Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 19:32 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Angående Java og Word - Hvordan tilgås Word gennem java?

Hej med jer.

Jeg skal lave et program, der kan modtage en email i en gui jeg laver (no probs med gui), derefter skal mailen brydes op i delen, alt efter hvad indholdet er(dette er heller ikke problemet). Problemet er at efter de respektive dele af mailen er analyseret skal de sættes ind på de rigtige pladser i et worddokument jeg har lavet. Desuden vil jeg gerne have at navnet på den wordfil, der skal laves ud fra en vilkårlig mail, har samme navn som en del af mailen.

mvh. mig

PS: Håber meget i kan hjælpe! Jeg kender ikke tilgangen til Word gennem Java, men kunne forestille mig at der måske ligger noget dokumentation et sted, kan bare ikke finde det.
Avatar billede disky Nybegynder
05. juni 2003 - 19:47 #1
Jeg mener du kan fjernstyre Word via et ODBC interface, jeg ved man kan med Excel.
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 19:49 #2
Jeg kan ikke finde ud af det, så hvis du kan ville det være rart, hvis du fortalte det :) Jeg er klar over at man kan med excel og SQL server og Access, men kan ikke se noget til Word...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 19:50 #3
http://jakarta.apache.org/poi/index.html kan skrive og læse DOC og XLS
format.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 19:51 #4
Jeg har meget svært ved at tro at man kan accesse Word via ODBC
(man kan godt med regneark, men det er også struktureret data).
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 19:52 #5
For decideret Java appliation til kørende Word kommunikation
skal du nok bruge DDE.

Men hvis jeg husker rigtigt så er der kun en implementaion af dette.
Og den koster penge.
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 19:53 #6
helt enig arne_v, men har du et andet bud?
Avatar billede roenving Novice
05. juni 2003 - 19:54 #7
Kan man få fat i OLE -- den kan tricket ...
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 19:54 #8
Jeg er klar over at en mulighed er, at forsøge at tyde word dokumenternes indhold og derfra kunne oprette filer. Men jeg vil gerne bruge en lidt mere legit metode :) det er til arbejde...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 19:55 #9
Ja - jeg gav dig et link til gratis software som kan læse og skrive
Word dokumenter.
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 19:57 #10
Jeg er ked af at være umulig, men det skal være mig, der programmerer software, og det skal foregå igennem java. Måske api'er?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 19:59 #11
POI er et API !
Avatar billede disky Nybegynder
05. juni 2003 - 20:00 #12
Husk at du ødelægger platformsuafhængigheden totalt ved at koble op imod word osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 20:00 #13
Avatar billede disky Nybegynder
05. juni 2003 - 20:02 #14
arne jeg tror ikke man skal tage ham seriøst, han afviser svar uden at kunne havde haft tid til at vurdere dem.
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 20:04 #15
Ouch... det gjorde ondt.... undskyld arne, men det er ikke til min computer, det er til arbejdets og der må ikke ligge andet end det, der allerede gør, derfor.
Det var ikke for at være uhøflig, men hvis det skal være API'er skal funktionaliteten ligge i windows fra før.
disky...lidt lol. Tænk at svine den dumme mand, der tager mod til sig og stiller spørgsmål... men ok.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 20:08 #16
Så er svaret at det ikke kan lade sig gøre.

Microsoft har ikke lavet et API til at skrive og læse Word dokumenter.

Du skal have noget fremmed kode. POI fra Apache. Eller kode fra
OpenOffice.org !
Avatar billede disky Nybegynder
05. juni 2003 - 20:08 #17
jeg sviner dig ikke til, men folk der afviser svar så hurtigt, har sjældent tid til at vurdere det man svarer, specielt ikke i arnes tilfælde, med den link.

Hvis du ikke må installere det, så er der intet at gøre, andet end at lave det selv. P.s. Det kommer med source og alt.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 20:09 #18
(medmindre du selv vil replikere al det arbejde som de har lavet, men
det vil være et kæmpe arbejde)
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 20:11 #19
Ja tak... tak for hjælpen. Jeg giver mig i kast med at lege med word. Hygge
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 20:25 #20
Har du overvejet nemmere alternativer ?

F.eks. generere HTML og så importere det til Word ?

Det vil formentlig tage mand-måneder (måske endda mand-år) at lave en
god .DOC løsning. EN .HTML løsning kan laves på dage (allerhøjest uger) !
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2003 - 20:30 #21
Eller måske RTF ?
Avatar billede dsj Nybegynder
05. juni 2003 - 21:26 #22
Hvis du vil tilgå Word gennem Java, kan det sagtens lade sig gøre!

IBM har lavet en pakke der hedder Bridge2Java (kan tilgå ActiveX-objekter) - der er gratis som trial og kan downloades her: http://www.alphaworks.ibm.com/tech/bridge2java?open&t=graw,l=766,p=b2j

Du redigerer en medfølgende batch-fil (der medfølger eksempler på word, excel og powerpoint), der ud fra en bestemt dll-fil fra Word genererer en række java-filer (60-100 stk.) lige til at anvende :)
Avatar billede slashdotdoek Nybegynder
05. juni 2003 - 21:34 #23
Mange tak for kommentaren, dsj. :-) Jeg hopper af eksperten nu, tak til alle der hjalp.