Avatar billede zorce Nybegynder
15. maj 2003 - 14:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Internet via mobiltelefon

Hej alle

Jeg har en bærbar computer som jeg gerne vil koble til Internettet via min mobiltelefon. Problemet er bare at jeg gerne lige vil have lidt info om hvordan og hvad der skal bruges.

F.eks. så skal min mobiltelefon have GPRS(har jeg hørt) men hvordan kobler jeg den til den bærbare computer? Det er en IBM X23 og den har modemudgang, men skal jeg have et specielt kort eller kabel til telefonen?

Jeg har 2 mobiltelefoner den ene er en 6210 og den anden er en 6310. 6310 er jeg ret sikker på har GPRS men har 6210 også mulighed for at koble op?

Hvem skal man bruge som Internetudbyder af sådan en service, er der nogle som er bedre end andre?

På forhånd tak.
Avatar billede the_collector Novice
15. maj 2003 - 14:05 #1
Du skal via et kabel tilslutte din mobil til modemet på din bærbare.
Avatar billede the_collector Novice
15. maj 2003 - 14:06 #2
Så skulle det virke, som en stationær computer med modem.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2003 - 14:07 #3
Jeg vil anbefaledig at kikke på en Nokia Cardphone 2.0 samt et data highspeed abonnement, det giver dig rimelig hastighed på bærbare
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2003 - 14:09 #4
Løsning med mobil samt modem giver, som jeg husker det 9,6 baud, med ovenstående løsning opnår du 3 * 9,6 baud båndbredde
Avatar billede zorce Nybegynder
15. maj 2003 - 14:21 #5
Ok, skal man så plugge sit sim-kort i cardphonen eller hvordan virker sådan en fætter.. man skal vel stadig ringe op til sin Internetudbyder ik?
Avatar billede zorce Nybegynder
15. maj 2003 - 14:29 #6
..kan det passe at sådan en CardPhone koster over 3000 kr?!!!
Avatar billede kenp Novice
15. maj 2003 - 15:51 #7
zorce -> ja det passer meget godt at den koster så meget! man kan godt bruge nogle mobil telefoner, og man får rimelig hastighed, hvis den understøtter highspeed data (og man har abodement til det) eller bruge GRPS.

Men du skal kigge i din manual for din telefon, der er en vejledning til det!
Avatar billede zorce Nybegynder
15. maj 2003 - 16:26 #8
kenp-> Ok, men man skal vel ud og købe et kabel til at forbinde mobil og modemudgangen ik? Jeg vil ik bruge så mange penge på en CardPhone nemlig.
Avatar billede kenp Novice
15. maj 2003 - 16:28 #9
ja enten skal du ud og købe et kabel som kan bruges, eller også skal du bruge den infarrøde port som jeg ihvertfald ved findes på 6310, men det kræver så at du også har infarrød på din bærbar.
Avatar billede zorce Nybegynder
15. maj 2003 - 16:47 #10
jamen det har jeg, men jeg synes det er sådan lidt tricky eftersom den let kan miste forbindelsen (rystelser osv.)
Men hvis jeg bruger IR hvad bruger den så af modem.. computerens eller har den selv indbygget modem som den ringer op fra og smider data direkte til bærbar via IR?
Avatar billede kenp Novice
15. maj 2003 - 16:53 #11
ja det er ulempen ved IR, den skal have line of sight og helst inden for meget kort afstand!

Den har indbygget modem, og du sender og modtager trafikken via IR som den modtager hele tiden når du er online.
Avatar billede zorce Nybegynder
15. maj 2003 - 17:15 #12
Ok, og hvis man fik et kabel imellem computer og mobilos så skal man bruge det modem som sidder i comuteren ik?

Hvad synes du er bedst til Internet: GPRS eller Highspeed Data?
Avatar billede kenp Novice
15. maj 2003 - 17:26 #13
nej hvis der er kabel mellem computer og mobil bruger du stadig telefon som modem.

tjjaaa hvad er bedst:

high speed data: du betaler for den tid du edr på nettet.

grps: du betaler for det data du sender og modtager.

så du må vist hellere vurder
Avatar billede zorce Nybegynder
16. maj 2003 - 01:32 #14
Ok, jeg roder videre herfra. Takker.
Avatar billede anddk Praktikant
20. april 2004 - 11:03 #15
Hvilken løsning valgte du og hvordan køre det ??