Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:21 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Måling af RAM ?

Hejsa.
Sidder og læser bedømmelser af diverse ram på edbpriser.dk
Hvordan mærker man hvis ens rammer ikke fungerer optimalt?
Altså hvilke symptomer mærker man det på?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 19:25 #1
Tjaaa...enten virker det eller også virker det ikke. Hvis rammen fejler, så går din computer ned.
Der er ikke noget med at din computer gradvist bliver mere sløv.
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:29 #2
eller så kommer win9x med en bunke bluescreens om problemer med vxd (drivere) som typisk ligger i de fjerneste afkroge af rammene, og efter at trykke escape 100x gange får du bare en sort skærm ;P
Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:32 #3
Rammer !?!?!? Flot skrevet der *g*
Ok.. er det altså fuldstændigt umuligt at kører med defekte ram ?
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:35 #4
For at trykke den bedste ydeevne ud af rammene skal alle rammene have samme clock :) for eksempel har jeg en gammel maskine med følgene ram-opsætning:
256MB SD-Ram PC133
64 MB SD-Ram PC133
64 MB SD-Ram PC100

så på grund af at jeg er blevet rådet til at lade de PC100 ram være på deres plads så arbejder alle rammene med 133mhz clock... altså, de fungerer ikke optimalt :)
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:36 #5
rettelse: de arbejder alle med 100mhz clock
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:37 #6
jo, de virker, men extremt ustabilt...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 19:38 #7
Nej, faktisk ikke. Hvis du kører dos, der kun udnytter en ganske lille brøkdel af rammen, kan det godt være defekt, blot det ikke er i det område der bruges af dos.
Bios checker faktisk ikke rammen særligt grundigt under opstarten, så fejlbehæftet ram bliver ikke fanget her.
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:40 #8
har for eksempel en ven, han har en 256MB ram block som er brændt af (et af benene er brændt pga. statisk el.) hans Windows98 virker, men fryser når rammene er fyldt op og Windows forsøger at hente data fra den defecte sector i rammene, så han må reboote.
i windows NT (win2k, winXP) virker maskinen ok, dvs. det er ikke hele systemet der går ned men kun den applikation (program) som har ligget i den defekte sector...
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:42 #9
tonnybrandt: ja dos har en 32MB ram begrænsning... (eller deromkring)
Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:42 #10
Ok... Idrada, når du siger ustabilt.. hvordan mærker man så den ustabilitet ?

Er der for resten i XP et værktøj man kan bruge til at måle sin ram, om de yder/lever op til de specs de er købt ihh til ?
Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:44 #11
Ok... ka' forstå at er de defekte, er man ikke i tvivl ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 19:44 #12
Ja, det er vist den generelle mening *s*
Man er ikke i tvivl !
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:45 #13
johnny> altså, i Win9x (windows 98, 98SE, ME) går hele maskinen ned og du skal reboote.
i WinNT (Windows 2000, 2000 PRO, 2000 server, 2000 advanced server, XP, XP Pro etc.) er det de enkelte applikationer (tilfældigt) der går ned.
kender ikke noget program til undersøgelse af ram, sorry :)
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:47 #14
ej, jeg er da stadig *lidt" i tvivl om min nye 256 block er defect, men det er ikke begrundet mistanke da min maskine er ok stabil...
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 19:47 #15
**svar**
Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:48 #16
I har begge belyst min nysgerrighed, så I må dele håndørene.
Takker for deltagelsen :)

Idrada stik mig lige et svar...
Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:49 #17
Ok.. one step ahead again ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 19:53 #18
Takker for point :-)
Og jeg har da et forslag til hvordan du får ro i sindet mht din ram.
Download freeram pro:
http://download.com.com/3000-2086-10187625.html

Den har nogle features hvor den kan frigøre ram, men den viser også et ikon i systray hvor du kan se mængden af fri ram. Så bliver du bare ved med at starte programmer indtil der ikke er mere ram tilbage. Hvis alle programmer stadig kan køre, når du skifter til dem, er der IKKE noget galt med din ram.
Avatar billede johnny_el_mnemonic Nybegynder
26. maj 2003 - 19:56 #19
Super.. takker Tonny :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 20:03 #20
Any time :-)
Avatar billede ldrada Nybegynder
26. maj 2003 - 20:18 #21
tak tak :) idag har været en god dag for mig... (altså pointmæssigt)