Avatar billede -kris- Praktikant
03. juni 2003 - 08:35 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

Kan mailadresse opsnappes fra hjemmesider?

Hej,

Er det uklogt at lægge sin mailadresse på sin hjemmeside?
Det er mit indtryk at der er "nogen" der opsnapper mailadresser fra hjemmesider - mine forældre er ikke særlig internet aktive, men har en hjemmeside, hvor deres mailadresse ligger. De får dagligt op til flere spammails - er det fordi deres mailadresse ligger på www - eller er der en anden årsag til dette???

Kris
Avatar billede Chewie Novice
03. juni 2003 - 08:39 #1
Ja ... det er søgemaskiner der kun står og leder efter mail adresser på hjemmesider :(
Avatar billede Chewie Novice
03. juni 2003 - 08:40 #2
(jeg har dog stadig min adresse ligende på min HP)
Avatar billede ronni112 Nybegynder
03. juni 2003 - 08:43 #3
Ja og der findes flere programmer (mailcatcher OSV) som søger via søgemaskiner som google. F.eks søger den efter et ord der indeholder "@ .dk" og så trækker laver den en liste med alle adresserne den finder. Det er også sådan rigtig mange spammere finder E-mailadresserne, da det er meget nemt...
Avatar billede foralias Praktikant
03. juni 2003 - 08:48 #4
Du kan roligt ligge din mailadresse på din hjemmeside husk bare at tilføje en let genkendelig tekst eks. -kris-sletmig@udbyder.dk så skal folk selvfølgelig kunne læse og huske at fjerne sletmig inden de sender mailen.
Mailscanneren kan ikke finde ud af det så den opsnapper bare -kris-sletmig@udbyder.dk og sender spam til den.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juni 2003 - 08:58 #5
Ja selv fra hjemmesider der ligger i din og andres internet cache. Dette bruges bl.a. at visse vira til at sprede sig selv. Disse vire indeholder egen smtp modul der muligør udsendelse af mail dels til de e-mail adresser de kan finde i din adresseliste og fra siderne i din internet cache og dels så nogle af disse mails ser ud som om de kommer fra de samme adresser.
Det betyder at du faktisk kan blive beskyldt for at udsende virus selvom din maskine ikke er inficeres.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. juni 2003 - 08:59 #6
et bedre forslag er efter min mening at bruge javascript
<script language="javascript">
document.write( "-kris-" );
document.write( "@" );
document.write( "udbyder.dk" );
</script>

jeg har læst at dette skulle være en måde de kan "snydes" på
Avatar billede capriole Nybegynder
03. juni 2003 - 09:00 #7
Du kunne også lave en formmail til dem hvis det er muligt, medmindre man også kan opsnappe dem, det er jeg ikke 100% sikker på man ikke kan
Avatar billede capriole Nybegynder
03. juni 2003 - 09:18 #8
her er en god artikel om emnet http://www.private.org.il/harvest.html
for en god ordens skyld fandt jeg den hos http://www.euro.cauce.org/
- spammailens hadeside :)
Avatar billede kenp Novice
03. juni 2003 - 09:19 #9
man kan også bruge denne udgave og de snyder faktisk søgemaskinerne da de ikek kan "nappes på den måde!

<script language="JavaScript"><!--
var name = "-kris-";
var domain = "udbyder.dk";
document.write('<a href=\"mailto:' + name + '@' + domain + '\">');
document.write(name + '@' + domain + '</a>');
// --></script>
Avatar billede riversen Nybegynder
03. juni 2003 - 09:20 #10
ja, det var sådan set det jeg hentydede til
Avatar billede mfalck Praktikant
03. juni 2003 - 09:22 #11
ellers kan du lave et gif-/jpg-billede med din mail-adresse .. der er nogen som påstår at der findes "adressehøstere" som har ocr-egenskaber som kan skanne billeder for emailadresser, så evt kan du bryde adressen over i to og så sætte billedet sammen.
Avatar billede jensendk Nybegynder
03. juni 2003 - 09:24 #12
Alternativt lade folk skrive til dig via formmail, eller andre mailscripts..
Avatar billede capriole Nybegynder
03. juni 2003 - 10:07 #13
Dit spørgsmål var om det er uklogt at lægge mailadressen på og det er det absolut ikke, især ikke hvis man gerne vil have mange mails om meget andet end viagra og piller du bliver supermand af på notime. Du spørger også om der kan være en anden årsag til at de får mange spammails og det kan der naturligvis, der nævnes bl.a. 13 måder i den artikel jeg linkede ovenfor.
Det bedste våben mod spam mails er nok at bandlyse dem efterhånden som de kommer eller skifte emailadresse - én gang på listerne og jeg tror ikke man slipper igen, men det er bare min bitre erfaring, måske er der måder at "rense" sit @ på..
Jeg tror ikke dine forældre slipper af med mailbunkerne ved at fjerne den adresse fra deres side.