Avatar billede jw Nybegynder
28. november 2000 - 22:33 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan \"raster\" jeg et billede

Nogen der kan fortæle mig hvordan jeg raster et billede i \"Paint Shop Pro\", \"Adope Photoshop\" eller et eller andet program?

Jeg skal bare have rastet billederne så det bliver så groft, at en standart kopimaskine kan kopiere det pænt. Jeg synes ikke jeg kan finde det i de 2 programmer jeg nævner. Måske kender nogen et filter, eller et helt andet program.

/jw
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. november 2000 - 22:39 #1
Det skal du bruge en printer med indbyget postscript til, og her stiller du udskrifts kvaliteten i printerens opsætning (driver)
Avatar billede jw Nybegynder
28. november 2000 - 22:43 #2
Takker -> fotograf
Hmmm. Ja det kan HP Laserjet 4L, som jeg brugte. Men jeg leder efter en måske at klare det på i billedbehandlingen, inden jeg fletter masser af billeder og tekst sammen. (det er et foreningsblad).
/jw
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. november 2000 - 22:52 #3
Er ikke helt sikker på hvad du mener! Men kan være at en \"noise\" effekt i Adobe Photoshop vil hjælpe dig!!
filter/noise/add noise/
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. november 2000 - 22:52 #4
Så skal du noget af en omvej - jeg snakker Photoshop - her skal du gemme til fil og i udskriften klikke på raster og så her definere rasterfinheden. Derefter tage billedet ind i dit sideombrydningsprogram igen.

-ret omstændigt, men du bør kunne lade sig gøre.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. november 2000 - 22:53 #5
du = det
Avatar billede callesen Praktikant
28. november 2000 - 23:16 #6
Sæt opløsningsgraden til 172 dpi -  det giver det bedste resultat til videre fotokopiering - lav det til et gråtonebillede.
/callesen
Avatar billede sh-dk Nybegynder
04. december 2000 - 17:16 #7
Hvis jeg må forslå noget, så gør følgende:

Oversæt alle dine farvebilleder til sort/hvid billeder (gerytone)

Sæt opløsningen (dpi) til 1/4 af din printes opløsning.

Når du udskriver vælger du 48 lpi.

Så får du den optimale kvalitet til fotokopiering

Avatar billede ldanielsen Nybegynder
06. december 2000 - 09:05 #8
Nu skal du høre:
Først skal billederne laves til greyskale:
Image > Mode Greyscale

Derefter laver du dem til Bitmap:
Image > Mode > Bitmap >
Vælg Output: 600 pixels/inch, eller hvad du vil have, det skal være lig med printerens opløsning, eller evt mere.

Vælg Method: Halftone screen (eng. for raster)

klik OK

Vælg Frequency fx 53 lines/inch (Svarer til aviskvalitet) eller måske højere.

Vælg Angle 45 gr

Vælg shape Round (eller prøv dig frem)

Så bliver det til raster. zoom ind til 100% for at se detaljerne, skærmen kan ikke vise billedet ordentligt, men det bliver fint på print. Faktisk en gor måde at få flotte gråtonebilleder ud
Avatar billede jesperv Nybegynder
08. december 2000 - 14:35 #9
På en Mac gøres det sådant:

Page Setup > Adove Photoshop > Screen
Herinde sætter du din rasterstørrelse. (ex. 48 lpi)

Gem din fil i EPS format og sæt X ved \"Include Halftone Screen\"

Når filen printes fra andre programmer vil den overskrive indstillingerne sat i printmenuen.
Avatar billede Tonny Nybegynder
12. december 2000 - 19:18 #10
Prøv at se vejledningen til raster på www.prosoft.dk under vejledninger, samlet oversigt. Jeg mener punketet hedder kreativ. Her kan du finde en fyldestgørende vejledning til at lave raster på et billede.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
12. december 2000 - 23:01 #11
larp> ka\' du ikke prøve at skrive guiden engang til, og denne gang rigtig - det er ikke til at finde efter din vejledning
Avatar billede Tonny Nybegynder
14. december 2000 - 11:21 #12
Du får lige stien:
Vælg \"Dansk\"/ Paint Shop Pro/ PSP menu (ude i venstre frame)/Vejledninger, oversigt/ samlet oversigt/ Vælg afsnittet \"Billeder\" Her ligger det som punkt 1. Den hedder Raster 01.
Håber det er en vejledning du kan bruge.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. december 2000 - 11:50 #13
Tak for hjælpen!
- deres side er ret svær at navigere rundt i.