Avatar billede math01 Nybegynder
30. maj 2003 - 09:32 Der er 11 kommentarer

form som I html

hejsa.

jeg har svært ved at finde rundt i flash..

jeg prøver på at lave en form, hvor man trykker på SUBMIT så skal den tjekke om brugeren findes i mysql databasen, men jeg er ikke helt med hvordan det skal gøres ?

jeg har lavet 2 input text, men jeg ved ikke hvad de hedder, eller hvordan jeg kalder dem noget ligesom i HTML.

<input name="username" type="text"> osv.

nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. maj 2003 - 09:42 #1
hej

Hvis du har svært ved at finde rundt i flash, er det nok lige i overkanten at kaste sig ud i at lave forms med database forbindelser. Ikke for at tage modet fra dig, men du burde prøve med noget lidt nemmere til at starte med.

Hvis du alligevel har tænkt dig at gøre det:

Du kan "fange" inputtet i et tekstfelt ved at skrive myText_txt.text

f.eks:

trace(myText_txt.text);

eller:

var fornavn = fnavn_txt.text;

Idet sidste eks. er de kastet ind i en variabel, hvilket man næsten altid ønsker i flash.

Skal du seriøst arbejde med databaser, kan jeg anbefale at bruge ColdFusion serveren og Flash Remoting, og så at sætte dig rigtigt grundigt ind i macromedia components, de er en STOR hjælp hvis man kan finde ud af at bruge dem.

: ) Jakob
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. maj 2003 - 09:44 #2
ColdFusion serveren kan sagtens lægges "oven på" din nuværende server, så du stadig kan bruge dine nuværende systemer.
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. maj 2003 - 09:58 #3
-og foresten:

Macromedia har lige lavet/købt noget der hedder firefly som skulle være suverænt nemt: http://www.macromedia.com/support/flash/firefly.html

Jeg har desværre ikke selv haft tid til at kigge på det endnu.
Avatar billede math01 Nybegynder
30. maj 2003 - 09:59 #4
coldfusion hvad bruger jeg den til, som server ??
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. maj 2003 - 10:12 #5
ColdFusion serveren har en indbygget ting som hedder Flash Remoting. Som noget nyt er der også kommet Flash remoting til ASP og PHP, men alle anbefaler CF:

1. På coldfusion serveren behøves du ikke at bekymre dig om ting som ODBC, du forbinder serveren direkte med databasen.

2. Du kan bruge et script som hedder Server Side Action Script (SSAS). Det er magen til Action script men indeholder selvfølgelig nogen andre methods osv. men du behøver altså ikke at lære et serverside script.

3. SSAS er dog lidt begrænset. CF's serverside script hedder CFML (Cold Fusion Markup Language) det er godt fordi det er meget mere simpelt end både PHP og ASP. CFML fylder somregel kun en trediedel eller mindre, hvilket beskære udviklings tiden enormt (især under fejlfinding).

4. CF kan snakke med dine databaser og dine andre servere, så alt hvad du har kan CF få kontakt til. Alt hvad CF kan få kontakt til kan Flash få kontakt til : )

5. Flash remoting giver dig et godt overblik over dine datastrukturer osv i flash. (Firefly kan vist vise datasrukturer lige så godt som Dreamveawer).

Alt dette gør at CF med Flash Remoting ihvertfald er det valg jeg har taget, det bringer virkelig Flash et stort skridt videre.
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. maj 2003 - 10:14 #6
Jeg har ikke sagt at de er nemt, kun at det er det nemmeste.
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. maj 2003 - 10:16 #7
Nogle vil sikkert være uenige med mig, så hold spm'et åbent så andre kan komme med deres synspunkter.

: ) Jakob
Avatar billede thulstrup Nybegynder
30. maj 2003 - 11:03 #8
math01> hvilken serverside teknologi bruger du normalt?
Avatar billede math01 Nybegynder
30. maj 2003 - 13:07 #9
apache ?
Avatar billede thulstrup Nybegynder
30. maj 2003 - 15:30 #10
nej, jeg tænkte nu mere hvilket serverside scripting-sprog du bruger. PHP, ASP eller noget helt tredje?
Avatar billede math01 Nybegynder
30. maj 2003 - 16:15 #11
PHP