Avatar billede vindermartin Nybegynder
21. maj 2003 - 15:31 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Tapperi system / computere

Hej

Jeg er ved at alve projekt. Jeg skal finde ud af hvordan computer systemerne bag et tapperi, men hverken bryggerierne eller dem der laver systemerne er meget for at fortælle hvordan skidtet virker.!

Hvor kan jeg læse noget om det?
Avatar billede skaw Nybegynder
21. maj 2003 - 16:45 #1
det er lidt svært men du kan finde lidt hos siemens de laver totalløsninger
http://www.sea.siemens.com/prodmach/product/pk/bac/pmbacov.html
Avatar billede mortrr Praktikant
21. maj 2003 - 16:46 #2
Jeg ved ikke præcis hvad de forskellige tapperier bruger, men et kvalificeret gæt er at produktionen er styret af PLC systemer og SCADA programmer.

PLC står for "programmable logic controller", og er små enheder der kan automatisere overvågning og kontrol af transport-bånd, målere osv.

SCADA - supervisory control and data acquisition er software til at styre og overvåge plc-enheder.

En af de mere populære SCADA/HMI programmer er factorylink:
http://www.usdata.com/solution/factorylink.html
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2003 - 16:49 #3
Hvad vil du helt præcis vide?

Hvis du er ingeniørstuderende, så burde du nemt gennemskue systemet.

Hvis det er til tappemaskinerne og etikettemaskinerne, så er de styret
af fotoceller og plc styring. Der er overvåget og styret via et centralt
computerprogram.

/per
Avatar billede vindermartin Nybegynder
21. maj 2003 - 17:06 #4
per> Jeg er ikke ingeniørstuderende faktisk er jeg "kun" hh-studerende. Vi er igang med et tværfagligt projekt hvor IT skal indgå.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2003 - 20:42 #5
Har du prøvet at kontakte Harboes bryggeri?

http://www.harboes-bryggeri.dk/

De små bryggerier gider ikke skjule noget, så de er sikkert villige til at
fortælle om nogle af principperne bagved systemet.

/per