Avatar billede darksun Nybegynder
19. maj 2003 - 21:12 Der er 25 kommentarer og
4 løsninger

Samle PC ud fra "løsdele"

Hejsa Eksperter,

Hvis man nu har kig på et bundkort, RAM, processor og kabinet i løssalg (altså, ikke som samlet installeret og testet udgave) hvor meget teknisk viden skal der så til for at samle det ?

Kabinet er med psu og det hele ...

Jeg kan forestille mig jeg ville få problemer med at forbinde alle de små snoede farverige kabler fra bundkort til de forskellige dioder ... men er det generelt til at forstå, hvis man har bare lidt forstand på det hele ?

Jeg ved ikke om jeg har forklaret det godt nok. Jeg modtager ovenstående komponenter i 4 forskellige pakker med posten - er det sådan nogenlunde til at finde ud af at samle hele molevitten ? Er der noget jeg skal vide på forhånd ?

Tusind tak for det folkens. :-)
Avatar billede michael2690 Nybegynder
19. maj 2003 - 21:16 #1
kan du lige give mig navnet på dit bunkort så kan det være jeg kan hjælpe dig.

men lige et godt tip..
hvis du vil have hurtigt og effektivt svar på dine spørgsmål er det en ide at give lidt flere point end de 20
Avatar billede michael2690 Nybegynder
19. maj 2003 - 21:17 #2
glemte lige i farten... og evt. model navnet.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. maj 2003 - 21:18 #3
det er ikke det store problem. Det kan virker uoverskueligt, men normalt er det vist i manualen til bundkortet hvordan det skal placeres

michael: underlig holdning mht. point...folk skal nok hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 21:20 #5
Hvis det skal skæres ud i pap kan du investere 79 kr i http://www.komputerforalle.dk/Crosslink.jsp?d=322&a=2117

Eller kig på http://www.komputerforalle.dk/Crosslink.jsp?d=322&a=2117 der desværre er uden billeder.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 21:20 #6
Det er ikke så svært, nu om dage, hvor meget af det bliver sat i bios og ikke via jumpere på motherboardet.
Det eneste der kan volde problemer er de små ledninger fra fronten af kabinettet og ned til motherboardet. De skal altså sidde rigtet. Jeg synes du skal fortælle hvilket kabinet du har købt og hvilket motherboard. Så kan vi måske give mere specifik info.
Og en ting til. Pas på når du skal sætte cpukøleren på. De fjedre kan være noget så stramme. De sidste 2 samlede jeg faktisk før jeg satte bundkortet i maskinen. Jeg var simeplthen bange for at brække bundkortet, så stramme var de.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 21:23 #7
Darksun>>Almindelig sund fornuft og lidt hobbyværktøj, så når du langt.
Det "sværeste" er at huske at tjekke i manualen en gang imellem, og så lige dobbelttjekke inden du sætter knald på dyret.
Michael2690>>dette er at betegne som et "let" spørgsmål, hvor standardtaksten er 15 point, så der bliver faktisk overbetalt, tror du ikke lige du skulle overveje en holdningsændring.
Avatar billede michael2690 Nybegynder
19. maj 2003 - 21:45 #8
okey frasej>> men du må give mig ret i at jo flere point man udlåder desto flere svar for du.. det har jeg erfaret. men okay det er jo ikke det sværreste spørgsmål. det har du ret i mester...
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 21:47 #9
Ja jo flere svar får man, men der er også mange "giv mig nogle point" svar imellem.

Hellere kvalitet end kvantitet.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. maj 2003 - 21:48 #10
michael: men du får typisk de bedste svar fra dem der svarer uanset point, så der er intet vundet ved det ;-)
Avatar billede michael2690 Nybegynder
19. maj 2003 - 21:59 #11
det kan du have ret i. det er også lidt irriterende at det hele går ud på at få flest point. men er da også totalt genialt fundet på, fra eksperten´s side..

