Avatar billede bohjorth Nybegynder
03. juni 2003 - 21:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Scsi kort + ide raid i samme computer

Jeg sidder med et lidt irriterende problem.
Jeg har et adaptec 2940u2w scsi kort med min system disk. Her efter har jeg sat et Promise SX6000 ide raid kort i.
Problemet er så, at hvis jeg opretter et array på promisen, kan computeren ikke finde ud af at boote på scsi disken. Fjerner jeg arrayet igen, booter den fint.

Har prøvet næsten alle tænkelige combination af boot rækkefølge i bios, men det ser ikke ud til at have en effekt. Da det er en server vile jeg gerne have den op at køre så hurtigt som muligt :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juni 2003 - 21:08 #1
Er der en setting i promise ide raid controlleren hvor du kan vælge at den IKKE skal installere bios ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juni 2003 - 21:24 #2
http://www.promise.com/support/file/manual/Supertrak_SX6000_Manual_r1.pdf

Jeg har kigget lidt i manualen, og der hvor man kan se de definerede arrays er der mulighed for at markere drevene som bootable. Er det muligt at fjerne markeringen så ingen drev er bootable ?

Så vidt jeg kunne se i manualen var der ikke mulighed for at sætte at controlleren ikke skulle installere bios. Det er eller sådan man får den til at springe over evt. scsi diske, og boote på en raidcontroller.
Den teknik bruger jeg selv.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juni 2003 - 21:29 #3
Jeg tror ikke du skal gøre noget i bios. Det her med bootrækkefølgen sker efter at bios har forsøgt at boote og nu er det op til de enheder der har installeret en bios om at slås om at få lov til at være boot-drev.

Så du skal koncentrere dig om at få promisecontrolleren og det raid du laver til at være non-bootable. Hvis der ikke er bootbare arrays heri, vil den springe videre til scsi controlleren og boote på den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juni 2003 - 21:31 #4
Hmm... måske er der et meget nemt lille fix *s*
Byt om på de to kort, så de overtager hinandens plads mht pci-slot. Så bør scsi controllerens bios komme ind før promise'ens og det vil så være scsi disken den booter på.

(Det er kun teori, har aldrig prøvet det)
Avatar billede bohjorth Nybegynder
03. juni 2003 - 23:09 #5
Hej..
Tak for svaret, men umiddelbart kan jeg kun lave bootable arrays ??! Også selv om jeg opretter arrayet i windows via promises egen array manager. Det virker nu lidt underligt.

Det sidste havde jeg også så snedigt tænkt på. Og ganske rigtigt, så initialiseres scsi kortet først nu, men booter desværre ikke her på :-(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. juni 2003 - 23:46 #6
Nu har jeg nærlæst manualen og jeg faldt over denne passage næsten nede i bunden:

Q: How can I change the system boot sequence in order to boot from the SuperTrak SX6000 array or SCSI?
A: The boot sequence is controlled by the system BIOS. As far as the system BIOS is concerned, the SuperTrak SX6000 controller and attached arrays are categorized as a “SCSI” device (even though the BIOS will not attempt to access the SuperTrak as any type of SCSI device). This allows you to set the boot sequence in your BIOS CMOS setup utility to boot from “SCSI” (an add-in controller like the SuperTrak SX6000) first, rather than “IDE” (an IDE controller built onto the motherboard or one which effectively replaces it). If there are multiple SCSI add-in controllers in the system, then the boot sequence among them will be determined exclusively by their PCI slot priority. PCI slot #1 will be first, slot #2 second, etc. Put the SuperTrak SX6000 controller in the PCI slot where it will be accessed ahead of other SCSI controllers if you want to boot from the array.

Et andet sted står der faktisk at man skal gøre et array bootable for at man kan boote fra det, så det burde være muligt at fjerne markeringen mht at arrayet er bootable.
Avatar billede bohjorth Nybegynder
06. juni 2003 - 01:00 #7
Hm. Nu forstår jeg ikke noget. JEg havde som sagt byttet om på kortene, så scsi kortet initialiserede først, uden at det hjalp. Så prøvede jeg at tvinge den pci slot scsi kortet sad i tila t bruge en lavere irq end promise kortet. Det kunne jeg ikke. I min bios kan jeg kun "reserver irq" eller vælge at den skal gå til pci. Ikke hvilken pci :-( Ud af bios igen, og nu virker det sgu.. ??! Nå men ret skal være ret, så du får dine point. Og tak for hjælpen og tiden :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2003 - 07:02 #8
Det var så lidt. Takke for point :-)