Avatar billede sznee Nybegynder
16. maj 2003 - 23:03 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Opstart af Bios

Jeg har et problem... Jeg har lige formateret min Pentium 2, og installeret xp. Jeg har bare det problem at jeg ikke kan starte biosen op ved hjælp af del eller F8. Grunden til at jeg mangler denne funktion er at hver gang jeg har slukket pc'en starter den op efter ca. 20 af sig selv, og når jeg lukker ned ber den mig om at slukke den manuelt ligesom de allerældste windows. Altså jeg skal holde slukknappen inde i 5 sec. før den slukker fordi xp ikke gør det selv. Jeg mener man kan ændre disse ting i biosen, men er sikker. Er der nogle der kan hjælpe med dette?
Avatar billede sznee Nybegynder
16. maj 2003 - 23:05 #1
Rettelser:
ca. 20 min.
biosen, men er ikke sikker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2003 - 23:32 #2
har du prøvet tasterne fra F1-F12 - Insert med flere for at komme ind i bios, hvor du ganske rigtigt kan ændre det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2003 - 23:33 #3
hvis det lykkes dig at komme i bios kan du i første omgang Loade Default Setup, og ellers skal du måske ind i bios under Power.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2003 - 23:36 #4
Et andet sted du kan prøve i Windows er i Kontrolpanel>Strømstyring se efter om der er noget her du kan ændre på, noget med at slukke for computeren.
Avatar billede svendaageladde Nybegynder
16. maj 2003 - 23:54 #5
Jeg har prøvet noget lignende. Jeg installerede nyt hardware under 98SE og der røg mine ACPI drivere i Windows. Det betød, at jeg skulle slukke manuelt. Jeg havde en del bøvl, men fandt konflikten til sidst. Mit Geforce ville dele ressourcer med ACPI'en.
Nu siger du P2, så du har et 'gammelt' bundkort. Prøv evt. at kigge på producentens hjemmeside om ikke der er en bios-update, der klarer dette problem. Mange ældre bundkort har problemer med XP, eller omvendt, :O).
Alternativt skal du prøve at installere ACPI-drivere i XP.
Avatar billede sznee Nybegynder
17. maj 2003 - 00:15 #6
Hvordan kan jeg se hvilket bundkort der er i?
Alternativt skal du prøve at installere ACPI-drivere i XP. Hvordan gør jeg dette?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 00:28 #7
det skal man gøre under installationen, skal se om jeg har vejledningen til et Asus P5A bundkort.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 00:29 #8
her er den

ACPI på en Asus P5A

sørg for at bios er opgraderet til Ali5i107.awd

Load Default Setup i bios

Sæt CD som bootdrev i bios

Sæt system-cd i drevet og boot

Når du ser "Tryk på F6 for at install....", skal du i stedet trykke på F5 og holde tasten nede, så fremkommer der en lille menu.

Brug Piltasten Op til du ser at der står Computer with ACPI support eller noget i den stil, den skal vælges

Fortsæt installationen indtiil du får 2 muligheder

1. En ny installation
eller
2. Repair installations, tryk på tasten R og fortsæt

Hav nøglen klar og indtast den når du bliver bedt om det

fortsæt indtil reparationen er overstået og nu skulle det være muligt at bruge ACPI ved at Enable APM i strømstyringen, den findes ved at højreklikke på skrivebordet og vælge Fanen Pausebillede/Strømstyring
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 00:30 #9
husk at du IKKE kan bruge den bios der står i beskrivelsen, og så kan du hente Sandra her, den kan fortælle dig hvilket bundkort du har.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 00:31 #10
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 16:32 #11
takker for pointene..

fik du det til at virke?