Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 17:09 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Data fra sammenkædet tabel ændres i formular

Så er jeg på den igen eksperter:

Jeg har en sammenkædet tabel fra Outlook, og indtil videre har den fungeret (næsten) upåklageligt, men nu opstår der pludselig problemer.

Jeg har en formular med firmaoplysninger og en underformular med kontaktpersoner til disse firmaer. De to formularer er baseret på hver sin forespørgsel.

Åbner jeg bare den første formular, får jeg korrekt data, åbner jeg underformularen skifter data i min hovedformular.

Er der nogen der har været ude for noget lignende og evt. ved hvad jeg kan gøre. Jeg har genforspurgt, men det hjælper ikke.

smads
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 17:24 #1
der er noget der tyder på, at dine Overordnede / underordnede felter i formularerne ikke er korrekte. Kontroller dem.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 17:55 #2
Jeg har kigget på overordnede/underordnede felter. For lige at udspecificere det lidt:

Tabel tblContacts indeholder bl.a. felter First, Last og Company.

For virksomheder er First = firmanavn, og der er derfor ikke noget Last og Company.

For kontaktpersoner er Company = firmanavn og First og Last er personens navne.

I en forespørgsel qryCompany har jeg således bl.a. feltet First som er firmanavn.

I en forespørgsel qryContact har jeg bl.a. felterne First, Last og Company.

Nu skal feltet Company i min underformular være det samme som overformular First.

Men af en eller anden grund virker det ikke. Det bytter rundt på data som en gal??
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 18:24 #3
Jeg vil stadig foreslå at se nøje på overordnede / underordnede felter, måske også dine nøgler.
Avatar billede terry Ekspert
22. maj 2003 - 20:01 #4
EXAMPLE:

table1: (main form)
ID (primary key)
fld1 some field or other
fld2 some field or other
.

table2: (sub form)
ID (primary key)
table1ID (Foreign key) references ID in table1
fld1 some field or other
fld2 some field or other
.

If you dont have your relationships in place then it will not work :o)
Avatar billede terry Ekspert
22. maj 2003 - 20:01 #5
IF they are in place then use the form wizard and it will do it all for you.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 20:21 #6
Jeg ved godt at det skulle være det mest simple at lave, men jeg lover jer den er helt fra den... Jeg tænkte på om det kunne være fordi det var en sammenkædet tabel. Men jeg prøver lidt endnu :)
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 20:38 #7
Prøv nøje at se på terry's svar m.h.t. nøgler som jeg også tidligere var inde på. Du kan ikke ændre sammenkædede tabeller. Prøv derfor at kopiere dine tabeller, slet alle poster. Lav derefter nøgler samt relationer som skitseret af terry. derefter laver du tilføjelsesforespørgsler, der sender posterne fra de sammenkædede tabeller til kopierne med nøglerne.

Brug guiden og det skal simpelthen fungere!!
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 20:42 #8
Jeg ved godt at det burde fungere. Problemet er at jeg helst ikke vil have kopi af min sammenkædet tabel for så har jeg problemer med opdateringen i Outlook.

Jeg tror problemet ligger i at de felter jeg vil matche min hoved- og underformular ikke hedder det samme. Forstået på den måde at de indeholder samme type data, men First i hovedformularen skal matche med Company i underformularen. Det der sker er at den tager First fra underformularen og sætter den ind i hovedformularen.

Hvis jeg åbner formularen med kontaktpersoner fra hovedformularen er der ingen problemer.

Jeg kan bare ikke forstå det for de to formularer er bygget på to forskellige forespørgsler.
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 20:47 #9
Blot for at prøve at lokalisere fejlen bør du:

Åbne en ny tom db og importere relevante objekter, opret nøgler samt relationer og lav dine formularer igen.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 20:56 #10
Jeg kan jo ikke lave nøgler i en sammenkædet tabel - jeg kan slet ikke ændre på strukturen.

Jeg må vist hellere lægge det til side og vende tilbage i morgen (så kan jeg jo håbe på at 'fejlen' har rettet sig selv).

Hvis du kommer på noget smart må du endelig skrive.

Du hører højst sandsynligt fra mig i morgen ;)
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 20:57 #11
Du skal ikke sammmenkæde men importere til den nye db.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 20:58 #12
Men det hjælper vel ikke på mit problem? Jeg vil jo netop ikke have kopi af mine kontakter.
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 21:01 #13
Jo - på denne måde kan du oprette nøgler samt relationer mellem tabellerne. Hvis det fungerer med her, så er der ikke andet at gøre end at lave en handling til automatisk opdaterer tabellerne når du åbner db. Se min tidligere kommentar.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 21:04 #14
Jeg er ikke så stærk i det her, men hvis jeg arbejder med kopier kan jeg så lave ændringer i Access som derefter vil kunne ses i Outlook?
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 21:07 #15
Det er jeg ikke klar over, jeg har faktisk ingen erfaring med Outlook.
Avatar billede terry Ekspert
22. maj 2003 - 21:25 #16
Havnt read all the comments but the name First is veryy likley a reserved wrod so it isnt smart using it as a field name!
Use [first] and it should go.
As long as the data types are the same then you should be able to JOIN on them even though they have different names.
Avatar billede anjaskal Nybegynder
22. maj 2003 - 23:57 #17
NU siger du at problemet opstår når du åbner underformularen.
Hvad sker der, hvis du har uf åben/synlig ved opstart af hovedformularen?

- Hvordan "åbner" du den, underformularen?
Avatar billede smads Nybegynder
24. maj 2003 - 08:52 #18
Jeg er stadig ved at arbejde på sagen, men er væk hele weekeden. Jeg har faktisk prøvet at ændre First til noget andet, men umiddelbart lykkedes det ikke. Feltet hedder First i den sammenkædet tabel og det kan jeg ikke ændre.

Jeg vil også forsøge mig med at have underformularen åben inden jeg åbner hovedformularen.

Vender stærkt tilbage :)

God weekend!
Avatar billede smads Nybegynder
25. maj 2003 - 23:05 #19
Bare lige for at afslutte denne 'sag'. Access kunne simpelthen ikke kapere at den samme sammenkædet tabel bliver brugt på den måde jeg havde planer om. Resultatet blev at jeg opdelte mine kontaktpersoner i Outlook og lavede en ny sammenkædet tabel. Det løste alle mine problemer.

Tak for hjælpen.
Avatar billede smads Nybegynder
25. maj 2003 - 23:07 #20
Nu fik I alle pointene - det var ikke helt meningen ;) Men værs'go!