Avatar billede foght Nybegynder
30. november 2000 - 08:03 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

HJÆLP MIN FAR

Min far har haft et tipsprogram (I ved tips: DONG lørdag eftermiddag) han var meget glad for. Problemet er at det ikke virker mere. Jeg er ikke sikker på hvornår det stoppede med at virke. For hvis det var efter WIN98 blev installeret var der en god grund. Men jeg er næsten sikker på det virkede lige efter vi installerede det. Fejlen der kommer når vi starter programmet lyder:
\"application error
exception EDBEngineError in module SPILVIND.EXE at 0020:124C could not find language driver.
Table:C:\\Homesoft\\spilvind\\xmethod.db\"
Håber i kan hjælpe...
Avatar billede parazite Nybegynder
30. november 2000 - 08:05 #1
Du er tilsyneladende kommmet til at slette en vigtig fil, som programmet bruger. Prøv at geninstallere programmet og se hvad det siger.

- Parazite
Avatar billede bear_beer Nybegynder
30. november 2000 - 08:34 #2
Prøv at søge efter filen, på den cd du har instaleret programmet fra efter filen: spilvind.exe derefter kopierer du filen ind i mappen du har insteleret programmet til, og se om du kan finde en fil med samme navn, sætter du den ind, og den skulle gerne spørge om du vil overskrive. hvis det stadig ikke hvirker kan det være pga. at du ikke har instaleret understøtelse af flere sprog på din win98... så kan du gå ind i start menuen indstillinger kontrolpanel, tilføj/fjern programmer klik på fanbladet windows instalation og sæt et flueben ud for understøttelse af flere sprog. hvis dette ikke hvirker er der nok ikke andet at gøre end og instalere programmet igen! :-)
Avatar billede bear_beer Nybegynder
30. november 2000 - 08:37 #3
Du kan forresten også søge efter filen xmethod.db på cd´en og ligeledes kopiere den ind i mappen du har instaleret programmet til
Avatar billede hatecaps Nybegynder
30. november 2000 - 09:34 #4
en EDBEngineError kommer når et program forsøger at bruge et database system som ikke er sat op til at understøtte den funktionalitet programmet vil bruge. Da fejlmeddelelsen nævner \"language driver\" kunne jeg forestille mig at xmethod.db er i et sprog som ikke længere er understøttet af det database-system der bruges af programmet. Hvis du vil uden om den fejl, uden at lave en masse håndarbejde, er der kun én vej, og det er geninstallation af programmet som de andre foreslår, MEN..

fra mine glade dage som tipssystem-kontruktør kan jeg levende forestille mig at din far har en masse data gemt i programmet, de skulle vel gerne reddes :-). Så kopier alle filer fra C:\\Homesoft\\spilvind biblioteket der ender på .db, samt alle filer med samme navn som en fil der ender på .db over i et backup bibliotek (filenerne vil typisk hedde xmethod.db, xmethod.px, xmethod.mb, eller xmethod.val). Når du derefter har geninstalleret programmet, skulle du kunne genskabe alle gamle data ved at kopiere disse filer tilbage.

jeg håber det virker for dig (og din far :-)

ha\' det godt
hatecaps
Avatar billede foght Nybegynder
30. november 2000 - 16:04 #5
Nu har jeg været hjemme og kigge på programmet.
Jeg kunne ikke finde det på disketterne. De filer derpå var bare nogen pakkede filer (*.arv format tror jeg)
Jeg kiggede så i biblioteket hvor programmet er installeret og her var XMETHOD.DB
ØØØØHH ?? mærkeligt !?!?
Avatar billede danielhep Nybegynder
07. december 2000 - 10:39 #6
Svaret er \"Windows\"....
Der er altid noget man kan gøre, men nogle gange er det er lidt umligt.
Så jeg tror at i har vundet er reinstation.
Hvis du skal tage backup, så indsæt en Win98 startdidiskette.
Hvis i ikke har det, så brug en Dos diskette, men det skal være diskette 1.
Den skal sidde i inden at i starter jeres computer.
Så kommer i ud i dos.
I kan nu tage de nødvendige backup.

Avatar billede foght Nybegynder
31. december 2000 - 10:24 #7
Først undskyld jeg ikke har accepteret/afvist jeres svar før nu.
I kunne desværre ikke hjælpe mig, men jeg har valgt at give point til jer alle sammen som tak for hjælpen...
Avatar billede parazite Nybegynder
31. december 2000 - 16:00 #8
Meget venligt! Beklager det ikke virkede... :o(