Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
05. juni 2003 - 17:02 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

slørede billeder under natfotografering!

Mit kamera har dårligt ved at fokusere ved natfotografering.. Det er et olympus c700.. uden AF-lampe..

Billederne bliver altid slørede, men hvis jeg tager en lampe op og lyser objektet lidt op, bliver de naturligvis perfekte.. Kan dte virkeligt passe at et relativt dyrt kamera ikke kan tage skarpe billeder under dårlige lysforhold ? eller har I nogen forslag?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
05. juni 2003 - 17:06 #1
Jeg har samme problem med en 730, og det bliver ikke bedre hvis man forsøger at zoome. Har endnu ikke fundet en løsning på problemet, da den netop har brug for lampen til at oplyse motivet så meget at den kan fokusere på det.
Avatar billede chili17 Nybegynder
05. juni 2003 - 17:30 #2
Kender ikke nævnte camera, men hvis man ikke har mulighed for at sætte indstillingerne manuelt er det noget af en udfordring - at sætte focus på noget lyst i samme afstand som motivet vil sikker bare resulterer i underbelyste billeder - såå, camera med manuel indstillingsmuligheder er nok løsningen!
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
05. juni 2003 - 17:37 #3
chili17.  der er rigtigt mange indstillingsmuligheder med dem..

du kan styre alt (blænde/lukkehastighed/hvidbalance/ISO osv osv)

har du nogen idé ?
Avatar billede chili17 Nybegynder
05. juni 2003 - 18:04 #4
For det første skal du nok bruge stativ, da lukketiden skal sættes forholdsvis lang (1/3 sekund) - om du er nødt til at have flash på for at lyse forgrunden op er jeg ikke sikker på
Men er der ikke en indstilling til natfotografering så brug det, men tror ikke du slipper for stativ, det skal ihverttilfælde holdes stille
Avatar billede s_kjaer Praktikant
05. juni 2003 - 18:15 #5
trivial_clemme>> Hvilket program har du det på under natfotografering ?
Jeg har indstillet P til at køre med 400 iso. Hvis den står på auto, vil den vælge en lav Iso og lang åbningstid på blænden. Og netop ved lang åbningstid på blænden, er der større risiko for slørede billeder.  Hvis du har camedia master kan du se meget data om billeder, og hvis du bruger de data er det lettere at få gode billeder. Hvor meget ved du om fotogarfering generelt ?
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
05. juni 2003 - 18:17 #6
jeg ved en del(er dog ny i fadet)... har også stativ.. hm.. tror jeg vil eksperimentere senere
Avatar billede s_kjaer Praktikant
05. juni 2003 - 18:21 #7
Photocare har faktisk lavet en god bog om fotografering, og det bedste er at den er gratis. HAr du prøvet at lege med indstillingene under P ?
Avatar billede chili17 Nybegynder
05. juni 2003 - 18:32 #8
hvis du kan stille ISO indstillingerne er det også værd at lege med (forholdsvis lavt 100 til 400)
Avatar billede esbenrt Nybegynder
05. juni 2003 - 18:35 #9
sæt iso indstillingen til den højeste værdi du kan komme afsted med. sæt blænden på den laveste værdi og hold lukkertiden over 1/30 sek.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
05. juni 2003 - 18:37 #10
1/30 sek. gælder for vidvinkel- til normalinstilling, hvis du bruger teleindstiling, altså zoomer ind på motivet skal du overveje at bruge en kortere lukkertid  ...hvis du ikke planlægger at bruge stativ
Avatar billede esbenrt Nybegynder
05. juni 2003 - 18:39 #11
undskyld der skulle selvfølgelig have stået "hold lukkertiden UNDER 1/30 sek.)
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
05. juni 2003 - 18:41 #12
der er ingen indstilling til natfoto
Avatar billede esbenrt Nybegynder
05. juni 2003 - 18:44 #13
hvis du kan bruge kameraet manuelt kan du komme rigtig langt, især hvis kameraet også angiver om billedet er korrekt eksponeret ved de indstillinger du har valgt at bruge ved manuel brug
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
05. juni 2003 - 18:47 #14
kan indstille lukketid fra 16 sek til 1/1000 sek..
blænde fra -2 til +2

