Avatar billede mrnight Nybegynder
29. maj 2003 - 21:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man ødelægge et batteri ved at lade det forkert.

Det blev jeg spurgt om i dag. Det dreger sig om et bilbatteri til en båd (12 VDC 60 aH)?

Hvad betyder aH?
Avatar billede skaw Nybegynder
29. maj 2003 - 21:10 #1
12 volt spænding 60 ah er mængden af energi det ka rumme det ka aflades med 60 amp i en time så er det tomt eller 1 amp i 60 timer anbefalet ladning 10% af kapacitet dvs 6 amp er edt svar nok
Avatar billede skaw Nybegynder
29. maj 2003 - 21:11 #2
ah= ampere timer
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. maj 2003 - 21:11 #3
Ja man kan ødelægge et batteri ved at lade det forkert, batterisyren kan fordampe (kan måske efter fyldes).

Ah betyder Ampere Timer.

Den teoretiske effekt i batteriet er altså 12V (jævnspænding) 60A i en time.
Avatar billede mrnight Nybegynder
29. maj 2003 - 21:20 #4
Sådannoget som almindelige batterier lad os tage et almindeligt 1.5 VDC's batteri. Hvor mange ADC kan man højest trække ud ved den give spænding 1.5 VDC?
Avatar billede skaw Nybegynder
29. maj 2003 - 21:28 #5
alm batterier aa har typisk 800 mA grænsen for hvornår afladningen
betraktes som en kortslutning og det kan explodere ved jeg ikke
men producenten anbefaler jo typisk de produkter det må anvendes i
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2003 - 11:26 #6
Man kan i øvrigt lære meget på spørgsmåls forummet på www.batterier.dk