Avatar billede tkmbh Nybegynder
24. maj 2003 - 08:58 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Hvor på IDE-kabel? DVD - Brænder

Hey x-perter

Dette er sikkert et tidligere stillet spørgsmål men nu kommer det lige igen.

Jeg har lige købt ny com. med DVD drev i og så har jeg min brænder jeg lige skal have sat i.

Mit spørgsmål er hvor på kablet skal man helst sætte de forskellige drev? Og hvilket drev er bedst at bruge som cd-rom drev?
Brænder: LIITEON 48-24-48
DVD: 16-48

Takker
Avatar billede fromsej Praktikant
24. maj 2003 - 09:02 #1
IDE 1: Harddisk (Master) - DVD (Slave)
IDE 2: Brænder (Master)
Brug DVD til at læse CDér med.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
24. maj 2003 - 09:04 #2
Kablet fra harddisken er ikke langt nok til at det kan nå op til drevne. Kan de ikke sidde på det samme kabel?? Jeg brænder aldrig "on the fly".
Avatar billede s_kjaer Praktikant
24. maj 2003 - 09:07 #3
De kan godt sidde på samme kabel, men som du selv skriver vil det give prob hvis du brænder on the fly
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2003 - 09:08 #4
De kan godt sidde på samme kabel.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
24. maj 2003 - 09:09 #5
Og hvor skal de så helst sidde?
Avatar billede fromsej Praktikant
24. maj 2003 - 09:09 #6
Du kan kun have 2 enheder monteret på et IDE kabel, hvis det er det du mener.*S*
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2003 - 09:09 #7
Jeg har brænder og DVD på samme kabel, og jeg brænder da ofte on the fly uden problember.......
Avatar billede nattevagten Nybegynder
24. maj 2003 - 09:11 #8
Da alle drev (harddiske, optiske osv.) har deres egen lille interne controller, vil den langsomste controller bestemme hastigheden for de to enheder der tilsluttes samme kabel/IDE. Og da controlleren altid er langsommere i optiske drev, skal du helst sætte harddiske på et og samme kabel/IDE og de optiske drev på det andet.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
24. maj 2003 - 09:24 #9
Det jeg mener er skal brænder sidde på det første stik eller på det i enden af kablet?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2003 - 09:27 #10
Hvis den skal side som Master, skal den side på det første, som slave skal den side på det andet (Husk at ændre jumper settings på din brænder)
Jeg ville nok sætte den som slave....
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2003 - 09:28 #11
Uanset hvordan du monterer på kablet, skal du huske, at jumpe master/slave på drevene.
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2003 - 09:29 #12
Rækkefølgen på kablet har kun betydning, hvis der bliver jumpet CS
Avatar billede nattevagten Nybegynder
24. maj 2003 - 09:46 #13
Sæt gerne brænderen som master. Det kan softwaren (nero) godt lide.
Avatar billede nattevagten Nybegynder
24. maj 2003 - 09:48 #14
Brug det optiske drev som er billigst til cd-rom'er, da et drev på et tidspunkt bliver slidt og skal skiftes.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
24. maj 2003 - 10:00 #15
Takker for hjælpen. :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
24. maj 2003 - 10:15 #16
Velbekomme.*S*
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2003 - 10:28 #17
Selv tak.