Avatar billede krissy Nybegynder
05. juni 2003 - 19:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forstørrelses effekt

Hej,

Jeg skal bruge en effekt i Flash 5 der fungerer ligesom et forstørrelsesglas. Pointen er, at det skal kunne forstørre detaljer i et billede når, man laver en mouse over på en deltalje i det givne billede.

Er der nogle der kan hjælpe med en sådan effekt?

Det haster lidt!

Pft.
K
Avatar billede docks Nybegynder
05. juni 2003 - 21:10 #1
Er det vector eller bitmap graik...?? Hvis det er bitmap skal du lige tænke over at den mister kvalitet når den forstørres e.l....

se her eksempelvis...:

http://www.flashkit.com/tutorials/3rd_Party/Other/PT_Produ-Planet_T-515/index.php
Avatar billede krissy Nybegynder
05. juni 2003 - 21:28 #2
Oprindeligt er det vectorgrafik idet, det er lavet i Illustrator. Men det gemmes i PNG format inden, det importeres i Flash.

Er du interesseret i at lave det?

Vil dog lige tilføje, at det ikke skal være som, det eksempel, du viste. Hvis du forestiller dig, at man holder en kugle bag billedet der får billedet til at "bule ud" det sted, man laver mouse over. Lidt svært at forklare - forstår du? Man kan også forklare det således, at detaljerne kunne ses i en slags "forstørrelsesglas" når, man laver mouse over - altså skal hele billedet kunne aktiveres på denne måde.

På dette link:
http://www.viewsource.dk/cat.asp?ident=applets&page=8&catID=3
vil du kunne se et JavaScript der hedder AipConvex - der har den effekt, jeg gerne vil have. Dog skal den som sagt bare være styret af mouseover.

Kan det lade sig gøre?

Mht. kvaliteten - ja, er klar over at den vil blive lidt forringet, men det er okay.
Avatar billede docks Nybegynder
05. juni 2003 - 22:24 #3
Vil du have at billedet skal "forvrænges" som i eksemplet eller er det ok at bet bare bliver forstørret??
Avatar billede krissy Nybegynder
05. juni 2003 - 22:40 #4
Det er helt ok, at det ikke forvrænges, men bare forstørres.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. juni 2003 - 23:46 #5
http://home19.inet.tele.dk/sirvival/zoom.html

Det her indlæg hører vist til under opgaver! Ved ikke om det er den smarteste måde - og desuden er denne her lavet i mx - men jeg lavede alligevel en .fla til dig, da jeg synes opgaven var sjov :-)
Avatar billede krissy Nybegynder
06. juni 2003 - 00:22 #6
Hej Alexander,

Det er genialt - lige det, jeg har brug for - MEN...den er nødt til også, at kunne bruges i Flash 5.....kan det lade sig gøre?

Kan du sende filen til mig? kristinex@mail-online.dk
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. juni 2003 - 00:32 #7
Har prøvet at gemme den som flash 5 - skriv lige om den virker!
Avatar billede krissy Nybegynder
06. juni 2003 - 00:38 #8
Hej A,

Nej, det 'dutter' ikke! Øv! Hvad kan man så gøre?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. juni 2003 - 00:48 #9
Nej det er rigtigt flash 5 understøtter ikke mask og flytbare movieclip :-(

Hvad man så gør - det ved jeg sgu' ikke - og jeg orker ikke at gå et skridt baglæns og rode med flash 5 - når nu flash mx kan klare det!

Du må hellere afvente docks bud!
Avatar billede krissy Nybegynder
06. juni 2003 - 00:52 #10
Har et forslag - jeg er i gang med et Flash site bestående af en pokkers masse .swf'er. Kun 3 af siderne skal bruge denne funktion, så jeg kan vel bare downloade en mx trial - lave de 3 sider i den. I sidste ende får jeg jo bare 3 swf.'er ud af det.....og i den forbindelse kan det vel være ligegyldigt om de resterende swf'er så er lavet i en Flash 5 version. Eller hvad? Jeg prøver lige! Synes du har lavet et godt stykke arbejde og vil gerne, at du skal have point for det! :0)
Avatar billede krissy Nybegynder
06. juni 2003 - 00:53 #11
Glemte lige at sige, at swf'erne jo bare skal linke til hinanden....skal ikke samkøre på andre måder.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. juni 2003 - 00:59 #12
Det burde være muligt :-) Men det kan være det kan lade sig gøre i flash 5 - jeg ved bare ikke lige hvordan! Det var heller ikke for at lyde tvær - men jeg kan bare ikke huske nok om flash 5 - så arbejdet er for stort til hvad jeg har tid til!

Held og lykke! Hvis det lykkes for dig, så skriv, sp ligger jeg et svar!
Avatar billede krissy Nybegynder
06. juni 2003 - 01:21 #13
Hej A,

Har nu fået downloadet en trial - kan du sende mig filen som en mx version nu? Den fungerer ikke helt optimalt - forstørrelsesfeltet ("glasset) følger ikke rammen på forstørrelsesglasset. Måske det har at gøre med da, du konverterede til 5-versionen?!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. juni 2003 - 08:21 #14
Er sendt igen, men ellers skal du bare gå ind i publishsettings og vælge at den skal gemmes som flash mx!

/Alexander
Avatar billede krissy Nybegynder
06. juni 2003 - 12:58 #15
Hej Alexander,

Det virker - perfekt! :0)

Tak for hjælpen! Point - værsgo! :0) Laver du et svar?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. juni 2003 - 13:04 #16
jamen her er der da så et svar!
Avatar billede nopper Praktikant
08. juni 2003 - 12:01 #17
Hej Alexander!
Var det muligt at få en kopi.
På forhånd tak.
niels-orla@mjols.dk
Avatar billede alexander_j Nybegynder
08. juni 2003 - 16:33 #18
Jep - er hermed sendt!