Avatar billede jd Nybegynder
20. maj 2003 - 19:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Netværksprinter på (andet) domæne

Hej -

Jeg har:

pc1 som sidder i router og er tilkoblet et domæne + arbejdsgruppe
pc2 som sidder i router og anden arbejdsgruppe

Begge kører win2k.

Til pc1 er koblet en printer som pc2 kun kan benytte hvis man går ind og søger på computernavn for pc1 (den listes ikke automatisk) for så at logge på den med de oplysninger pc1 bruger til at logge på.

Hvordan får jeg pc2 til automatisk at logge på pc1 ved opstart når pc1 først findes ved søgning?

På forhånd tak!

- Jonas
Avatar billede serverservice Praktikant
22. maj 2003 - 10:04 #1
Hvis du bare vil have adgang til printeren når du er logget på skal du:
share din driver - højreklikke den fra pc2 og vælge: connect/install. er det nok???

Ellers skal du oprette en fælles account på pc1 og pc2 su bruger til at logge på med. en account med samme brugernavn og password.
Avatar billede jd Nybegynder
22. maj 2003 - 10:17 #2
Jeg spørger efter hvordan jeg automatisk forbinder til en computer som ikke udmiddelbart er synlig på netværket. _Ikke_ hvordan jeg manuelt forbinder til synlig computer - det er jo det jeg gør nu.
Avatar billede serverservice Praktikant
22. maj 2003 - 22:26 #3
Er det rigtigt forstået at du bare vil kunne bruge netværksprinteren på pc1 fra pc2?
Så skal su installere en tilsvarende printerdriver på pc2 og connecte med ipadresse til printeren.under "create new port" - tcp/ip for printeren.
Avatar billede jd Nybegynder
23. maj 2003 - 11:34 #4
Det lyder som om du har forstået mig, ja.
Jeg forstår ikke - "create new port" - tcp/ip for printeren?
Printeren er installeret som netværksprinter på pc2 da jeg jo manuelt kan forbinde til den og udskrive - skal jeg installere den pr ip!?
Det skal i øvrigt siges at både pc1 og pc2 står til automatisk at få tildelt ip, og dette må ikke laves om (for pc1 i hvert fald).

Hæng ud:)
Avatar billede serverservice Praktikant
23. maj 2003 - 18:33 #5
ok. nu har jeg den. Bortset fra lidt forvirring om pc1 og pc2.....
Du vælger at installere ny driver på pc1. Vælg network printer.
Vælg "connect to a printer on your internet or intranet"
Så skriver du UNC stien til printeren, og det burde virke nu.
fx \\pc1navn\printernavn    ell brug ipadresse til pc2
Avatar billede jd Nybegynder
23. maj 2003 - 21:29 #6
Jeg tror nu alligevel du har misforstået...
Til pc1 er tilkoblet en printer, er installeret og virker.
Printeren er via netværket også installeret på pc2 - det virker også fint.

Problemet er at pc1 kræver at pc2 logger ind for at den kan udskrive (via pc1). Dette skal gerne ske automatisk så jeg ikke manuelt skal logge på pc1 hver gang jeg starter computeren.
For at komplicere det yderligere, så kan pc2 ikke umiddelbart "se" pc1, man skal først søge efter computeren (som i første omgang vises som "ukendt placering", senere som den reelle placering!?)

Der er altså 2 ting i det:
1. hvordan får jeg pc2 til automatisk af logge på pc1
2. hvorfor ses pc1 ikke umiddelbart på netværket? (fordi den er på et andet domæne?)

- Jonas :)
Avatar billede jd Nybegynder
05. juli 2003 - 12:10 #7
Nå..