Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 19:04 Der er 61 kommentarer og
2 løsninger

formatering af ny hd tager ekstremt lang tid

Jeg netop investeret i en ny hd - maxtor 120 gb fluid , +9

og er nu ved at formatere den til fat32 systemet - dette gør jeg inde i windows.
Den er placeret på secondary IDE som master (jumper sat på cable select) sammen med en brænder

mit problem er at det tager overdrevet lang tid at formatere den - foreløbig har den stået 1 time og har kun formateret 8 %

Er dette normalt? Er der mon noget galt? i så fald hvad??

Med venlig hilsen

Husmand
Avatar billede razor16 Nybegynder
27. maj 2003 - 19:08 #1
Hvor hurtig er din computer? Det kan godt tage et stk. tid. men 1 time for 8% lyder lidt vildt
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 19:08 #2
det er en 1 ghz amd t-bird - 512 sd ram
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 19:13 #3
tag en bootdisk og boot op på den
skriv " format d: "( hvis dit drev er d )
det er bedst at formatere fra dos
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 19:14 #4
har forsøgt at formatere fra dos prompten (ikke boot disk) men får meldingen at den ikke kan pga systemet på disken er "RAW"
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 19:14 #5
du har vel lavet en paration på den
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 19:19 #6
ja
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 19:24 #7
prøv fra bootdisk
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 19:25 #8
prøver lige......
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 19:30 #9
jeg kender ikke noget til raw men der er noget om det her
http://www.eksperten.dk/spm/292167
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 19:56 #10
Du skal bruge partition magic.
http://tucows.cybercity.dk/system/preview/222189.html    demo
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 19:56 #11
Du skal nok lige en tur rundt om Fdisk først.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044 - FDISK over 64 GB
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 19:59 #12
har nu prøvet at formatere i dos uden held - kan godt finde drevet men får drevet kan ikke formateres når jeg skriver format g:

prøvede fdisk men den kan ikke finde drevet..overhovedet
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 19:59 #13
fromsej>> jeg sad faktisk lige og tænkte på dig og at det var et af dine områder
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:00 #14
*S*
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesige.her)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet

Tyvstjålet fra Retaxes.*S*
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:07 #15
mit problem er bare at fdisk ikke finder mit nye drev ved punkt D - den finder min gamle partitionere hd c/d men ikke den nye???
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:10 #16
Når der er mere end en disk i, får du mulighed for at vælge hvilken disk du skal arbejde på i den første menu, det er punkt 5.
Hvis du er i tvivl, så pil den gamle disk ud, jump den nye som master, og kør FDISK på den alene.
Det kan være det der driller.
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 20:11 #17
jeg havde næsten samme problem
tag den disk ud du har nu og sæt den nye til master og start op som om det er en ny maskine
husk at autodetekte i bios
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:12 #18
jeg prøver lige at pille den gamle fra - men det eneste f disk viste var de 23 partitioner jeg har på gamle
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:22 #19
hov 2 partitioner ikke 23 :0
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:28 #20
ok - nu har byttet rund men fdisk siger "der er ingen plads til at oprette en dos partition"?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:29 #21
Hvad siger punkt 4:Vis partitionsoplysninger?
Hvilket styresystem kører du med på den gamle disk?
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:29 #22
når jeg skal angive aktiv partition kan den godt finde drevet og siger "den eneste startpartition på drevet er allerede aktiv"
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:30 #23
jeg kører win 2k prof
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 20:31 #24
har du paration magice
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:31 #25
ok nu sker der noget jeg gik ind i slet ikke dos partition og derefter oprettede jeg en aktiv dos part..
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:32 #26
Så er du på rette vej.*S*
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 20:32 #27
Ja partition magic er langt hurtigere (Hvis den er indstillet til ikke at scanne for fejl)
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:32 #28
måske har jeg overset noget i fromsejs ellers udemærkede guide
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:33 #29
jeg har ikke partition magic men burde fdisk ikke også kunne gøre jobbet udemærket? omend en smule langsommere?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 20:36 #30
jo fdisk er ok, men kan fx. ikke lave ntfs osv. Partition magic er overskuelig og nem og kanonhurtig.
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:37 #31
men den laver vel fat 32 ik?
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:38 #32
Fdisk er gratis, PM koster penge.
Alene derfor bruger jeg Fdisk, det med NTFS kan du lave fra win2K, hvis du vil.
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 20:38 #33
prøv nu først fdisk , efter fromsej`s anvisninger
hvis det ikke virker kan jeg kikke i de spm jeg har deltaget i før ,jeg kan huske at der er et link i et af dem til en demo af paration magic
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:39 #34
Jo, den laver Fat32, hvis du husker at sige Ja til understøttelse af store diske.
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:40 #35
ok jeg får et sjovt problem nu - i fdisk under vis partitionsoplysninger står den 117 gb  men når jeg står i dos roden på a og skriver format c: finder den kun 58
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:42 #36
Har du lavet flere partitioner?
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:42 #37
nej...
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:45 #38
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:46 #39
Jeg havde overset at det er en Maxtor.
Prøv med Maxblast.*S*
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:48 #40
ok jeg bytter lige rundt på hd'erne igen - hvis jeg har forstået maxblast siden korrekt så kan den det hele?
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 20:49 #41
hvis det ikke virker er her noget om paration magic
men prøv nu først fromsej`s vejledning
http://www.eksperten.dk/spm/356820
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 20:53 #42
->bredker Jeg har allerede givet ham linket til partition magic demo.
Du kan roligt prøve partition magic demo - et dejligt , overskueligt program med en grafisk brugerflade. Det kan lave fat, fat32, og Ntfs og andre. Jamen du vælger selv.
Hvis du bruger det får du simpelthen et bedre liv - mere fritid...
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 20:54 #43
Jeg har aldrig prøvet Maxblast, men det skulle være effektivt.
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 20:58 #44
jeg har tænkt mig at prøve maxblast nu
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 21:13 #45
ok jeg har lige prøvet - og det jeg kan næsten ikke tro det virker men det tog den ca 30 sek at formatere disken
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 21:14 #46
Og den finder alle 120 GB?
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 21:15 #47
ved ikke endnu...
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 21:15 #48
tillykke med det
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 21:17 #49
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa - unfuckingbelieving - det virker - godt nok er der "kun 114" gb men det er sgu ligemeget - det er dælme effektivt det maxblast
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 21:19 #50
det er tit at der ikke er helt så mange Gb på en disk som den er købt til at skulle have, det er helt normalt
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 21:20 #51
Det er et godt program i det hele taget tror jeg at man skal vælge at bruge fabrikantens installationsprogram med de nye store diske.
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 21:23 #52
tusind tak for hjælpen - jeg vil prøve at fordele pointsne fair:
fromsej - 40
bredker - 20

