Avatar billede urbak Nybegynder
14. maj 2003 - 17:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Barton problemer

system:
Motherboard=MSI K7N2 Delta L
chipset= nViDIA nForce2 spp
cpu=barton 2500+
ram=256 3200ddr ram
Køler= silent viking 2

Hej.
jeg har lige købt en "barton 2500+", men når jeg i bios sætter ben til at køre 166 Hz, lukker mit system hele tiden ned. Hvis jeg sætter den ned på 133 går det fint, men ville jo gerne have de sidste Hz med. Hvad kan jeg gøre?(når jeg kører 133Hz er cpu'en kun 31 grader varm. Har desvære ikke nået at måle hvor varm den er når den kører 166Hz, i biosen står der godt nok at være 56 grader og det byde jo ikke være et problem)
MvH
Urbak
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. maj 2003 - 17:46 #1
Kører du med nyeste BIOS? Hvis ikke, så opgrader...
Avatar billede urbak Nybegynder
14. maj 2003 - 20:42 #2
Ja, kører med den helt nye bios.
Avatar billede viking2 Nybegynder
15. maj 2003 - 07:57 #3
Er din ram 166Mhz? Hvis ikke, sjekk om det er en egen frequence til CPU og RAM og at de ikke kjører på samme frequence. Er din ram ikke 166 Mhz kompatible og ditt bundkort satt til denne frequence på både ram og cpu vil det krasje.

Viking
Avatar billede urbak Nybegynder
15. maj 2003 - 11:22 #4
Min DRAM= står til 200Hz (hvilket er 6/5 af 166)
og min cpu står til= 166Hz(når den altså skal køre 2500+)
så skulle det vel godt kunne køre sammne ik?

Urbak
Avatar billede the_collector Novice
15. maj 2003 - 12:43 #5
Prøv at sætte ram til 133 MHz.
Avatar billede urbak Nybegynder
15. maj 2003 - 14:44 #6
Det virker stadig ik(den går ned efter et par min.)
Avatar billede baxeno Nybegynder
15. maj 2003 - 14:57 #7
Hvor stor en PSU har du? (min. 300watt anb. 350-400watt)
Systemet bruger mere strøm når det kører 166MHz iforhold til 133MHz

Bax
Avatar billede urbak Nybegynder
15. maj 2003 - 14:59 #8
skulle det så ikke hjælpe vis jeg f.eks. tog et af mine cdrom drev ud?
-urbak-
Avatar billede baxeno Nybegynder
15. maj 2003 - 18:52 #9
Dit cdrom drev bruger kun strøm når det bruges, bortset fra en lille standby strøm.
Hvor mange harddiske har du tilsluttet?

Er det ikke noget med at en AMD Barton skal have et extra strøm stik ned på bundkortet, lige som Intels Pentium 4 skal have det? eller er det AMDs Opetium (ja, det er forkert stavet, men AMD kunne bare have valgt et nemmere navn)

Bax
Avatar billede urbak Nybegynder
16. maj 2003 - 09:56 #10
har kun en Maxtor 80 gb sluttet til. hvad skal jeg så slå fra, for at se om det er psu'en det er glat med?
(nej den skal ikke have et Xtra strøm stik, man sætter den bare i som alle andre AMD Athlon CPU'er)
Avatar billede baxeno Nybegynder
16. maj 2003 - 12:00 #11
Kan du ikke bare se på siden af PSUen, der er tit et skema hvor man kan se:
+12V -- ?A
+5V -- ?A
-5V -- 0,5A*
-12V -- 1A*

?watt (et eller andet watt tal)

* Normalt er -5V og -12V lavet med to liniære regulatore.

Nye bundkort belaster +12V mere end gamle bundkort, som mest belaster +5V.

Men ellers find datasheet'et på din Barton og find ud af hvor meget den trækker på +12V.
En god måde at finde ud af om det er en ny PSU, er om den kan bruges til en P4, da den belaster +12V.

Bax.
Avatar billede urbak Nybegynder
16. maj 2003 - 16:02 #12
Forstår ikke helt hvad du mener, men er skema'et som står på siden af min psu. hvis du vil sige, om du tror det psu'en skyld nu, ville det være rart:-)
her er Skema'et:
DC output:

+3,3v;14a
+5v;30A
+12V;10A
Watt=165max

-5V;0,5A
-12V;0,8A
5VSB;2A
Watt=9,6max.

Watt i det hele 300W

/Urbak
Avatar billede svendaageladde Nybegynder
17. maj 2003 - 00:43 #13
Efter hvad jeg kan se, så skal du da have et ekstra strømstik på dit bundkort lige ved siden af ATX-stikket. (Jeg har været inde og se et billede af bundkortet). Dette er en nødvendighed for at gøre NForce2 stabilt efter hvad jeg har læst på diverse engelske sites. Jeg har installeret et Soltek FRN2 kort. Det skulle have ekstra strømstik...
Avatar billede urbak Nybegynder
17. maj 2003 - 08:53 #14
okay, men hvordan sætter man sådan et i?
Avatar billede urbak Nybegynder
17. maj 2003 - 09:40 #15
Har fundet ud af det(det med Xtra strømstik på bundkortet), men det virker stadig ik. Den går stadig ud som et lys lige pludseligt. Men hvis du/i har flere gode ider er i meget velkomne til at sige dem!!
/urbak
Avatar billede svendaageladde Nybegynder
19. maj 2003 - 00:30 #16
Er du helt sikker på, du har haft dine ram sat til 133 Mhz? Jeg havde problemer med det Soltek FRN2, jeg satte op. Det ville ikke kører med 2X166 Mhz, så jeg måtte nøjes med 2X133. Da jeg kørte 2X166, kørte maskinen også typisk et par minutter og genstartede så eller kom med fejlmeldelse. Test evt. de ram du har i en anden maskine, prøv en anden strømforsyning på din eksisterende, Kontroler CPU-køler sidder rigtigt etc...
Avatar billede the_collector Novice
10. juli 2003 - 16:08 #17
Prøv at sætte både ram og processor til 166MHz. Det kører som regel bedre når ram og processor kører synkront.