det var nok lidt forkert udtalt men...
Avatar billede chalde Seniormester
19. maj 2003 - 21:59 #12
Da jeg købte min nr2 computer, var det en "saml selv"... troede det var sværre end det egentlig var... det sværeste var cpu-køleren.. og det mest irriterende var at jeg havde glemt afstandsskruerne mellem motherboard og kabinet..(nåede ikke og tænde før jeg fandt ud af det)....
Som regel står der på de forskellige ledninger fra fronten hvad det er, og så i manualen til motherboard hvor de skal sidde.... men det kan godt virke lidt forvirrende...
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 21:59 #13
michael>>Det vil jeg ikke give dig ret i.
Du får sikkert en masse svar, men der er også meget l... imellem som el barto siger, vi er da heldigvis mange der ikke går så højt op i points, men hvis vi kan hjælpe gør vi det uanset, dette er i hvert fald for mig det primære i at deltage i et spørgsmål.
Darksun>>Prøv at kigge på www.knowware.dk, alle hæfterne ligger til gratis download som .pdf filer, jeg mener der er et , der hedder "sådan opgraderer jeg", det vil jeg tro du kan få glæde af.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 22:03 #14
Hov, jeg havde ikke set michaels sidste indlæg.
Det lader til at vi er mere enige end jeg troede.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 22:04 #15
Avatar billede holtums Nybegynder
19. maj 2003 - 22:17 #16
Vil blot henlede din opmærksomhed på følgende:
1 Det er ikke problemet at samle hardwaren det er den lette del af projektet
2 Det kan være langhåret at optimere bios m.m. til lige exact de dele du har købt
3 det er ikke altid de drivere der følger med løsdelene er de nyeste/fejlfrie
4 Hvis en af delene er defekt kan det være $£** svært selv at identificere hvilken
5 det koster at få en forhandler til at fejlfinde en bunke "løsdele"
6 Det er begræsnet hvad du kan spare ved at samle selv 150-300 ,-
Når det er sagt sagt jeg indrømme at det er enormt sjovt at samle selv, og jeg kunne aldrig finde på at køber en færdig unit
husk at alliere dig med en "nørd" i din omgangskreds eller et af "computerbøvl" værkstederne.

God fornøjelse
Avatar billede darksun Nybegynder
19. maj 2003 - 22:37 #17
Tusind tak for svarene allesammen - der var noget godt læsestuff og nogle gode råd der. :-)

holtums: det har jeg hørt folk sige før, det er derfor jeg nu vil forsøge mig, hehe.

michael2690: mit svar til hvad du mener er smart at gøre med points blev simpelthen for langt, så jeg vil bare lade dig ødelægge et tilsyneladende velfungerende system uden jeg skal skabe mig.

Og generelt til points : Jeg mente ikke det her var et "Hvad er RAM og hvor kan jeg købe det?" og heller ikke "hvordan reparerer jeg min egen harddisk med en skruetrækker?". Jeg synes 20 var en god mellemting, en af de lettere men ikke helt.

Så er mit evindelige spørgsmål : hvordan med points ? Jeg har pt. lyst at fordele dem ud ligevægtigt - ville det være ok for alle ?

Igen, tak. :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 22:39 #18
Du må da meget undskylde.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 22:40 #19
Del du bare points mellem dem der har svaret, og god fornøjelse med monteringen.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 22:41 #20
lrd>>??
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 22:42 #21
Så vidt jeg ved er mit link til et sted du kan få råd til at samle en pc fra ende til anden. så kan ikke se det var forkert at smide det. Men nok om det
Avatar billede darksun Nybegynder
19. maj 2003 - 22:44 #22
"Smide det" ? Sig mig, hvad sker der her ? Er det Eksperten eller SFO det her ?

Jeg deler points ud nu. Tak.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 22:45 #23
Lrd>>Jeg tror helt ærligt du mistolker darksuns sidste indlæg.*S*
Det link du kom med er knaldgodt, både til begyndere og let øvede, ja selv hardcore selvbyggere kan vel bruge noget af det.
Avatar billede darksun Nybegynder
19. maj 2003 - 22:47 #24
Ja, mega godt ... forstår ikke hvad jeg gjorde galt.
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 22:47 #25
:-) Ja mistolkede bare dette så "Og generelt til points : Jeg mente ikke det her var et "Hvad er RAM og hvor kan jeg købe det?" og heller ikke "hvordan reparerer jeg min egen harddisk med en skruetrækker?".

Synes selv det er en god side nemmerlig.

Fortsat god aften
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 22:48 #26
Tak for point
Avatar billede darksun Nybegynder
19. maj 2003 - 22:50 #27
Nååå, det var ment som "ikke et superlet - heller ikke megasvært". Og god aften til dig også. :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 22:50 #28
Misforståelsen afklaret, alle smiler til hinanden igen. ;o)
Kan i alle have en god aften. "GMY"
Avatar billede esbenrt Nybegynder
26. maj 2003 - 23:34 #29
->michael2690 jeg tror jeg stopper her. Med din statistik kan blive ved hele natten.