Avatar billede danielg Nybegynder
24. maj 2003 - 11:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Computer crasher når en CD sættes i CD-rom drevet

Jeg skriver på vegne af en af mine venner som har købt et Asus A7N8X bundkort hos jer. Det er ca. 6 md. siden. Computeren med dette bundkort installeret har fungeret perfekt indtil nu. Pludselig en dag kom en underlig fejl frem i windows. Fejlen kom frem hver gang han satte en CD i cd-rom drevet.

Dette er den fejl der fremkommer på en blå skærm i Windows XP

Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.

KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x0000007A (0xE139F93C, 0x0000098, 0xBF8FF967, 0x16BF4860)

*** win32k.sys - address BF8FF967 base at BF 800000, DateSta,p 3b7de698

Starter lagring af den fysiske hukommelse

Vi formaterede computeren fordi vi først mente at det måtte være en softwarefejl, men da det ikke ændrede noget begyndte vi at overveje om der kunne være noget galt med hardwaren. Hvis der sad en CD i drevet når vi startede computeren ville den simpelhen ikke starte op. Det lød fuldstændig som om at harddisken slukkede lige så snart CD'en begyndte at køre rundt.
  Efter meget besvær fik vi WinXP installeret, men den samme fejl fremkom ligeså snart vi satte en cd i. Igen lød det fuldstændig som om harddisken slukkede da cd'en begyndte at køre. (Vi har også prøvet med andre OS. Fx WinME, Win2k, sågar Win98SE).

Vi prøvede så at sætte harddisken i en anden computer for at se om det var den der var problemer med, men den fungere perfekt. Vi prøvede så at resete BIOS'en, men det hjalp heller ikke. Alle jumpere sidder som standard. Til sidst prøvede vi at tage en af de 2 CD-rom drev ud, så der kun sad et tilbage som secondary master. Nu fungere den pludselig, men kun i ca. en uge, så kom fejlen igen.

Mit spørgsmål til jer er så:
Er det bundkortet der på en eller anden måde er defekt, eller kan det være noget andet der forårsager fejlen???

Håber I vil hjælpe os, da vi efterhånden har prøvet alt uden held.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. maj 2003 - 12:21 #1
Det lyder til at din ram har en periodisk fejl.
Prøv at sætte noget andet ram i og se om fejlen ikke forsvinder.
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_fvlq.asp
Avatar billede coltman Nybegynder
24. maj 2003 - 12:57 #2
Det lyder mere som en defekt controller... Du siger du tod det ene cdromdrev ud. har du prøvet at tager det andet ud og sætte det første i? (altså i tilfælde af at det er et defekt CDromdrev...)
Avatar billede danielg Nybegynder
24. maj 2003 - 17:46 #3
Ja... Vi har prøvet begge drev hver for sig... Jeg tror ikke der er noget i vejen med dem.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2003 - 22:32 #4
Det er helt sikkert rammen, har haft lign problemer med DDR Noname 2100 Ram + et sk7s5a bundkort og XP Pro. Min PC gik ned og genstartede når jeg startede BF1942, eller brugte nogle bestemte menuer.

Dit bundkort og XP er simpelthen ufatteligt følsomt over for hvilke ram type der sidder i, og du kan kun skifte rammen.
Avatar billede danielg Nybegynder
29. juni 2003 - 14:04 #5
Det viste sig at være strømforsyningen der ikke kunne levere nok strøm... En ny strømforsyning har løst problemet... Vil alligevel godt sige tak for jeres indlæg...