Avatar billede rossoneri Nybegynder
15. maj 2003 - 12:21 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Udprintning til "off-line" printer

OK .. ved ikke helt om dette er muligt, men her er spørgsmålet.

Jeg har PC B som har en shared printer tilsluttet på LPT1
PC A har denne printer connected og kan også fint printe ud på PC B`s printer -  så PC B er tændt

Spørgemålet er:
Når PC B er slukket og der dermed ikke kan oprettes forbindelse til printeren, så skal PC A kunne ligge en spool således at når PC B igen går on-line , så kommer de udskrevne jobs ud på printeren.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
15. maj 2003 - 12:22 #1
så PC B er tændt = Så længe PC B er tændt
Avatar billede robotten Praktikant
15. maj 2003 - 12:36 #2
Så vil jeg hellere anbefale en intelligent parahub, det er meget nemmere:
http://www.lgasat.com/home.html?target=Cavizm_Switchzm_AdattatoriSwitch.html

Vi har faktisk en liggende i en rodekasse....
Avatar billede robotten Praktikant
15. maj 2003 - 12:37 #3
Og kører med en derhjemme også. Virker fortrinligt mellem 2 pc'er til en printer.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
15. maj 2003 - 12:40 #4
hmm .. det er ikke lokal .. det er WAN .. pc`erne står langt fra hinanden ....
Avatar billede robotten Praktikant
15. maj 2003 - 12:42 #5
Hmmm... ok.
Og printservere er jo ret dyre.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
15. maj 2003 - 12:57 #6
Print server er heller ingen løsning .. Pc`en og printeren skal være forbundet... OG det virker jo også fint udprinting .. men kun sålænge pc`en er tændt ...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. maj 2003 - 14:15 #7
Hvad med at lave endnu en printer med samme printerdriver men hvor den er sat til at udskrive til fil.
Den kan så bruges til at udskrive til, når printeren er offline. Når den så kommer online igen, trækker du filerne over på (online) printerikonen.

Men det er selvfølgelig ikke helt automatisk.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
15. maj 2003 - 21:59 #8
hmm.. ok ide tonny .. meeen .. det skal være fuld automatisk ... men ok ... tror faktisk ik der findes nogen løsning ..
Avatar billede bonden Nybegynder
15. maj 2003 - 23:11 #9
Et godt og billigt alternativ er at have en linuxmaskine med samba, hvor printeren er installeret på som en netværksprinter - også selvom den er forbundet som en normalt printer. Man får en rigtig printserver ud af det.
Min laser herhjemme har 2mb ram, hvilket ikke er ret meget til store dokumenter, hvis printeren er forbundet direkte til en XP. Bruger jeg derimod samba'en til udskrift, bruges hukommelsen på linuxen istedet - og pludselig har jeg en printer med megen hukommelse til hurtig udskrift.
Kan varmt anbefale det! Og en nem måde at spare udgiften til en printserver.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 08:13 #10
hmm tjo ... et eller andet sted vel også en mulighed. Desværre må der bare ikke bruges linux maskiner i netværket .. spørg mig ikke hvorfor . det er ik mig der har lavet reglerne.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 08:49 #11
Findes der en anden maskine i netværket, der altid er online ?
Du kan evt oprette en netværksprinter på denne, der peger på B's printer og lade A printe til denne "altid online" pc.
Altså i bund og grund, blot en printserver.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 08:55 #12
Ja .. der findes en pc der altid er on-line. Men forstår efterfølgende så ik helt hva du mener.
Men kan jo ikke ligge noget i kø til B`s printer, hvis denne er off-line.
Og det skal fysisk komme ud på B`s printer, når den går on-line igen ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 09:15 #13
Jo, det kan du da.
Hvis vi kalder denne nye pc "C", så laver du det på denne måde:
Laver en ny printer på C der peger på B's printer. C's nye printer deler du. På A laver du en ny printer, der peger på C's nye printer.

A kan altid komme af med sine print idet C altid er online.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 09:18 #14
:-) .. ja ok ... det burde faktisk kunne lade sig gøre . Jeg prøver lige ..
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 09:22 #15
Men ok .. gir det ikke fejl melding fra c`s "printer"?.
PC A sender printet til PC C ... men C har jo ingen printer tilsluttet..så den kan ikke komme "af" med printet så længe B ikke er on-line.
Det må da give en fejl melding omkring "fejl udskrivning" på c`s pc
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 09:27 #16
Måske !
Det kommer lidt an på hvilket styresystem, der er på pågældende maskine. Jeg mener ikke at nt,2000 og xp vil brokke sig, eller man kan ihvertfald slå det fra i printers, "server properties".
95 og 98 tror jeg vil brokke sig. Du er nok nødt til at prøve og så se hvad der sker.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 10:15 #17
Når jeg fra PC A sender en testside ender den rigtig nok på PC c`s printer.
Som "status" står der "printing" .. men efter kort tid kommer der jo en fejl melding om at der er fejl ved udskrivning til LPT1 .... klart nok .. da der jo ingen printer er sat til.
Jeg har kigget i "server properties" .. men kan nu ikke umiddelbart se, at man kan slå den meddelelse fra.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 10:21 #18
Tester lige.
Jeg har nogenlunde samme setup som beskrevet.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 10:22 #19
glemte lige at sige, at alle 3 pc´ere køre Windows 2000
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 10:24 #20
Hmm .. har lige prøvet således at pc`ere er on-line .. men der komme samme fejl meddelelse.
Nok fordi at pc C stadig prøver at printe ud til lpt1 ... dvs. den "fatter" ik at den skal printe det ud på pc B
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 10:29 #21
mente at ALLE pc`ere er on-line
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 10:38 #22
Jeg tester stadig, men ihvertfald burde der IKKE komme fejlmeddelse på C, det gør der ikke på min.
Det lyder til at du ikke har oprettet printeren på C som en netværksprinter, men som en lokalprinter.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 10:41 #23
Jamen hvordan vil du gøre det ? .. jeg har jo ikke nogen printer på netværket ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 10:49 #24
Du åbner Printere på C
Add printer
Next
A network printer, or a printer attached to another computer.
Browse for a printer, next

Find printeren på B.

