Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
31. maj 2003 - 21:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DELL Latitude XPi P100SD. CD-R?? USB??

Har en 7år gammel DELL bærbar se overskrift.

Nogen der kender den??
Kan den udstyres med CD-R? og hvordan??
Kan der monteres USB, evt via PCMCIA porten?
Hvor stor HD kan den klare (GB)??

Der er oz docking station til, hvor der bla. er et SCSI stik på!
Hvad kan det bruges til, udover printer??

Mvh. Tommy
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juni 2003 - 13:11 #1
Ifølge denne side, kan du ihvertfald få en 30 gb disk i den:
http://www.impactcomputers.com/dellatxpxpis.html
Og du kan få USB via pcmcia:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1474677892
Og dermed kan du få cdr hvis du køber en usb-brænder f.eks:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274757901

Jeg er ikke klar over hvilket stik der sidder i dockinstationen, men det lyder usandsynligt at det skulle være et scsi stik, efter min mening. Kig bagpå din notebook og sammenlign parallel stikket med det du mener er scsi. Er de ikke ens ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juni 2003 - 13:13 #2
Om de små smalle cd-brændere som leveres i de nyere Dell lattitude passer i din, ved jeg ikke, men du skulle ude problemer kunne bruge en USB brænder. Du skal i så fald køre windows 98 se, idet windows 95 ikke rigtigt understøttede USB.
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
04. juni 2003 - 05:42 #3
Foreløbigt tak for info Tonny
God side den fra impact!!! mon der findes noget lignende på dansk??

PCMCIA korts USB: I følge producenten kan det ikke bruges, der var et lille test program, som "sagde" det! findes der evt en USB 1.1 port??

SCSI: DELL kalder den en "port replicator" istedet for "docking station", kan ikke se forskellen?? Men det er et 50bens SCSI stik der sidder i den ene side! Der udover er der oz: paralel port, seriel port skærm port, net kort, og to PS2 porte!

Det eneste drev som kan tages ud og skiftes er HD´en, som er monteret i en "cradle", så de smalle drev til de nyere Latitude PC`ere duer ikk, desværre :-(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juni 2003 - 09:37 #4
Det du kunne bruge siden fra impact til er at finde ud af hvor stor harddisk der kan komme i den. Ikke andet. Harddiske kan du også finde på www.edbpriser.dk . Du skal ind i Hardware | harddisk og søge på harddiske 2.5".

Herinde kan du også søge på andre modeller af pcmcia->USB. Fordi en fabrikant siger at deres produkt ikke passer, er det jo ikke sikkert at en andens produkt ikke vil virke. Men hvad brokkede den sig over ? Du skal jo køre windows 98 for at få USB til at virke.

Port replicator og docking station er det samme. Der er ikke rigtigt nogen forskel. Det lyder til at du åbenbart har SCSI port alligevel. Det vil du kunne se i enhedhåndteringen. Denne kan du også bruge til eksterne hardiske og scsi-drev.
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
04. juni 2003 - 17:54 #5
Kunne oz bruge impact til at se, at der findes langt flere tilbehørs produkter, end dem DELL tilbyder :-)

Har lånt og prøvet sådan et PCMCIA-USB kort, maskinen reagerede ikke på det, den kan ikke "se" det :-(
Kan det tænkes at maskinen er så gammel, at BIOS ikke understøtter det??

Eksterne SCSI-drev?? CD-R måske?????
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juni 2003 - 21:57 #6
Begge dele findes, men de er dyrere end de tilsvarende ide drev.
SCSI CDRW http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1274667933
SCSI 18 GB HD http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588041
SCSI 36 GB HD http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588043

Så skal du yderligere bruge en kasse med strømforsyning til harddisken samt 2 SCSI kabler
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juni 2003 - 21:58 #7
Du har stadig ikke svaret på hvilket styresystem du har. Kan pcmcia porten genkende andre kort såsom neværkskort ?.
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
04. juni 2003 - 23:35 #8
Kører Win98SE
Har en CF kortlæser i den ene PCMCIA port, og den fungerer perfekt.
Har oz prøvet med et 56K modem, det kørte oz uden problemer.
Men jeg kan altså bruge SCSI stikket til et CD-ROM drev! det var fint :-)
Bare surt med prisen 2500,-
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
04. juni 2003 - 23:36 #9
OK! pointene er dine, for den foreløbige tålmodighed *G*
Håber du holder ud lidt endnu *S*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juni 2003 - 23:43 #10
Takker for point :-)
Er altså en meget tålmodig mand, så det skal nok gå *GG*
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
05. juni 2003 - 07:48 #11
Rart at vide *G*

Men ved du om det er fordi BIOS´en er for gammel, at den ikke vil kendes ved USB, eller det er en indstillings ting i softwaren????

Har hos Zitech fundet den her:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=5332
Tror du den kan bruges?? den er jo ca. 2000,- billigere end et SCSI drev!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. juni 2003 - 08:36 #12
Her er bios-siden til din pc:
http://support.euro.dell.com/dk/da/filelib/system.asp?sid=LAT_PNT_PNT_XPi_P___ST_SD&m=l&p=1

Jeg kiggede lige på driver-siden og det kan faktisk godt være at en bios-opdatering kan få den til at acceptere andre pcmcia kort end dem du har prøvet. Det er ihvertfald et forsøg værd.
Efter bios opdateringen kan du jo prøve at låne det pcmcia->usb kort igen og se om det bliver accepteret. (hvis der kræves drivere til kortet skal de selvfølgelig installeres samtidig)