Avatar billede tejs Nybegynder
26. november 2000 - 23:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

A7V og ATA100

Hej, jeg har et Asus A7V bundkort og en IBM 45 Gb harddisk ATA100, samt en brænder og et DVD-drev....

På bundkortet er der 2 sæt IDE-porte -ATA66 og ATA100, jeg vil gerne have min disk til at køre på ATA100 primary-porten og de to cd-drev på ATA66 secondary-porten (De kan ikke side på ATA100, da her kun kan side ATA100-enheder). Det kører fint hvis disken sidder i ATA66 primary-porten, men det virker ikke i ATA100 primary-porten - hvad skal jeg gøre? - jeg vil gerne have min disk til at køre så hurtigt som muligt...

Tejs
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. november 2000 - 23:17 #1
opgrader din bios til seneste version 1004d!
du kan nu vælge fra bios om du vil boot fra din ata100! det har man ikke kunnet hidtil og der har i de tidligere versioner været bøvl med at få den til altid at boote fra den!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. november 2000 - 23:19 #2
forresten, du kan godt have ata66 enheder til at sidde på ata100 portene selvom Asus skriver noget andet! Det virker fint nok og din performance sættes ikke ned efter hvad jeg har erfaret! Dog kan du ikke sætte cdrom drev på de porte at cdromdrev slet ikke kan hitte ud af hvad ata100 er! (endnu)
Avatar billede kurtj Nybegynder
26. november 2000 - 23:21 #3
Jeg kører med min disk på ATA-100 porten og brænder og DVD på primær ATA-66.
Har du sat den til at boote på SCSI device i bios??
Hvilket OS er det??
Har du installeret Promise driverne til controlleren??
Avatar billede kurtj Nybegynder
26. november 2000 - 23:23 #4
1004c virker også fint.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. november 2000 - 23:23 #5
Du får ikke disken til at køre hurtigere - i rpm - på ATA100 porten. Det er nok heller ikke det du mener.
ATA100 har noget at gøre med, hvor mange data inyerfacet kan overføre. I praksis vil du næppe kunne mærke forskel på ATA66 og ATA100.
Når det ikke virker på ATA100 er det så ikke fordi du ikke har en driver til ATA100 installeret? Du skal have en driver til ATA100. Understøtter din disk det? Du skriver ikke præcist hvad din IBM disk model hedder.
Skriv lidt mere.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
26. november 2000 - 23:27 #6
halifax>>efter hvad jeg kan forstå er hans problem at hans ATA100 hd ikke altid vil boote fra ATA100 controlleren og det er et rent BIOS problem som jeg osse har været igennem og kurtj har ret i at det virkede ordentligt fra og med 1004c og ikke 1004d som jeg skrev før. Det har intet med softwaren/drivere at gøre da BIOS til tider springer ATA100 controlleren over og nægter at boote fra den!
Avatar billede halifax Nybegynder
26. november 2000 - 23:41 #7
kimrosgaard -> tak for det. Da jeg skrev mit indlæg var der ikke andre :) - Jeg er ikke så hurtig på tasterne, kan du forstå.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
26. november 2000 - 23:48 #8
Tjaeh der er vel ikke så meget andet at sige :) ..udover den nyeste beta bios fra Asus til A7V som understøtter Multiplier/FSB settings direkte fra BIOS. Den hedder v1005E (sådn cirka) og findes på www.asuscom.de =)
Avatar billede teknik Juniormester
26. november 2000 - 23:50 #9
Hvis du er i gang med at installere, så er det også meget normalt at lave installationen af Windows, og IDE 100 Controller software Mens HDD sidder på 66\'er controlleren.
Derefter flytter man så HDD over på IDE 100 controlleren, så ved windows nemlig at der er sådan en controller, og at den skal have sine drivere læst ind før Windows startes op.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede tejs Nybegynder
01. december 2000 - 00:11 #10
Didn\'t work at all...
Avatar billede shogun Nybegynder
02. april 2001 - 23:05 #11
Jep jeg hae samme problem...og min Bios version er 1005c...jeg fatter ik hvorfor det skod ATA100 ik virker..håber snart der er noge der svare på det her
Avatar billede teknik Juniormester
03. april 2001 - 19:18 #12
>>tejs/shogun

Har i gjort følgende tre ting ??

A. Installeret ATA100 driveren \"i hånden\"...fra  \"CD\":\\Promise\\Ata100\\Win95-98
Den er nemlig ikke i menuen, men skal \"hånd installeres fra CD\'en  - Sådan her (readme.txt):
Install Win95-98 Promise Ultra 100 IDE Controller Driver manually.
1. Press \"Start\" button.
2. Move highlight bar to \"Settings\" and select \"Control Panel\".
3. Double click on \"System\" icon.
4. Select \"Device Manager\" page.
5. View device by type and find \"Other devices\" node.
4. Select the \"PCI Mass Storage Controller\" node and then click the \"Properties\" button.
6. Please select [General] page to reinstall driver or select [Driver] page to update driver.
7. Follow the instruction to insert your Windows CD or ASUS support CD to install the driver.
  (Driver Location: {CD-ROM driver}:\\Promise\\Ata100\\Win95-98)
Da installationen af denne driver ikke tilbydes i menuen, så er den let at overse...
....mener nu at den var på en løs diskette ved de tidligere modeller. ?-)

B. Sat alle SCSI/ATA100 Boot sequence til ATA100/SCSI (i BIOS under \"BOOT\")

C: Sat alle tre(fire) Boot options  - også i BIOS \"BOOT\" til ATA100/SCSI.

...godt nok lidt \"sent\", da points er taget tilbage -  men er nok et forsøg værd alligevel ;-))

mvh :-)
Teknik
Avatar billede shogun Nybegynder
03. april 2001 - 19:23 #13
hmmm...jeg har faktisk haft det oppe og køre, MEN....så kom jeg endelig ind i windows og det var fint, så \"SLAM\" så frøs puteren, og jeg prøvede 3-4 gange, den gjorde det hver gang, jeg har ik overclocket den eller noget i den stil,jeg har en 900 T-Bird,så nu er jeg lidt pissed igen!! >:(((
På forhånd tak!