specielt lukkehastigheden ser ud til at ændre "lysindtagningen" markant.
Avatar billede chili17 Nybegynder
05. juni 2003 - 18:48 #15
Høj ISO indstilling vælge hvis du skal fange bevægelser, men det medfører næsten altid farvestøj i den belysning du vil fotograferer i, og det er netop det du vil undgå.
Så det kommer selvfølgelig også an på hvad motivet er - er der bevægelse der skal fastfryses eller ikke.
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
05. juni 2003 - 18:49 #16
kan ikke finde det der lys-diagram på selve kameraet
Avatar billede s_kjaer Praktikant
05. juni 2003 - 19:24 #17
Ved 730 finder du lysdiagram således: stå på P--> gå i menu (knap til venstre)--> cam. lysdiagram er den nederste funktion du kan vælge. (symbolet ligner et diagram)
Avatar billede esbenrt Nybegynder
05. juni 2003 - 22:47 #18
800 iso er den højeste værdi, så vidt jeg kunne se ud fra en kort søgning på google, og med en største blænde på 2.8 ved vidvinkel (3.5 ved tele) kommer du ikke langt uden et stativ.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
16. juni 2003 - 23:15 #19
Når du snakker om natfoto. hvor mørk er det så vi snakker om? Efter du startede dette spm har jeg leget lidt med at tage billeder under svage lysforhold, og har med fast anlæg kunne tage skarpe billeder kl. 22.30 om aftenen. Hvis det har interesse kan jeg godt prøve at uploade nogel til min hjemmeside.
Avatar billede trivial_clemme Nybegynder
16. juni 2003 - 23:37 #20
hmm.. altså til fester osv er der ingen problemer.. tænker på hvor der slet ikke er nogen reel belysning... du må gerne lige uploade
Avatar billede s_kjaer Praktikant
18. juni 2003 - 22:41 #21
Her er nogle billeder taget under forskellige lysforhold.
Da mit batch program strejkede idag, er billederne nåske lidt tunge at arbejde med.
www.agrar2002.dk/billed.htm
Avatar billede dosmer Nybegynder
06. juli 2003 - 21:03 #22
Du skal naturligvis bruge stativ til natfotografering - oftest er det nødvendigt at eksponere i flere sekunder, og så længe kan man ikke holde kameraet roligt.

Men ellers: Ja, det kan bestemt godt passe at dyrt kamera ikke kan fokusere under dårlige lysforhold! Autofokus kræver en del lys for at virke, og der er tit for lidt om natten!

Dit kamera er dog ikke dyrt! Eller rettere: Den eneste grund til at det er dyrt, er at det er digitalt! Du kunne sikkert få et tilsvarende filmkamera til ca. en sjettedel! Var det nedsat? Det er analoge kameraer også tit!

Digital foto er jo slet ikke færdigudviklet, og især er det alt, alt for dyrt endnu! Jeg har givet 4.500 for mit (synes jeg selv) fremragende analoge SLR. Og jeg ville da godt have et digitalt! Men det digitale SLR, der passer til mine objektiver koster lige en ubetydelighed af 75.000! :(

Man kan hjælpe autofokus lidt ved først at sigte på noget, hvor der er god kontrast og klare linier - f.eks. hjørnet af en mørk husgavl mod en lysere himmel - men helst noget i ca. samme afstand fra kameraet, som det man vil fotografere. Så holder man udløserknappen halvt ned til fokusering, og mens man stadig holder knappen halvt ned, drejer man apparatet (med stativ og det hele) på plads til at tage billedet. Men hvis motivet er mørkere end det man fokuserede på, bliver billedet jo desværre underbelyst.

Så der er nok ingen vej uden om manuel fokus til natfoto. Hvis ikke det skal være for dyrt, kan man købe et godt brugt SLR fra før autofokus blev indført. F.eks. et Olympus OM 10. Det har automatisk eksponering, så det er let nok at bruge. Det er billigt, og kvaliteten fejler ikke noget!!