdisketterne virkede ikke, nogen andre forslag? jeg er åben... :)
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 18:20 #30
Kopier din config.sys og Autoexec.bat herind, så må vi rette dem til så de virker.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 18:45 #31
hmm hvordan kopiere dem ind? :) jeg har ikke nogen server at uploade til....
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 18:49 #32
Undskyld.*S*
Åbne dem med notesblok og så copy-paste.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 19:36 #33
autoexec.bat:
mscdex /d:mscd001
mode con cp prepare=((850) ega.cpi)
mode con cp select=850
keyb dk,,keyboard.sys

config.sys:
device=display.sys con=(ega,,1)
country=045,850,country.sys
device=vide-cdd.sys /d:mscd001
DEVICE=HIMEM.SYS
lastdrive=z
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 19:45 #34
Autoexec.bat

@ ECHO OFF
mode con cp prepare=((865) A:\ega.cpi)
mode con cp select=865
Loadhigh=keyb dk,,A:\keyboard.sys
PATH=A:\
rem Loadhigh=A:\DOSKEY.COM
rem LOADHIGH=A:\MOUSE.exe
Loadhigh=A:\mscdex /D:mscd001 /M:10

Config.sys

DEVICE=A:\himem.sys /testmem:off
DEVICE=A:\EMM386.EXE NOEMS
dos=UMB
LASTDRIVEHIGH=Z
FCBSHIGH=4,0
buffershigh=30,0
fileshigh=60
dos=HIGH
DEVICEHIGH /L:2,7264 =A:\vide-cdd.sys /D:MSCD001
DEVICEHIGH=/L:2,17184 A:\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
country=045,865,A:\country.sys
SHELL=A:\COMMAND.COM A:\/E:1024 /p

Hvis du ikke har EMM386.exe på bootdisken, kan det måske give et problem, men prøv.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 20:12 #35
Det virker stadig ikke....
den siger det samme som før.
og ja den siger at der er en fejl i linie 2 i config.sys missing file men den skipper det bare så det gør ikke rigtigt noget.
men den siger stadig det samme.

Jeg har dog 1 god nyhed!
jeg har fundet recovery disken, skal jeg prøve at installere win98 fra den først og så win2k ovenpå?.....
tak for jeres hjælp
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2003 - 20:16 #36
Jeg ville undgå at installere oveni hvis det var muligt.

Altid en lille risiko for snavs.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 20:18 #37
Hvor mange drev har du?
er din HD delt i flere, ellers er jeg bange for at dit CDdrev ikke virker.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 20:33 #38
Fejlen: CDR101: not ready ved læsning af drev D
bliver jo meldt af cdrom-driveren så jeg hælder også mest til at cdromdrevet er defekt.
Men da cdrom driveren mscdex blot tager næste ledige bogstav hvis d: er optaget (jvf ovennævnte autoexec.bat og config.sys) burde det ikke være et problem at se hvilket bogstav der bliver reserveret til cdrom-drevet under opstarten. Dog kan det også forvirre hvis der er 2 cdrom drev i maskinen samtidig. I de tilfælde plejer jeg at frakoble det ene drev før jeg forsøger at installere med bootdisk.

Og i lyset af de mange problemer du har haft, synes jeg du skal prøve recovery-cd'en.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 20:51 #39
OPDATERING:
Har pillet min brænder fra.
den siger det kun når jeg går ind i mappen I386 på Win2k cden og skriver: dir eller winnt.exe.
Alle de andre mapper virker perfekt....
For mig at se tyder det meget på at CD´én er defekt, men hvis jeg sætter den i den her comp og går ind i mappen I386 og kigger på filerne så ser de ikke ud til at være defekte.
any suggestions?
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 20:57 #40
Byt drev på de to maskiner.*S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juni 2003 - 21:17 #41
Helt enig *s*
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 21:29 #42
ikke for at virke "noob"´et men hvad betyder *S* ?
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 21:31 #43
*S* Betyder at smile, og er et høfligt smil.
Avatar billede andersdk Nybegynder
09. juni 2003 - 21:54 #44
oki :) har lige skaffet en Win2k cd fra en ven og guess what? den er nået 70% :)
Avatar billede fromsej Praktikant
09. juni 2003 - 21:56 #45
Godt nok, vi håber.
Avatar billede magictouch Nybegynder
10. juni 2003 - 08:12 #46
Hej andersdk
du skriver længere oppe: missing file, du kan faktisk godt chkdsk/scandiske bootdisketten, og den retter fejlen
Avatar billede andersdk Nybegynder
11. juni 2003 - 16:40 #47
Fejlen er:
Defekt CD.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juni 2003 - 16:44 #48
Takker for point :-)