Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 18:51 Der er 43 kommentarer

IP-adresse

Kan det ikke lade sig gøre at have 2 faste ip-adresser?
Jeg har 2 computere med winXP, som jeg gerne vil ha opkoblet til TDC ADSL. Det fungerer fint med en computer på nettet, men jeg kan ikke være logget på med begge på en gang. Jeg skal logge den ene af, før den anden kan komme på.
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 18:53 #1
snak med tdc
hvis du har et standartarbodeman har du to ip adresser og det skal virke med to maskiner på af gangen
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 18:54 #2
Vi har købt en fast ipadresse derefter
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 18:55 #3
så skal du have en routet
så kan du have alle de maskiner på samtidig , du vil
det er billigere
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 18:55 #4
Men vi kan ikke få oprettet en ved tdc. Kun afbestille den vi har
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 18:56 #5
Kan vi da ikke klare det med den HUB vi har????
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 18:58 #6
du skal bruge en ip adresse til hver maskine
hvis du har en router kan du selv tildele ip til maskinerne internt og nøjes med en ip ud af huset
hub og swits kan ikke styre dette
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 18:59 #7
Vil det sige de kan begge køre ADSL på en gang med en IP udadtil??????? Hvordan gir jeg dem så en ip-adresse internt?????
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 18:59 #8
A Router can be given the IP address you have, this is used on the WAN side (Internet) then you set your PC's up in a network. WinXP should do it all for you once you have the router working. A HUB can NOT be used for this
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:00 #9
Jeg er losted nu!
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:01 #10
der er jeg ikke så stærk i
men der er flere vejledninger i andre spm
så det er bare med at søge på dette
og ja de køre alle på den samme adsl med en router ,lige som hvis du køber en ip til hver maskine
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:05 #11
Man kan tildel Routeren IP adressen du har modtaget fra TDC. Det er til WAN (udadtil) Derefter kan du få Win XP til at lave din LAN (local network)
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:06 #12
Hmm. Nu har jeg jo en Hub. Kan det ikke lade sig gøre med den?
Avatar billede chalde Seniormester
28. maj 2003 - 19:14 #13
ja.. ring til tdc og sig du vil have 2 dynamiske ip´eristedet for en fast...
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:15 #14
Ja, men det betyder at du skal altid tænd for PC'en der er kobblet op på internetet, og jeg tror det er bedste hvis du køber en netkort mere. PC'en der er i forevejen kobblet op på på internetet skal have to netkort, et til internet (det kort du har nu) og et til din LAN (local network).
Du kobbler din to PC'er sammen gennem HUB'en og det nyt kort, og resten er det samme som før. Håber du forstår :o)
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:16 #15
Jepper
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:19 #16
terry>>sludder han har en hub
du skal have ET netkort i hver maskine og et alm netkabel til hver
du skal ikke have den ene tændt hele tiden , de kan gå på nettet uafhængit af hverandre
Avatar billede chalde Seniormester
28. maj 2003 - 19:20 #17
det eneste han mangler, er at få lavet sin faste ip om til 2 dynamiske...
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:20 #18
Det er nemlig også det jeg mener de skulle gøre, og det er også sådan jeg har sat det op. Modem'et er sat i uplink, og så er det delt ud til de to computere med et alm netkabel til hver
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:21 #19
Er det ikke andet der skal til?????
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:22 #20
flyt modemmet over i en anden port
så er det nemmere at få til at virke
Avatar billede chalde Seniormester
28. maj 2003 - 19:22 #21
det er korrekt...
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:23 #22
Jeg har prøvet at sætte det i port 5, men det er en krydset prot. Kan det være derfor det ikke har virket?
Avatar billede chalde Seniormester
28. maj 2003 - 19:24 #23
Du havde 1 fast ip ikke?
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:24 #24
det skal være alm kabler, du kan ikke bruge krydset
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:25 #25
Jo, jeg har en fasst ip. Jeg bruger alm kabel, men det er port 5 i hub'en som er krydset.
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:25 #26
men du bliver først nød til at have 2 ip adresser før det kan virke
Avatar billede chalde Seniormester
28. maj 2003 - 19:25 #27
ring til tdc og sig du vil have 2 dynamiske ip´eristedet for en fast...
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:25 #28
bredker, det er MEGET muligt at du synes det er noget slyder, men det ER det eneste mode jeg kunne få det til at virk :o) Men nu har jeg en router, så er der slet ikke noget problem!
Avatar billede a92lm Nybegynder
28. maj 2003 - 19:25 #29
Det er bare ding dang dåse, du
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:26 #30
bredker>hvad er det du mener? Min metod behover kun EN ip adresse!
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:27 #31
terry >>det er nok fordi du har router
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:28 #32
terry>> og så skal den ene maskine være tændt hele tiden
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 19:29 #33
brug port 1 til modem>port 2 og 3 til pc
hvis port 1 er uplink rukker du bare et stik til 2>3>4
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:32 #34
Jeg ved at min dansk er ikke 100% i orden men hvis du læse hvad jeg skriv, så har jeg IKKE haft en router i min første eksemple, det har jeg fået EFTER!

