Avatar billede goody-goody Nybegynder
30. november 2000 - 17:53 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Hvilket 3D kort

Jeg har en Compaq 433 celeron, og skal have et PCI Grafikkort mellem 1000 og 1500.

Er sådan noget som Voodo 4 til 1500 med anti-analising godt.eller.....
Avatar billede krusell Nybegynder
30. november 2000 - 17:56 #1
Ja, men havd skal du bruge det til?
Pænt billede matrox 400 eller et ATI kort
hurtigt spil geeforce eller voodoo
Avatar billede xtom2 Nybegynder
30. november 2000 - 19:17 #2
Voodoo4 4500 / AGP / 32MB / 1024x768 / 1.370 kr.
Asus V7100 / AGP / 32MB / 2048x1536 / 1.366 kr.

(krusell\'s forslag)
Matrox G400 / AGP / 32MB / 2048x1536 / 1.472 kr.
Avatar billede kjalle Nybegynder
30. november 2000 - 20:35 #3
Riva TNT 2 .... ikke så dyrt men kanon godt !
Hold dig fra GeForce det er din puter ikke hurtig nok til at udnytte .....
Avatar billede __dalle Nybegynder
03. december 2000 - 18:02 #4
Rive TNT 2 kanon godt - en lettere overdrivelse . men .. igen hvis du kun kan køre med PCI-grafik-kort - er det nok det bedste køb -
Voodoo 4 -tja hvis du foretrækker bilspil er Voodoo et godt køb - men til næsten alt andet er Nvidia et bedre køb ... og ... fremtiden ser ikke hel lys ud for 3DFX -- de kan ikke følge med længere ....
Avatar billede piopakk Nybegynder
03. december 2000 - 19:20 #5
Nu skal du lige passe på hvad du siger (dalle):
3dfx har i øjeblikket en del problemer som grafikkort-producent. De kan bl.a. ikke levere varen til tiden, hvilket gør at konkurrenterne (90% nvidia) udgør en stadig stigende del af dette marked. Dette problem og en række andre er med til at medierne sætter 3dfx i dårligt spotlight. Det er da heller ikke uden grund, for 3dfx har haft nedgang som grafikkort-producent.
Med hensyn til medierne, da er det dem der sørger for information til os brugere. Det er dem der har magten og hvis de puster en historie tilpas nok op - eksempelvis negativt - vil vi stadigvæk lytte til dem og tro på det de skriver.

Som grafikkort-producent har 3dfx været sløve i forhold til andre (creative labs, asus o.a.), men det skyldes alene af den grund at 3dfx har skulle sørge for alle faser i udviklingen af et grafikkort. Ikke nok med at de skulle lave chippene, de skulle såmen også lave kortene. Og mens at 3dfx har haft travlt som grafikkort-producent, har nvidia koncentreret sig om kun at lave deres chip (geforce). Det har betydet at de kunne bruge den nødvendige tid på at lave nogle kraftfulde chip og få asus o.a. til at implementere dem på deres boards, som også de ligeledes har brugt tilpas nok tid på. I sidste ende får vi som brugere et super grafikkort med en masse features , programmer og lign.

Det er faktisk ret bemærkelsesværdigt at tænke på hvordan 3dfx i grove træk har kunnet følge med nvidia i den stadig stigende udvikling af grafikkort, når man tager i betragtning af at 3dfx er grafikkort-producent og nvidia kun laver chippene. Til dags dato ser man ofte benchmarks hvor voodoo-kortene i visse tilfælde ligger over geforce, og det tyder i høj grad på at 3dfx godt kan følge med endnu. Derudover er prisen for et voodoo5 betydelig billigere end et geforce2.

Men fremtiden ser noget klarere ud for 3dfx. De har bl.a. nedlagt en fabrik i mexiko og afgår samtidig fra at være grafikkort-producent. I stedet vil de nu koncentrere sig om at producere chippene alene, ligesom de gjorde i sin tid med voodoo 1 og 2. Prøv at forestil dig hvordan det ville se ud med et voodoo5 kort fra asus og creative labs. Tror du ikke de ville stoppe en masse features på kortene, som med bl.a. geforce2?
Og er det ikke også de mange påsatte features der udgør et godt grafikkort?

