Avatar billede halager Nybegynder
04. juni 2003 - 00:16 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

ftp server på win xp

Jeg vil gerne have en ftp server på min win xp. Har tdc-adsl og en Trendnet router hvor jeg har forwardet port 21 til min lokale ip adr. Desuden har jeg været i kontrolpanelet for netværk og sætte flue i FTP-Server. Har forsøgt med War-FTPD 1.65 og Cesar FTP. Forbinder jeg til Ftp serveren via den lokale ip kører det fint men når jeg bruger min "rigtige ip" fra tdc (har tjekket den på www.myip.dk) siger den "tilsluttet 80.196 osv." efter et stykke tid siger den så "Forbindelsen blev lukket af fjernvært" Det er det samme med begge programmer ??
Avatar billede sebastianth Nybegynder
04. juni 2003 - 02:00 #1
Bruger du firewall??
Selv om det kunne også godt lyde som om at din port 21 ikke er åben!? For det eneste der skal gøres er at åbne port 21 på sin router og installere et ftp program...
Avatar billede halager Nybegynder
04. juni 2003 - 07:26 #2
Som jeg skriver i spørgsmålet har jeg været inde i xp's firewall og tillade FTP. Jeg har også prøvet at slå firewallen helt fra, det gjorde ingen forskel. Skal man åbne for port 21 andre steder ? jeg har åbnet i routeren og sagt ok til FTP i xp's firewall ?
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juni 2003 - 07:32 #3
TCP Port 21 skal være åben i indgående retning. Desuden skal maskinen have lov til at sende traffik ud fra TCP port 20.

Forstå først hvordan hhv. active og passive FTP virker - så vil du hurtigt kunne svare selv. En rigtig god artikel er her: http://slacksite.com/other/ftp.html
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juni 2003 - 07:35 #4
Glemte lige at skrive at det var for aktiv FTP.

Passiv kræver at du ved hvilke porte din FTP server vil bruge til data forbindelsen, samt at disse porte er åbne i din firewall i indgående retning.
Avatar billede halager Nybegynder
04. juni 2003 - 08:47 #5
Hmm når vi taler om firewall i win xp er det så ikke den der ligger under kontrolpanelet til netværk/advanced ? Der har jeg jo prøvet at slå den helt fra, og jeg har prøvet at slå den til men tillade FTP såvidt jeg kan se er den ikke delt op i indgående og udgående. På routeren har jeg åbnet både port 21 og 20. Skal jeg forstå artiklen sådan at alle porte mellem 20 og 1024 skal være åbne
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juni 2003 - 08:51 #6
Nej - det er ikke korrekt.

Du skal først finde ud af, hvad der er muligt på dit netværk, dvs. hvilke porte der er åbne ind og ud. Hvis vi antager at dine FTP klienter ikke er bag en firewall vil jeg foreslå at du satser på aktiv FTP i første omgang. Dette kræver kun, at TCP port 21 er åben for traffik initieret i indgående retning samt at den må kommunikere ud på port 20.

Hvis der er firewall i begge ender, så er det lidt noget skidt...

