Avatar billede ktl Nybegynder
02. juni 2003 - 00:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VPN og trådløst netværk på cisco 677 router

Hej
Jeg vil gerne opgradere mit netværk til at være trådløst, så jeg ikke behøver nogle kabler til min bærbare.

Da mit arbejde benytter sig af VPN er det vigtigt at wireless løsningen understøtter at min bærbare kan køre VPN til mit arbejde og min stationære kan være på internettet samtidigt.

Spørgsmålet er så, hvordan gør jeg dette?
Er det nok at købe et wireless accesspoint og sætte til cisco routeren, eller er man nødsaget til at købe en trådløs router (som understøtter VPN passthrough... hvad end det er?) som jeg sætter til adsl routeren (cisco 677)?, eller noget helt tredie?

Håber der er nogen der kan hjælpe
/Kim
Avatar billede anuseren Nybegynder
02. juni 2003 - 10:17 #1
Jeg har ikke selv prøvet denne løsning du snakker om... Men

VPN går først i ged, når det kommer igennem steder hvor trafikken bliver routet, og der _ikke_ er support for vpn passthrough...

Men med et trådløst netværk bliver tingene ikke routet, det er blot en forlængelse af "ledningen." Så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke.

bærbar --- access point --- cisco 677 --- internettet

Så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal kunne virke. Men har som sagt heller ikke prøvet vpn+wireless i praksis.

Så forresten et godt tilbud i tdc avisen her forleden. Access point + 2 usb netkort, ca. 1600 kroner... Kunne jeg godt overveje.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juni 2003 - 14:21 #2
Du kan betragte VPN som ganske almindelig netværk. Er du på dit netværk via VPN kan du det samme som du kunne hvis du var på via kabler. MHT sikkerhed skal du lige være opmærksom på at det er ligegydligt at sikre sig ved brug af VPN når alle så kan tilslutte sig trådløst til det samme net. Når du bruger VPN og ikke bare går ind via internettet, må det være fordi du ønsker at sikre dine forbindelser, derfor bør du kikke på kryptering af de trådløsn forbindelser, f.eks. med WEP kryptering og ander form for sikkerhed på den trådløse del
Avatar billede anuseren Nybegynder
02. juni 2003 - 15:01 #3
Bufferzone

Det er ikke helt rigtig det du siger...

VPN har altså nogen specielle krav der skal overholdes for at det virker.

Selvom jeg sidder hjemmefra og skal på mit firma netværk via VPN. Så skal mit hardware udstyr derhjemme også være kompatibelt med dette. Også selvom det er en software VPN klient jeg kører med.
Avatar billede ktl Nybegynder
02. juni 2003 - 15:37 #4
Jeg skal lige have det skåret ud i pap, kan jeg nøjes med et ganske normalt access point? - og ikke den dyrere router med vpn passthrough?
Avatar billede anuseren Nybegynder
02. juni 2003 - 15:44 #5
ktl

Prøv engang at give noget feedback på det jeg har skrevet i mit første svar...

Hvordan ser dit netværk ud? Sådan som jeg har tegnet det?

bærbar --- access point --- cisco 677 --- internettet

Eller vil du købe et acces point med indbygget router i eller hvordan?
Avatar billede ktl Nybegynder
02. juni 2003 - 23:46 #6
Som det er nu kan jeg kun køre med en pc på internettet adgangen.
dvs. enten
cisco 677 -- bærbar (på internettet via vpn)
Ellers kan jeg bytte netkablet tilbage i min stationære pc, og køre uden vpn, dvs.
cisco 677 -- stationær pc (internet uden vpn)

og som  jeg vil have det til at se ud
cisco 677 -- Wireless ting --  bærbar (på internettet via vpn)
                            |_ stationær pc på internet samtidigt (uden vpn)

dvs min stationære skal være på internettet samtidigt med min bærbare, dog uden at køre vpn. Begge kører wireless.

Håber det var nok forklaring
Avatar billede ktl Nybegynder
11. juni 2003 - 13:32 #7
nå jeg lukker, der er vist ingen anden vej end at købe et accesspoint på postordre, og så returnere det hvis det ikke funker :(