Jeg har lige testet og jeg fik ikke nogen fejlmeddelelser på nogen af computerne, og fik det faktisk ud da jeg satte strøm til printeren igen uden at gøre noget !!!!!!!!

Mit setup :
pc A XP med en netværksprinter, der peger på :
pc C Xp med en lokal printer, der via tcp/ip peger på en printserver.

Jeg tog strømmen fra printserveren, hvilket gjorde at den fejlede da den skulle printe, men der kom ingen fejlmeddelelser op på skærmen. På både A og C kunne man se at der var 1 dokument i kø, og at der stod error-printing. Så satte jeg strøm til printserveren igen og uden at jeg gjorde noget printede den siden ud.

Så det kan altså lade sig gøre.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 11:30 #25
OK .. nu har jeg sat PC B`s printer op som netværksprinter på PC C
Ska jeg så gøre det samme på A ? .. altså installerer Printeren fra C på A pc`en...som netværksprinter
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 11:31 #26
Jeps *s*
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 11:45 #27
Når jeg browser ind på PC A til PC C.. er det ingen printer at finde.
Men går jeg ind på PC C og kigger ligger den sharede printer fra PC B .. altså som netværksprinter
Ska jeg oprette en ny printer på pc C .. før A kan finde den?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 14:17 #28
Du skal dele printeren på C før A kan finde den, så højreklik på printeren (på C) og vælg Deling. Efter at have delt printeren, skulle du kunne se den fra A.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 14:21 #29
Den er delt
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 14:23 #30
hovsa.
Men man kan vel ik dele en printer som allerede er delt.
PC C har jo printeren fra pc B via delingen.
Opretter jeg en helt ny printer og deler den på pc C kan jeg godt se den.
Men kan ikke se netværkprinteren som fysisk sidder på pc A
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 14:35 #31
Ændre jeg sharenavnet på PC C .. så ændre jeg det jo også på PC B
Ved ik hvordan du har fået "pc A" til at få fat i pc C`s sharede printer som jo "stammer" fra pc "b" ..

Ok .. godt jeg har en lille tegning ... 8-) .. ellers var jeg forlængst stået af
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 15:30 #32
Jeg forstod ikke meget af det du skrev, så jeg lavede et lille miljø magen til dit med 3 computere. Desværre så fik jeg det ikke til at virke. Jeg fik forbundet printerne og det hele, men "mellemmanden", C ville ikke sende printet videre til B, så det gik ikke :-(

Jeg tror det har noget at gøre med at printene kommer med ejerskabet "Guest".
Avatar billede rossoneri Nybegynder
19. maj 2003 - 22:06 #33
hmm .. hvordan kunne det så være det virkede "første" gang ?
Kan stadig ik forstå hvordan PC a for fanget "printeren" på pc C
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 22:17 #34
Første gang var fordi A pegede på C, som havde forbindelse til en tcp/ip printserver. Det er ikke helt det samme som en windows maskine og derfor virkede det.
Den sidste gang havde jeg fysisk 3 maskiner, alle med xp, hvor jeg forsøgte at lade A connecte til C som connectede til B, som skrev ud til printserveren.
Denne del virkede ikke.

Jeg oprettede printeren som lokal printer, delte den og rettede derefter porten til \\server-C\printer, som allerede lå i ports, da den havde allerede havde haft forbindelse en gang.

Men det er korrekt at man ikke umiddelbart kan tilgå en netværksprinter, der peger på en anden maskine. Den rendte jeg også ind i.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
20. maj 2003 - 08:18 #35
hmm ok ... æv ... så kan det jo nok ikke helt lade sig gøre alligevel.
Hvordan omkring den første løsning ... tcp/ip printserveren .. en jetdirect boks eller hvad havde du sat op ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2003 - 09:23 #36
Jeps, det er en jetdirect boks, der er konfigureret med en ipaddresse.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
20. maj 2003 - 09:44 #37
Hmm .. ok .. ja .. det hjælper rigtig nok ik så meget .. du kan jeg sagtens koble B fra uden der kommer fejl meddelelser, da jobbet så bliver liggende på printserveren.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2003 - 09:58 #38
Nej, sådan fungerer den skam ikke. Den har ikke rigtigt noget hukommelse og fungerer kun som forbindelse til printeren. I min test stod der error - printing i jobbet på både A og C, da jeg havde printserveren slukket. Da jeg så tændte den igen, printede den så ud, uden at jeg skulle gøre noget.
Jeg kigger mig lidt omkring og vender tilbage hvis jeg finder noget du kan bruge.
Avatar billede rossoneri Nybegynder
20. maj 2003 - 10:15 #39
En print server fungerer jo nok når vi snakker om Lan.
Men her snakker vi jo om Wan. Pc B står langt væk, men kan blive koblet op på VPN så den igen fungerer som "lan" .. den kan altså se alt på netværket.
En evt. printserver skal jo være på PC B`s "side" ... så der kan den jo ikke opfange jobs - når den ikke er koblet op
Avatar billede robotten Praktikant
02. juni 2003 - 10:56 #40
Vist et større problem?
Avatar billede rossoneri Nybegynder
16. juni 2003 - 20:01 #41
ja