Avatar billede deffejohn Nybegynder
02. juni 2003 - 17:37 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Køb af det grønne farvestof klorofyl

Hejsa
Jeg skal have fundet ud af hvor jeg kan købe det grønne farvestof klorofyl. Et link ville være fint.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 17:49 #1
Klorofyl er det stof der gør at blade på træer bliver grønne og jeg mener ikke t det stof kan købes i løst vægt, det ville reagere med luftens ilt og ændre farve. Klorofyl svare til det stof der gør blod rødt, det har samme funktion i bladene
Avatar billede s_kjaer Praktikant
02. juni 2003 - 17:49 #2
Det kan købes på apoteket ifølge http://www.godetips.dk/visraad.php?ID=339
Avatar billede s_kjaer Praktikant
02. juni 2003 - 17:51 #3
Bufferzone>> Er du sikker på at det ikke er jern der gør blodet rødt ?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
02. juni 2003 - 17:54 #4
Avatar billede deffejohn Nybegynder
02. juni 2003 - 17:55 #5
det er hæmoglobin der gør blodet rødt:)
Avatar billede deffejohn Nybegynder
02. juni 2003 - 17:59 #6
det skulle gerne kunne købes som et farvestof som man fx kan bruge til fremstilling af diverse fødevarer
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 18:02 #7
Det er jern i hæmoglobinen der giver den røde farve, lige som det vist også er jern  der gør klorofylen grøn. Deter ofte metaller der giver farve til kemiske stoffer.
Dolkehalekrapper har  blodt blod fordi deres "hæmoglobin" er kobberbaseret
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. juni 2003 - 18:09 #8
Grundstenen i både klorofyl og hæmoglobin er en såkaldt porphyrinring. http://odense.kollegienet.dk/~esben/porphyrin.jpg
Det er et aromatisk system (en 18-annulen). Den bliver brugt i rigtig mange sammenhænge i naturen og den samler stort set sig selv, hvis bare man blander formaldehyd og pyrrol (nitrogenholdig femleddet aromatisk ring).
I hæmgruppen i hæmoglobin findes en porphyrinring, hvor der sidder en jernion (om det er II el. III kan jeg ikke huske). I klorofyl sidder der en magnesiumion og i cyanoglobin (eddekoppers blod som forøvrigt er blåt) sidder der en kobberion.

Klorofyl er ustabilt i luftens ilt under belysning. Det smarte ved klorofyl er nemlig at det kan skabe ladningsseparation ved belysning. Det kan planterne udnytte, men det gør også molekylet ustabilt. Hvad det så bliver nedbrudt til præcist ved jeg ikke, men porphyringringen skal
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. juni 2003 - 18:10 #9
skal nok overleve. Det mest udsatte er nok det julestads som sidder på ringsystemet.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
02. juni 2003 - 18:26 #10
esbenrt>> Tror lige at jeg skal have dig til at hjælpe her http://www.eksperten.dk/spm/359808
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. juni 2003 - 19:45 #11
du evt. selv udtrække det fra planter, spinat skulle vist være velegnet. Jeg ved ikke hvilket opløsningsmiddel jeg skal foreslå, men du kan da altid starte med alkohol...

hvad skal du egentlig bruge det til?
Avatar billede s_kjaer Praktikant
02. juni 2003 - 20:25 #12
Har faktisk også været ved at søge efter om man ikke kunne udvinde det selv. Fandt dette link til miljøstyrelsen http://dk.search.yahoo.com/search/dk?p=udvinde+chlorofyl&y=y , men ha ikke lige fået set mere på det.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
02. juni 2003 - 21:48 #13
okay. jeg har kigget i nogle af mine gamle øvelsesvejledninger igennem og har fundet et forsøg, vi udførte hvor vi ekstraherede klorofyl fra spinat. som solvent brugte vi bare acetone.