3dfx står øverst på listen når det gælder AA (antialiasing) og er i fuld gang med at implementere AA i next generation kortene.

Og i betragtning af 3dfx\'s seneste valg (kun at producere chip), skal de nok vinde større indpas på grafikkort markedet i løbet af de næste 2 år.
Avatar billede __dalle Nybegynder
08. december 2000 - 18:06 #6
Ok godt indlæg -- voodooman -- god gennemgang af 3dfx -- lyder som om du er en lokal sælger af 3dfx eller en 3dfx fanatikker, der ikke engang i sine egne ord kan se, at det står galt til med 3dfx. Du taler mest om visioner og ikke om nuet.
DOG, som (glad) ejer af et voodoo 2 kort- fik mig til at interessere mig lidt mere for hvad 3dfx har lavet i den seneste tid - tjekke hjemmesider - test osv.

Ja jeg har vist kun læst konklusionerne meget løst omkring voodoo 5, troede at deres tid var ved at runde ud efter voodoo 3. Jeg har forsøgt at tjekke de enkelte anmelders konklusioner omkring voodoo - faktisk får den pæne ord med på vejen når det kommer til performance, ikke helt i toppen, men er ikke helt hægtet af. Men prisen prisen .. CITAT : \"3dfx voodoo 5 -5500 AGP er ikke noget dårligt kort, der er bare bedre alternativer på gaden, der er BILLIGERE og som byder på flere faciliteter\" -- dog skal nævnes at som voodooman skriver benyttelsen af FSAA er kortes styrke.

Med hensyn til priser ved jeg ikke helt hvad du har kigget på -- du skal bemærke, at 64 mb udgaven af voodoo 5 reelt kun svarer til 32 mb da voodoo 5 benytter sig af 2 processorer for at opnå sine resultater.

Desuden bør du sammenligne voodoo 5 med et alm GeForce 256 Pro / GeForce 2 MX - som er dem den nok lige kan hamle op med - hvis vi kigger videre og taler om de nyeste GeForce 2 GTS kort - glem det, den får baghjul, så det smerter. Kun på de få områder, hvor den kan bruge sine specielle evner har den sin berettigelse.

Hvis vi kigger på fremtiden - tror (håber) jeg også, at voodoo får et come back - fordi det er rart at der er 2 grafikkort der er med til at sætte dagsordenen. Desuden er anmelderne på de nye Nvidia kort begyndt at pive med hensyn til prisen, fordi Nvidia, som 3dfx, er begyndt at sætte flere processorer på kortet, for at pine det sidste ud af chipsættene.

__Dalle
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. december 2000 - 18:27 #7
Avatar billede __dalle Nybegynder
08. december 2000 - 19:33 #8
Ser MEGET pænt ud .. mangler bare, at den frigives til salg + et par uafhængige test -- men hvis bare det halve af det de skriver er rigtigt .. coooooolllll ..... så er det bare det med prisen ....

__Dalle
Avatar billede __dalle Nybegynder
08. december 2000 - 20:18 #9
Nu er vi vist kommet lidt meget længere end hvad goody-goody spurgte om ....

-------  hvad skal han vælge -------

Personligt vil jeg stadigvæk anbefale f.eks. 3D Blaster Riva TNT2 M64 (PCI) kortet til omkring 900 kr.

__Dalle
Avatar billede piopakk Nybegynder
08. december 2000 - 21:12 #10
Hej igen Dalle

Det er rart at få lidt modsvar på sine kommentarer. Nu kan jeg nemlig komme med flere \"pas på hvad du siger!\" :-)

Spøg til side.

Det skal lige siges at jeg selv er tilhænger af 3dfx og støtter dem fuldt ud, til forskel fra nvidia. Nvidia laver suveræne kort, dog er jeg ikke meget for monopol!!!

