Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. maj 2003 - 13:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kalde en funktion på en instans af et objekt i et andet objekt.

class one {
  var array1;
  function one() {
    $this->array1 = array();
  }
  function add_to_array($item) {
    array_push($this->array1, $item);
  }

class two {
  function two {}
  function stuff($instans_one) {
    $instans_one->add_to_array("slam");
  }

$instans_one = new one();
$instans_two = new two();
$instans_two->stuff($instans_one);

Hvorfor kan man ikke gøre ovenstående? PHP melder ingen fejl, men hvis man skriver indholdet af array1 ud efter ->stuff() kaldet ligger der ikke noget i arrayet.
Avatar billede niboan Nybegynder
19. maj 2003 - 14:54 #1
PHP overfører som default værdier (pass by value) ved funktionskald, og det objekt du kalder 'add_to_array' på er ikke det samme som du har overført, men en kopi.

Du skal bruge 'pass by reference' ved at tilføje et '&' foran variablen i funktionsdeklarationen:

  function stuff(&$instans_one) {

Så skulle det virke.
Avatar billede jalle76 Nybegynder
19. maj 2003 - 15:53 #2
Det kan jeg li'! Ikke at jeg havde glemt det med pass-by-value vs. pass-by-reference. Men et kort og godt svar der dutter.

Takker!!!