ok??

Jeg er virkelig lykkelig nu -jeg fatter ikke at det kan gå så hurtigt at formatere en disk - jeg har aldrig kendt magen.... jeg formaterede den endda 2 gange bare for at være sikker - og på ntfs er den endnu hurtigere - bare 20 sek...
nå men anyways tak
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 21:24 #53
jeg kan på det varmeste anbefale det program...
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 21:25 #54
Fint nok.*S*
Det vigtige er at det virker.
Tak for point.
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 21:25 #55
takker ,det burde jo ellers være fromsej der fik alle point
det var jo hans hjælp der virkede
Avatar billede bredker Nybegynder
27. maj 2003 - 21:27 #56
fromsej>>det der maxblast , virker det også på andre diske eller er det kun på maxtor
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 21:29 #57
Så vidt jeg ved, kun på Maxtor.
Men eftersom Maxtor har overtaget Quantums Harddisk produktion, burde det også virke på dem, men jeg ved det ikke.*S*
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 21:31 #58
->Fromsej hvis det kun virker på en disk - jamen så er vi tilbage ved Partition Magic igen -*griner
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 21:35 #59
Der findes installationsprogrammer til alle nye diske, du skal bare hente det program der passer til disken, og de kan findes på fabrikantens hjemmeside.
Jeg nægter at bruge PM, det har 2 gange kostet mig alle mine data!
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. maj 2003 - 21:36 #60
Bare lige for at korrigere: Fdisk har INTET med filsystemet at gøre. Filsystemet (FAT16/FAT32/NTFS) bliver først defineret når, partitionen formatteres.

Din 20 secs. formattering er ikke noget specielt - det kan format under dos/windows også gøre med parameteren /q (eller quick i GUI'en). Hermed scannes ikke for bad sectors, hvilket det så anbefales at man gøre med chkdsk/scandisk bagefter (men det tager jo ligeså lang tid.

Mht. størrelsen skyldes det at en MB er lidt forskelligt defineret alt afh. om man er PR mand eller IT mand. PR manden siger 120.000.000.000 bytes = 120GB.

En GB er defineret som 2^30 bytes = 1.073.741.824, så hvis du laver regnestykket 120.000.000.000 / 1.073.741.824 = 111.76 GB.

Eller for MB: 21^20 bytes = 1.048.576, så hvis du laver regnestykketigen bliver det 120.000.000.000 / 1.048.576 = 114.440,9 MB.

JP
Avatar billede husmand Nybegynder
27. maj 2003 - 21:43 #61
ja men I var begge så rare... ;-)
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2003 - 21:44 #62
->Fromsej. Ved ikke hvorfor PM har kostet dine data 2 gange, tragisk.
->jpvj man scanner vel kun for bad sectors hvis en disk indeholder fejl fra start.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. maj 2003 - 21:46 #63
Dannyboyd>>Mon ikke det var Fejl 40. ;o)
Jpvj>>Tak for at sætte det på plads, jeg læste vist ikke spørgsmålet omkring Fat ordentligt.*S*