Avatar billede gojoy Nybegynder
27. maj 2003 - 19:54 Der er 6 kommentarer

Mpd - poptop - vpn

Hej dav,
Nu har jeg efterhånden snart læst en del om PPTP Vpn under FreeBSD. Men jeg syntes aldrig jeg har kunne finde en der virker. SÅ nogen der kender en god "howto" til hvordan man får VPN på sin firewall.
Jeg har en freeBSD firewall stående med 2 netkort i. WAN og LAN selvfølgelig. Mine brugere kommer ind via WAN og skal have adgang til hele LAN'et .. Hvordan opsætter man lige POPTOP/MPD til det? Evt hvad er bedst med hensyn til sikkerhed? Den skal selvføgelig være SIKKER :)
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
05. juni 2003 - 20:17 #1
Poptop og mpd er to sider at samme sag. Kort sagt er poptop lavet til linux og mpd til FreeBSD, de anvender begge samme protokol (PPTP) til VPN så de er lige sikre.
Jeg bruger selv mpd på FreeBSD og er yderst tilfreds med det.
Jeg har ikke link til en howto men jeg kan stikke dig et par konfigurations-filer hvis du giver mig din email-adresse.
Avatar billede gojoy Nybegynder
05. juni 2003 - 20:30 #2
Hej Hansen.
Jeg takker 100 gange for dit svar. Det satte sku et par celler på plads:)
Og ja tak. send dem til rhj@rhj.dk
Avatar billede safl Nybegynder
06. juni 2003 - 13:22 #3
Hey der!

Du kan hente konfigurations filerne her: http://www.safl.dk/mpd.tar. Ud over konfigurations filerne så skal du også compile følgende netgraph moduler ind i kernen:

options    NETGRAPH
options    NETGRAPH_IFACE
options    NETGRAPH_PPP
options    NETGRAPH_BPF
options    NETGRAPH_VJC
options    NETGRAPH_PPTPGRE
options    NETGRAPH_SOCKET
options    NETGRAPH_KSOCKET
options    NETGRAPH_MPPC_ENCRYPTION

Hvis du ikke har prøvet at compile kerne før så tjek:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/kernelconfig.html

Du får også lige et par andre gode FreeBSD links med:
http://www.oreilly.com/        <-- gode bøger og gode artikler
http://www.freebsddiary.org/    <-- masser af gode howtos

Jeg poster her istedet for at sende dig en mail så andre også kan få glæde af det :)

mvh safl
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
12. juni 2003 - 14:40 #4
salf, din howto er ikke online mere, har du evt en conf?
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
12. juni 2003 - 16:21 #5
safl skifter server - han skulle komme op igen i aften - jeg prøver lige at nappe conf'erne til dig...
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
12. juni 2003 - 17:16 #6
hvis han mangler et sted at hoste dem, så bare sig til, så smider jeg det op på min server