Du skriver ifølge et citat, at voodoo 5\'s eneste svaghed er prisen. Det er også rigtig nok, til en hvis grad, da det jo kommer an på hvad man sammenligner kortet med. Og da du stadig ifølge citatet skriver at der er bedre alternativer...osv., kan du dermed kun referere til alle andre kort pånær de nye geforce 2 og radeon, da de jo er dyrere. I denne sammenhæng er det tydeligt at voodoo5 må bukke under overfor måske geforce256 pro, da sidstnævnte kort har langt flere features og lign.

Dog vil jeg lige nævne, at grunden til at jeg i sidst skrevne kommentar gerne ville sammenligne voodoo5 med et geforce2, er at de i visse tilfælde ligger på klos hold med hensyn til performance. Derudover er voodoo5\'s styrke - som tidligere nævnt - FSAA, og dermed giver mærkbart bedre billed-kvalitet end konkurrenternes kort.

Har du nogensinde tænkt over hvilken betydning det ville have haft for 3dfx, konkurrenterne og selve grafikkort-markedet, hvis voodoo4/5-serien kom på markedet til tiden?

For havde voodoo4/5-serien været på markedet til tiden (ca. jul 1999), hvor geforce1 lige var kommet på markedet, ville der i teorien slet ikke være nogen konkurrence mellem nvidia og 3dfx.
Alle ville købe voodoo4/5, da prisen havde været den samme som for et geforce1, dog med betydelig større performance.

Ovennævnte eksempel kan sammenlignes med dagen i dag, hvor det er geforce2 der nærmest styrer markedet, ca. 90%.

I forbindelse med samme eksempel, kan du da forestille dig hvor overlegen 3dfx i virkeligheden er i forhold til nvidia. Ja! Jeg ved godt det er et mærkeligt spørgsmål, da nvidia FAKTISK har taget overhånd og det lyder endnu mere mærkeligt når man tænker på 3dfx\'s store problem med at overholde ½års-cyklusen af grafikkort.
Men alene taget i betragtning af at 3dfx kunne have leveret voodoo4/5 til tiden...det får hårene op at rejse hos mig!- Hva\' med dig?

Prøv også lige at overveje hvad der i fremtiden måtte ske indenfor grafikkort-markedet, hvis 3dfx kunne magte at levere deres produkter til tiden?

For at referere til prisen, da har jeg såmen bare kigget på prisindex.dk, men et hvilket som helst andet sted kan man få oplyst samme.

Det du skriver med 2 processorer og ram på voodoo5, det er ikke helt korrekt. Selvom det ikke står på så mange hjemmesider og kun de færreste hardcore-anmeldere skriver om det, gør de 2 processorer en helt unik indsats for kortet. Da voodoo5 indeholder 64mb SDR ram, og kun 64, skulle man tro at kortet var langsommere end et kort med DDR ram, hvilket det i virkeligheden også er. Men pågrund af de 2 processorer, sker der det at kortets 64MB SDR ram, går hen og bliver til DDR ram!!! Det lyder måske mærkeligt, men det skal også tages med et gran salt. Der er folk der har regnet sig frem til det med avanceret matematisk og har altså kunne konstatere ovennævnte. Hvordan...spørg mig ikke. Det er noget der går ud over de flestes forstand. Man kunne så spørge sig selv hvorfor voodoo5 da er langsommere end andre kort, hvis det har 64mb DDR ram? Spørg mig ikke! Det kunne måske skyldes nogle komplekse processer i kortet, som ikke arbejder helt optimalt.

Til sidst skriver du at nvidia vil begynde at bruge flere processorer på deres kommende kort. Ideen er med forbehold højst sandsynlig snuppet af 3dfx. Hvorfor tror du at nvidia pludselig vil benytte x antal cpu\'er på deres kort og ikke har gjort det før (da var voodoo5 med flere processorer ikke udkommet endnu!!!)?
Det er naturligvis fordi at det desværre :-) nu er gået op for nvidia hvor smarte 3dfx egentlig er, bare ærgeligt at 3dfx ikke kan gøre mere ud af det (indtil videre).
3dfx har jo som meget bekendt udviklet i SLI-grafikkort i lang lang tid, hvilket voodoo5 jo gør brug af. Det betyder at 3dfx er meget erfarne ogdygtige indenfor SLI, hvilket nvidia først nu vil begynde at bruge i deres grafikkort...