JP
Avatar billede halager Nybegynder
04. juni 2003 - 08:59 #7
Jeg sidder desværre ikke ved min maskine lige nu, hvordan finder jeg ud af hvilke porte der er åbne, skal jeg bruge en portscanner?. Når jeg til daglig bruger f.eks ftp kommandoen i win xp's "dos vindue" har jeg ingen problemer med at komme ind på andre ftp servere (på andre maskiner)
Avatar billede halager Nybegynder
04. juni 2003 - 23:58 #8
Jeg har været inde i xp's firewall og åbne port 20 og 21, så skulle det vel være ok ? Uanset om klienten kører aktiv eller pasiv er resultatet det samme.
"Forbindelsen blev lukket af fjernvært" Går jeg på "indersiden" af routeren og forbinder til 192.168 osv. er der ikke noget problem. Routeren er sat til at sende trafik på port 20 og 21 videre til den maskine der kører FTP serveren.
Skal der installeres noget på XP ud over FTP server softwaren??
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 00:39 #9
kører jeg en portscanner siger den at på 192.168.1.254 (router) er port 21 åben
på 192.168.1.1 (her kører ftp serveren) er port 21 åben
på den externe ip er der ingen åbne porte. SÅ er det vel routeren der er problemet ??
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 09:01 #10
Nu har jeg prøvet at slå log til under XP's firewall og den viser forsøg på at komme ind når jeg kører en ftp på min externe ip så er det vel ikke routeren, da der åbenbart slipper noget igennem til XP som afviser det ?
Avatar billede al-j Praktikant
05. juni 2003 - 09:19 #11
det er ikke sådan at port 21 allerede bruges af windows egen ftpprogram?
http://www.eksperten.dk/spm/280891
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 09:23 #12
du siger at serveren lukker forbindelsen efter et stykke tid. -er det mens du overfører noget eller er det i idle. -de fleste servere har en timer der smider folk af efter et stykke idle tid.  så det er helt normalt. -man kan jo også antage at når du skriver du kan logge på serveren, at det så ikke er et firewall problem. -så ville du jo slet ikke komme ind til serveren......
-mit råd. tjek hvor længe idletime står til,
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 10:13 #13
al-j -> Jeg har ikke XP's IIs server og heller ikke XP' egen ftp server installeret og kan heller ikke se at nogen anden proces skulle bruge port 21.

tinepingvin -> Jeg har måske ikke udtrykt mig tydeligt nok. Jeg kommer slet ikke i forbindelse med serveren den siger "fjernvært lukkede forbindelsen" eller noget i den retning men det er inden der bliver forbindelse
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 10:17 #14
ahh oki..
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 10:19 #15
ftp://localhost  ? hvad siger den?
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 10:44 #16
ftp på localhost siger "tilsluttet" og beder om brugernavn og password men nægter at godkende det selvom det er det rigtige password og brugeren er oprettet på serveren. ftp på 192.168.1.1 (den maskine hvor serveren køerer) godkender samme bruger og password og logger mig ind så jeg kan down og uploade.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 11:04 #17
ftp://localhost kan kun bruges på den maskine hvor serveren kører.
-hvis du kan ftp://den-maskines-ip-som-kører-ftp-serveren  så er det jo et prob med firewall eller router. -du siger du kan ftp://localhost på den maskine som ikke kører serveren????????? og at den godtager protokollen men ikk logger dig ind?  -dette kan skyldes du kører ftp server på begge maskiner. -det er nok også der du har problemet med at komme igennem din router. den ved jo ikke hvilken maskine den skal sende port21 requests til når du har ftp servere kørende på flere maskiner... -ikk.?
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 11:14 #18
Når jeg prøver ftp://localhost er det naturligvis på den maskine der kører serveren. Ftp serveren kører kun på en maskine. Nemlig den der på det interne net har 192.168.1.1 og på det interne net er der ingen probs med at logge på ftp serveren. Så det er lidt underligt at den ikke vil kendes ved bruger/password på localhost ?? Men det med localhost er nu heller ikke så vigtigt, det var jo meningen at man skulle kunne komme på ftp serveren udefra den store verden.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 11:35 #19
hvilken server bruger du nu?
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 11:39 #20
Bullet proof 2.21 Har også prøvet War Ftp og Cesar FTP Alle med samme resultat
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 12:31 #21
hvordan connecter du så til din ftp server hvis du ikke gør det over LAN.
-mange routere, min egen iblandt, kan ikke oversætte FTP://WAN-IP og sende request til den rigtige LAN IP hvis man prøver at gøre det fra indersiden af netværket.  -dvs du faktisk skal ha en anden til at prøve for dig udefra. det er lidt irriterende, men såen fungerer det for de fleste routere. har kun erfaring med én der ikke gøre det, cisco på en CC forbindelse.
Avatar billede halager Nybegynder
05. juni 2003 - 15:22 #22
tinepingvin -> Dit sidste indlæg havde fat i det helt rigtige.
Vil du have point så send lige et svar
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. juni 2003 - 15:53 #23
super.. !  vil dog råde til at at bruge warftpd.. det er det sejeste stykke software i verden.. det vil du aldrig fortryde..!