Avatar billede migb Nybegynder
08. juni 2003 - 22:33 Der er 17 kommentarer

Simpelt problem med at opstille 98 - XP LAN.

Hej eksperter.
Jeg skal forbinde to computere, en ny athlon 2000+ der kører XP, og en ældre 200 MHz med 98.

Forbindelsen har været i orden før, men den gamle gik ned, og jeg har haft 95 på den før jeg skiftede tilbage til 98.

Problemet ligger i, at når jeg kører "konfigurere et hjemmenetværk" fra XP-CD'en (original, studielicens), afsluttes guiden, efter computeren har genstartet, med fejlmeddelelsen: "Guiden Netværksinstallation kan ikke fuldføres. - Guiden kan ikke finde netværkshardwaren."

Jeg tvivler på at det er hardwaren der er noget i vejen med. For jeg har jo haft netværk mellem de 2 computere med samme netværkskort og -kabel.
Jeg har også tjekket under kontrolpanelet. Netværkskortet er registreret, og i funktion.

Hvad kan fejlen være?
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 22:35 #1
har du instaleret den rigtige driver til dit kort
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 22:38 #2
prøv at repare dit netværk, klik på ikonet i højrehjørne og når den kommer op, klik på engeskaber så prøv at trykke reparer (så er vi da sikre på det virker!

bruger du adsl!
Avatar billede migb Nybegynder
08. juni 2003 - 22:40 #3
Måske ikke - men det virker i.flg. kontrolpanelet, og det er et standart 10/100 kort. Burde 98 ikke have installeret det rigtigt fra starten af?
Jeg mener også at jeg har prøvet automatisk opgradering af driver-funktionen. Der findes ikke en nyere driver.
Avatar billede bredker Nybegynder
08. juni 2003 - 22:44 #4
prøv at svare på ken´s spm ,nu han er inde i billedet er du i gode hænder
Avatar billede migb Nybegynder
08. juni 2003 - 22:46 #5
(til kenp) Hvilket ikon? På 98 eller XP?
Nej, jeg bruger ikke ADSL på nogle af de 2 computere.
Avatar billede migb Nybegynder
08. juni 2003 - 22:58 #6
Mere information:
Begge de 2 comp. giver fejlmeddelelse når jeg prøver at se netværksforbindelserne.
Jeg vedd ikke om jeg har gjort det tydeligt nok at netværkskortene i følge hardwareoversigten ikke har brug for reperation.
Avatar billede migb Nybegynder
08. juni 2003 - 23:00 #7
...jeg gider ikke mere i aften, vender tilbage i morgen...
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2003 - 23:00 #8
Men det kunne tyde på at der er fejl alligevel!

ja det er naturligt at du ikke kan komme i netværk hvis der ikke er konfiguret noget! hvordan vil du have sat dit netværk helt præcist op! så er det nemmere når man skal guide, skal du have internet deling eller lign m.m. så skal du nok få en guide!
Avatar billede migb Nybegynder
10. juni 2003 - 17:20 #9
OK, der er internetforbindelse over standard-modem på den gamle.
Den vil jeg selvfølgeligt gerne have delt med den nye.
Jeg skal ikke have nogen af dem forbundet med andet lige i øjeblikket.

Så situationen er: 1 modemforbindelse, forbundet med 98-pc, som er forbundet med XP-pc, som den deler forbindelsen med.
Avatar billede kenp Novice
10. juni 2003 - 18:12 #10
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/

bagefter skal du også dele noget på din win98 så xp kan se den! så burde xp kunne komme ind på win 98!

(xp skal bare hente ip automatisk)  jeg antager du kun har alm modem forbindelse!
Avatar billede migb Nybegynder
12. juni 2003 - 22:48 #11
Tja, det er en meget fin guide du har fundet der...
Bare ærgerligt at den ikke fortæller mig hvordan jeg får de 2 comp. i netværk(!). Problemet er at de to computere slet ikke kan få øje på hinanden. Og det er jo en nødvendighed hvis jeg vil spille over LAN-netværket eller overføre filer. Efter at jeg har angivet en fast IP-adresse kan XP-comp. få øje på sig selv, men 98'eren har stadigt ikke "adgang til netværket".

Men tak for guiden. Så kan jeg slippe for at spørge om deling af internet senere.
Avatar billede kenp Novice
13. juni 2003 - 08:16 #12
har du sat dem i samme arbejdsgruppe?

bruger du ip-adresser 192.168.1.1 og 192.168.1.2
husk også samme subnet 255.255.255.0
Avatar billede migb Nybegynder
13. juni 2003 - 15:33 #13
Ja, jeg kan ikke huske om jeg bruger 192.168.0 i.st.f. 192.168.1, men de er i hvert tilfælde i samme arbejdsgruppe. Og ja, undernetmasken er sat til 3x255 (.0).
Bemærk venligst, at mit spørgsmål ikke går på hvordan man opretter et netværk, men hvorfor det ikke virker.
Hvorfor kan jeg ikke installere kompabilitet-softwaren fra XP?
Hvorfor er der ikke adgang til netværket? (98'eren burde da kunne registrere sig selv, også selv om den ikke kan gå i netværk med XP, ikke?)

Netkortet på 98'eren er IKKE brændt af. XP registrerer i hvert fald når jeg slukker for 98. Kommer med en "et netværkskabel er ikke tilsluttet"-meddelese.

*suk*... jeg håber der snart er nogen der forstår hvad jeg mener... (JEG SKAL BARE HAVE DEM I NETVÆRK! HVORFOR KAN DEN IKKE FINDE NETVÆRKSHARDWAREN?)
Avatar billede turbox Nybegynder
14. juni 2003 - 02:03 #14
hvad er det for et netkort du har i 200MHz`en ???.. kune det ske at det var en forkert driver der er lagt ind til netkortet ??, har selv haft lignende problem men en gammel comp jeg har...
Avatar billede migb Nybegynder
18. juni 2003 - 23:04 #15
(Undskyld hvis jeg kommer til at fordoble mit indlæg her...)

Netkortet er et Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet NIC.
Driveren, som hedder det samme, er produceret af Microsoft d. 5-5-1999.
DOS-navnet på driveren er VREDIR.VXD, hvis det skulle have nogen interesse.
Avatar billede turbox Nybegynder
18. juni 2003 - 23:21 #16
prøv og skifte til realtek`s driver, og ikke den skide microskod driver, for ved at der er problemer med 8029, læg mærke til hvad kortet og driveren hedder bagefter.... det vil sige det der (AS) men skriv igen hvis det ikke hjælper....
kan ske at jeg har en driver liggende til det.....
Avatar billede migb Nybegynder
19. juni 2003 - 22:25 #17
Hmm... jeg ikke lige hvad du mener med "hvad kortet og driveren hedder bagefter". Jeg vil da tjekke Realtek's hjemmeside om der skulle være nogle opgraderinger.