VoodooMan

Avatar billede __dalle Nybegynder
08. december 2000 - 22:58 #11
igen -- visioner -- en masse hvis\'er -- kan man ikke bruge til noget -- HVIS INTEL havde leveret PIII til tiden, med den nødvendige kapacitet.....

At den ram der er på kortene er hurtigere, kan ikke bruges til ret meget da, de test der udføres giver nogle andre tal. Tallene er såmændt ligeglade med om der er FSAA, da testene for det meste kun kigger på den rå opløsning. De fine finesser som FSAA, tages ikke med.
FSAA siden er 3dfx helt eminente, ingen tvivl om det .. men det har ikke fanget ret meget endnu hos anmelderne og forbrugere.

Angående x-processore - jeg tror at Nvidia først vil malke koen før de pumper nye ting på markedet. Så længe 3dfx ikke har kunne vise noget der har været en stor trussel for Nvidia, har de bare opgraderet deres GeForce serie step by step - således de fanger flest mulige i deres net + det giver megen god omtale hvergang der kommer et nyt produkt. Men nu pinger de også på loftet af hvad de kan finde på i FPS ræset. Og må ty til den dyrer løsning med x-processorer.

__Dalle
Avatar billede piopakk Nybegynder
09. december 2000 - 12:39 #12
Alt det du skriver er korrekt. Det har på ingen måde på noget tidspunkt været min hensigt at nedgøre dine svar henholdsvis viden. Det virker som om du er temmelig erfaren med grafikkort, eller bare har læst meget om det på nettet.

Jeg vil bare have at man svarer 100% korrekt når folk beder om ens mening. Ikke at du ikke gør, men at du mangler huller, der kan forvirre, evt. føre til lange diskussioner :-)

Jeg mener det er vigtigt at pointere nøgleordene, når man snakker grafikkort, sat i et realistisk perspektiv. At være snæversynet indenfor branchen er en fatal fejl. Og det er her at mine såkaldte \"visioner\" kommer ind i billedet. Jeg prøver at give folk et bredt syn, ved netop at tale om \"visioner\". At disse \"visioner\" skulle irritere/provokere dig var heller ikke hensigten.

Jeg mener at vi står i samme båd, da vi begge nærmest beskytter 3dfx henholdsvis nvidia, ved hele tiden at modsige hinanden på et eller andet punkt.

Det var rart at have haft en lang og god diskussion med grafikkort. Det er ikke noget man ellers finder her på stedet.

VoodooMan

Avatar billede __dalle Nybegynder
09. december 2000 - 20:20 #13
Jeps diskussionen har været god - og jeg har ikke på noget tidspunkt følt at du har nedgjort mine svar. Du har, set i mine øjne,  været saglig (med en pæn overvægt til 3dfx) men saglig .... Jeg har fået mine øjne åbnet via denne klumme.

Min erfaring siger du - tja - kald det alm. nysgerrighed - jeg har været med siden Super VGA blev introduceret, Voodoo 1, som jeg opgraderede til voodoo 2. I min nyeste computer sidder der, gæt, et GeForce 256 Pro kort i.  ;-)

Det har været en fornøjelse at skrive i denne klumme. Men nu er det for mit vedkomne slut.

goody-goody, jeg vil meget gerne vide hvad du bestemmer dig til .... du har været noget tavs under denne diskussion.

__Dalle
Avatar billede goody-goody Nybegynder
09. december 2000 - 21:35 #14
ja.. det er jo ærgeligt at jeg kun har 57 point at gøre godt med.

Avatar billede goody-goody Nybegynder
09. december 2000 - 21:37 #15
desværre kan jeg ikke se voodooman på min poíntliste, jeg ville ellers gerne give den mand credit.
Avatar billede piopakk Nybegynder
09. december 2000 - 22:48 #16
Tak! tak! Jeg føler mig jo helt beæret...

Jeg håber du (goody goody) har fået noget ud af vores lille diskussion og at det har givet dig en større indsigt og baggrundsviden til et fremtidigt grafikkort-køb.

Du kan roligt støtte dig op af _dalle\'s svar og valg af grafikkort. Jeg ved hvad han taler om!