Avatar billede jd Nybegynder
19. maj 2003 - 11:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Windows/Linux på Mac

Hej -

Hvorfor er det lige at man ikke kan køre Windows på en Mac (uden emulator), når man kan køre Linux? - Windows fatter ikke Mac-hardware!?
Er der nogen som helst begrænsninger ved at køre Linux på Mac?

På forhånd tak.

- Jonas
Avatar billede jd Nybegynder
19. maj 2003 - 11:19 #1
Og hvordan er det med sammenligning af PC og Mac hardware? Det er jo ikke nogen hemmelighed at Mac slet ikke kører de samme frekvenser som PC. Kan det sammenlignes?
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. maj 2003 - 11:25 #2
De nyere macs (G4-serien så vidt jeg husker) kører hovedsageligt med hardware, som i visse tilfælde kan bruges til PC også. Det gælder f.eks. harddiske, ram, scsi-kort osv. At du ikke kan køre Windows på en Mac, vil jeg tro skyldes at CPU'en er opbygget anderledes end en PC-cpu.
Avatar billede the_collector Novice
19. maj 2003 - 11:27 #3
Du kan køre Linux fordi på mac, fordi nogle har oversat det til den processor som mac bruger. Microsoft har ikke lavet Windows til den platform, derfor skal du have en intel emulator for at kunne køre Windows.
Du kan ikke umiddelbart sammenligne en Mac og en pc, da Mac bruger en helt anden slags processor, som er mere effektiv end pc'ens. Derfor behøver de ikke at køre den samme høje frekvens for at få ca. samme ydelse. Fordelen ved mac'en er at der ikke er brug for så meget køling som til pc'ere.
Avatar billede vic256 Nybegynder
19. maj 2003 - 11:27 #4
Jamen forskellen er at windows allerede er kompileret til X86 processorer og Linux kan du få sourcekoden til og kompilere på en Alpha processor, PowerPC processor og X86 processor...

Hvis du kan få sourcekoden til Windows fra Microsoft, omskrive det mere hardwarespecifikke kildekode om til PowerPC specifikke rutiner og kompilerer dette, kunne du formentligt med en MASSE arbejde få det til at spille på en mac ;-) Men herefter skulle du gøre det samme med de programmer du ville bruge under denne Windows ;-)
Avatar billede jd Nybegynder
20. maj 2003 - 20:11 #5
spotgun:> Det med Windows-kompatibel hardware i G4 kunne jeg godt tænke mig at høre mere om!? Hvor har du det fra? Og i hvilket omfang gælder det?
Avatar billede jd Nybegynder
23. maj 2003 - 22:24 #6
vic256:> Svarer du ikke også lige?
Avatar billede vic256 Nybegynder
25. maj 2003 - 13:54 #7
Jowda... tak for points...

Det med hardwaren betyder blot at du f.eks kan købe det samme grafikkort til både en PC og på mac'en, naturligvis med hver sin driver til det respektive system..
Avatar billede vic256 Nybegynder
25. maj 2003 - 13:54 #8
Det var ikke et svar så det kommer liiige her ;-) undskyld.. ;-)
Avatar billede jd Nybegynder
26. maj 2003 - 11:23 #9
Værsgo' :)

Ang. hardware så tænker jeg på i hvilket omfang det gælder? Alt hardware? Så man faktisk kan køre Windows på den? -nej vel!? Ellers kan det jo ikke bruges til meget...
Avatar billede vic256 Nybegynder
26. maj 2003 - 11:32 #10
Omfanget er at du kan købe samme grafikkort, RAM mm... Men problemet er at det ikke er lige det hardware der kører programmet "Windows"... Det er din CPU som er en G3, G4 eller lign... Hvis du skulle kunne køre Windows skulle du kunne montere en Intel X86 CPU eller AMD X86 CPU og uden at kende meget til mac, er jeg heeelt sikker på det ikke kan lade sig gøre...

Jeg har dog for meeeegeet lang tid siden (Mange år) set et add in PC board til Amiga.. Spørgsmålet er om der eksisterer noget lignende til mac... Men dette svarer blot til at montere en PC inden i dit mac kabinet sideløbende ved siden af dit mac hardware.... Hvis det eksisterer kan jeg forestille mig at det er meeget dyrt...
Avatar billede jd Nybegynder
26. maj 2003 - 11:42 #11
Ak so... :) Takker og bukker...
Har i øvrigt fundet at der findes sådanne PC-processor-simulator-kort men at de ikke laves mere. Kan dog ikke forestille mig den vilde performance, så det dropper jeg vist, men tak for hjælpen.

- Jonas