"Ja, men det betyder at du skal altid tænd for PC'en der er kobblet op på internetet, og jeg tror det er bedste hvis du køber en netkort mere. PC'en der er i forevejen kobblet op på på internetet skal have to netkort, et til internet (det kort du har nu) og et til din LAN (local network).
Du kobbler din to PC'er sammen gennem HUB'en og det nyt kort, og resten er det samme som før. Håber du forstår :o)"
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:34 #35
Det er logiske at PC'en der har den fast IP skal være tændt hele tiden, men hvis man kan få to dynamiske så er der ingen problem :o)
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2003 - 19:35 #36
Men nu skal jeg ud og løbe en lille tur, held og lykke :o)
Avatar billede baloose Nybegynder
28. maj 2003 - 20:27 #37
det nemmeste er at købe en router og så bare følge vejledningen til routeren(det tager 2 min at sætte det op).
Avatar billede bredker Nybegynder
28. maj 2003 - 20:29 #38
baloose>>det er foreslået tidligere
Avatar billede pom Nybegynder
29. maj 2003 - 10:40 #39
Opsummering:
1. Du har 1 fast IP, og ingen router, 2 maskiner der skal på nettet = køb en router. Så kan du dele samme faste ip udad til (WAN) og have 255 pc'er på indersiden (LAN) - Det vil sige, at du benytter routerens NAT funktion til at dele IP'en. Fordele herved, er at det er nemmere at benytte ip-telefoni, have egen server eller lignende når man har en fast IP.
2. Du bestiller 2 dynamiske IP'er fra TDC, har en switch og to computere der skal på nettet. Når du bestiller dynamisk ip, tildeles din adsl linie 2 tilfældige adresser fra TDC, adresser som kan skifte, men sjældent gør det.
Avatar billede pom Nybegynder
29. maj 2003 - 10:44 #40
Såfremt du ønsker at have to faste IP'er (en til hver maskine) er du nødt til at have en router. Denne router skal have en funktion der gør at den kan styre opdeling af indgående trafik til to porte. En Cisco 2620 er et udemærket valg, men du kan gøre det for mindre.
Avatar billede terry Ekspert
29. maj 2003 - 10:45 #41
Avatar billede terry Ekspert
29. maj 2003 - 10:46 #42
3: is the cheapest solution although I FULLY agree that 1: is the optimal and in fact is what I use :o)
Avatar billede predator-experten Nybegynder
29. juni 2003 - 23:36 #43
Hvis du ønsker at have to computere på samtidig, skal du bare ringe til tdc og sige du vil have to dynamiske ip'er (det er vist også billigere end én fast).

Hvis´du derimod vil have to faste ip'er, skal du købe en ruter (som pom har skrevet), og give dine to computere en internt ip, det gør du ved at trykke på start->kontrolpanel->Netværksforbindelser->LAN forbindelse->Egenskaber, og under protokoler vælger du: Internetprotokol(TCP/IP), og klikker på egenskaber.
Så kommer du til der hvor du skal bestemme ip'er, der gør du følgende.
IP-adresse:10.0.0.1
Undernetmaske:255.0.0.0
Så du ok, og så kan din ene computer gå på nettet, bagefter gør du det samme på den anden computer, men ved ip adresse skal du skrive: 10.0.0.2, da de self. ikke må have de samme ip'er :)
Håber det er ikke er alt for kompliceret