Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
19. maj 2003 - 20:51 Der er 45 kommentarer og
2 løsninger

Brugervenligheden skal tjekkes på en amatørside om Harry Potter

Tjek ind på http://harrypotter.lk-data.net
Og... Værsgo' at komme med forslag/svar.
Der er ti p. for hvert brugbart svar.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. maj 2003 - 20:59 #1
(1) Siden er meget enkel

(2) Hogwarts logoet står ind over opdateret-teksten

(3) Synes godt dine menu punkter kunne være lidt mere sigende!

(4) Sort og gul er komplementer farve, det er godt nok, men jeg tror du vil kunne skabe lidt liv på siden ved at blande en tredje farve ind
Avatar billede lrd Nybegynder
19. maj 2003 - 21:00 #2
Jeg synes den er ok. Har ikke meget forstand på det men synes den ser okay ud fra en amatørs synspunkt :-)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. maj 2003 - 21:04 #3
lrd >> hehe hvorfor udtaler du dig så, når du ikke har forstand derpå
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
20. maj 2003 - 19:00 #4
Okay, that's it!!!
Nu fjerner jeg det ****** H-logo.
Hvis der er nogen, der vil nyde det at klikke på det en ekstra gang, så gør det nu...
Avatar billede parazz Nybegynder
22. maj 2003 - 15:27 #5
er det muligt at få en rigtig god analyse til websider, med henblik på brugervenlighed?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2003 - 14:29 #6
parazz >> det er en smagssag om den er god, men Rolf Molich har skrevet bøger hvor han fortæller om forskellige ting man kan bruge til at finde ud af om en side er brugervenlig
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2003 - 14:39 #7
Parazz >>
Rolf Molich: http://www.dialogdesign.dk/
Det er denne jeg har kendskab til: http://www.dialogdesign.dk/brugervenligtwebdesign.html
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
23. maj 2003 - 23:34 #8
Jeg har lige gjort, at alle sidernes farver er styret af et enkelt typografiark.
Sig til, hvis i har forslag til ændringer i farverne.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2003 - 23:37 #9
Den gule farve er ok til teksten, men den virker meget kraftig på store flader som f.eks. i tabellerne. Synes du skal prøve at finde en anden farve. F.eks. en gul farve der ikek er så skrigende og kraftig som den anden: www.colorschemer.com/online/
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 11:56 #10
Bedre nu?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2003 - 12:08 #11
Nej det er denne gule farve jeg mener du skal ændre:
http://harrypotter.lk-data.net/Besvaergelses-liste.htm
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 18:18 #12
til hvad?
Jeg er lige i gang med colorSchemer, men hvis du har nogle farver klar, så...
Du behøver ikke, jeg gør det selv, ellers
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 19:50 #13
Har lige fundet noget godt.
Hold KÆST, det program ar godt, mand...

LIDT offtopic:
Synes i, der skal lyde på, og i så fald, hvor høje skal de være?
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 19:54 #14
KÆST -> KÆFT ;):);):);):);):);):);):);):);):);):);):);)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 21:58 #15
Sådan, nu er personkarakteristikken ordnet, og jeg er faktisk selv lidt stolt over den, men bare kom med kritik/forbedringsforslag...
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 21:59 #16
Jeg har også lige anskaffet mig xmlspy, så nu er jeg ganske godt  kørende med webdesign, ikke?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2003 - 22:06 #17
Siden ser meget bedre ud nu!
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 22:09 #18
Tak.
Jeg tænker også på at ændre hele farvesættet på hele siden, for jeg har været inde på en side, hvor de brugte et gråt-i-gråt-sæt, og der blev det rost i gæstebogen, men det finder jeg nok ud af på et tidspunkt, men i mellemtiden, kan i jo lige komme med nogle ideer til farvesæt...

BTW: Jeg afviser alle svar, indtil hele tråden er aflsuttet.
No hurt feelings, allright?!?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2003 - 22:12 #19
mikoalngelo  >> Hvad er din begrundelse for at afvise? Du har da f.eks. brug colorschemer som jeg linkede til
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 22:13 #20
Nå, ja, men så kan du lige gå ind og få p. for det, i et nyt spm, for det er jo ikke HELE svaret omkring brugervenligheden. 2 sek.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2003 - 22:16 #21
Men, så lader du da bare være med at lukke spørgsmålet endnu, men du skal da ikek bare afvise!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2003 - 22:17 #22
Læs venligste reglerne, og lad vær med at afvise igen: www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 22:18 #23
JEg forstår ikke, hvad du hentyder til, men ja, så gerne...
Kan du ikke forsklare, hvilken regel, du hentyder til...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. maj 2003 - 22:21 #24
Jeg synes bare du skal læse dem alle igennem.

Der er jo ingen grund til at afvise et rigtigt svar, og derefter oprettet et ekstra spørgsmål for at give point, når du bare kan gøre det her. Men lad det nu bare ligge
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
24. maj 2003 - 22:23 #25
Ok. Jeg accepterer dit svar i det andet spm, og så er den skid slået...
Jeg afviser her, og er du utilfreds med det, så sig det med et svar, for så er der noget, jeg har misforstået...
Avatar billede jaesper Nybegynder
16. juni 2003 - 08:54 #26
Egentligt en meget enkel side, hvilket er et godt udgangspunkt. Siden virker også ret informativ, hvilket er endnu bedre.

Der er dog også et par mindre heldige ting:

1. Farvevalget er ikke konsistent, Besværgelse-liste er blå??
2. Farvevalget virker temmeligt 3270 agtigt, lysere farver, navnligt på baggrunden ville gøre siden behagelig at kigge på.
3. Menuen og selve siden flyder sammen, det ville være godt med en form for adskillelse, fx.  form at forskellige baggrundsfarver eller en lodret streg.
4. Der er ingen "scent", dvs. det er svært at se hvor man befinder sig. Dette kan fx. løses med breadcrumps.
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
16. juni 2003 - 15:19 #27
jaesper >>

1: Hvilken farve vil du foreslå?
2: 3270???
3: Er det nok med en standard-grå streg?
4: scent? breadcrumps?
Avatar billede jaesper Nybegynder
17. juni 2003 - 08:41 #28
1: Blå, grå og i det hele taget kolde faver gør sig godt, men med tanke på Haary Potter universet kan det godt være man skal være lidt mere kreativ end som så. Det er meget tænkeligt at en eller anden illustration i form af et vandmærke el. ville klare sagen.

2: 3270 er en gammel IBM server, som har/er været meget udbredt på store EDB installationer. Man kunne ikke side foran maskinen, men måtte bruge en 3270 terminal. Da grafikken var meget enkelt og til at starte med monochrome, har disse terminaler lagt navn til skærmbilleder med få farver, sort baggrund og grøn/blå/gul som  tekstfarver.

3: Kunne være nok, men prøv dig lidt frem med farvevalget.

4: Scent er et begreb inden for HCI (Human Computer Interactions) der står for at man ikke må miste færten/orinteringen af hvor i en GUI man befinder sig. Breadchrumps er en måde at implementere Scent på. Mange laver breadcrumps som en linie øverst på siden. se fx. www.irf.dk.
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
17. juni 2003 - 17:43 #29
jaesper >>

1: Hvor skulle det vandmærke være? Som baggrund?
3: Hvordan ændrer man farven?
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
18. juni 2003 - 17:03 #30
Er farven på Besv.-listen ok nu?
Avatar billede jaesper Nybegynder
18. juni 2003 - 17:30 #31
KLart bedre, men jeg ville foretrække samme farver som resten af siden.

Til dit tidligere spørgsmål må det være noget med at sætte en border-color på en frame eller en table.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
18. juni 2003 - 17:47 #32
nope.dk virker ikke på din side

Synes det er pjat at man skal trykke på opdater for at se hvornår den sidst er blevet opdateret.
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
18. juni 2003 - 18:22 #33
jakob >> Jeg synes ellers at det ellers fylder for meget...
Avatar billede bryrup Nybegynder
26. juni 2003 - 22:23 #34
må jeg få pointene?????? PLZ
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
26. juni 2003 - 22:52 #35
bryrup >> for hvad?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. juni 2003 - 06:56 #36
lukketid?
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
27. juni 2003 - 11:41 #37
jakob >> Ja, deromkring
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
09. juli 2003 - 18:49 #38
Jeg synes, som ivrig Potter-fan, at det kunne være fedt med en lille smagsprøve på, hvad de forskellige potter-bøger indeholder (du ved, sådan en "appetitvækker"). Dette vil især være godt fordi bøgerne jo netop kan læses uafhængigt af de andre.
Ellers synes jeg måske at siden er lidt ensformig mht farvevalg; ville måske have valgt farver der passer til det emne der omhandles -> altså anvende farvernes betydninger..
Cowgirl21
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
09. juli 2003 - 19:09 #39
Kan du ikke lige uddybe det lidt?
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
09. juli 2003 - 22:33 #40
det med farverne eller?
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
10. juli 2003 - 09:37 #41
Begge dele.
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
10. juli 2003 - 12:15 #42
jow, det første er en del med et lille indblik i de forskellige bøger, således man kan se hvilken handling der udspilles i bøgerne (selvfølgelig uden at røbe det bærende i bogen osv.)
det næste er at anvende farvernes betydning: rød betyder kærlighed mens grøn (vist nok) betyder håb. derved vil du kunne påvirke læseren indirekte, da vi selv tolker disse farver uden at være klar over det.. at anvende farveskalaen således at det "passer" til det man læser, vil give en bedre opmærksomhed, og du kan også anvende farverne til at skabe et blikfang for læseren ved fx at anvende komplementærfarver. man kan låne bøger på biblioteket hvis du er i tvivl om farvernes betydning.

Cowgirl21
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
10. juli 2003 - 18:04 #43
Ok, nu forstår jeg...
Okay, men så skal du lige finde nogle links til fade-scripts, hvis du vil være så venlig, og GOD IDE, mand/dame...
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
10. juli 2003 - 22:39 #44
kan du ikke lige uddybe det med fade-scripts?? vil ikke lige sige at det umiddelbart går ind over mit fagområde... *GG* men er ikke dum til det her IT alligevel..
tjek evt. min profil på Ebruger *GG*

Cowgirl21
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
12. juli 2003 - 10:59 #45
Jeg vil bare gerne vide, om du kender nogle scripts, som fader siderne,så man ikke ligepludselig får hovedpine på grund af pludseligt farveskift, men derimod får en rolig tilvænning ved hjælp af pixel-fade, skaktern og vifte-overgange...
Avatar billede beat-u-up Nybegynder
22. juli 2003 - 21:46 #46
det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med :O/

cowgirl21
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
25. juli 2003 - 22:13 #47
Øv, så må jeg jo selv lede efter dem...
Men takt for hjælpen, men ændringerne sker nok ikke lige med det samme, men vær fri til at tilmelde dig mit nyhedsbrev, så du kan følge med i ændringerne...