Avatar billede mlhave Nybegynder
13. maj 2003 - 20:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Comboboks lavet på forespørgsler med kriteie fra formular

Jeg har en database med en hoved og en underformular.
I underformularen har jeg en kombinationsboks, der henter indholdet i en forespørgsel, hvor jeg i kriteriet sammenligner med et felt der er i Underformularen.

Hovedformularen er forskellige mediegrupper fx Kulturmagasiner, Landsdækkende aviser, Børneblade. I Underformularen er så medierne inden for de forskellige grupper.
Brugeren skal vælge et, flere eller alle medierne i flere grupper med henblik på at der skal sendes pressemeddelelser til dem.

Problemet er at når man går videre til næste Mediegruppe for at tilføje medier fra den gruppe, så er det stadig den først valgte mediegruppe der er i Kombinationsboksen!!!
1. Hvordan opdatere man forespørgslen?

Når man åbner formularen igen, efter den har været lukket, kommer der en pop-up-boks og spørger om et MediegruppeNr (Det er skal bruges i forespørgslen til Kombinationsboksen)!
2. Hvordan undgår man det?

Hvis problem 1 kan løses med en opdatering af forespørgslen, hver gang man skifter mediegruppe så kan 2 måske løses ved at vælge en tilfældig Mediegruppe når formularen startes…

3. Kan en bruger med et smart triks vælge alle medierne i Kombinationsboksen, hvis der skal sendes en pressemeddelelse til dem alle?
Avatar billede anjaskal Nybegynder
13. maj 2003 - 23:37 #1
1) hændelse afterupdate for din komboboks i hf:
underformular.komboboks.requery
Kan ikke huske den rigtige kode, men requery skulle kunne gøre det!
2)Sæt en standard mediegruppe i din komboboks i hf
3)"alle" kunne jo være en valgmulighed, men hvis bare der ønskes mere end een, kunne man jo undersøge muligheden for at vælge flere på en gang...
Avatar billede henrik13 Nybegynder
14. maj 2003 - 07:51 #2
Hej.
Indlæg til punkt 3.
Jeg vil foreslå at din kombinationsbox, erstattes af 2 listeboxe, med 2 knapper, Hvor du har alle medierne i 1 box, og med de 2 knapper fløtter dem frem og tilbage. Derudover kunne man lave en forespørgsel, der fløttede alle over på en gang, det krever en extra knap, hvor der står alle på.
Vh Henrik
Avatar billede henrik13 Nybegynder
14. maj 2003 - 07:56 #3
>mlhave.
Indlæg til punkt 3.
Jeg kan lave en demo.mdb til dig. Bare læg din email adresse.
:o)
Vh Henrik
Avatar billede mlhave Nybegynder
14. maj 2003 - 11:50 #4
Min mailadresse er mlhave@mlh.dk
Avatar billede mlhave Nybegynder
14. maj 2003 - 13:01 #5
Jeg kan ikke få det med requery til at virke, jeg er ikke verdensmester i VBA, men så vidt jeg kan se skal forespørgslen "requery'es" når jeg vælger at gå til næste post i Hovedformularen...
Avatar billede mlhave Nybegynder
14. maj 2003 - 13:44 #6
Det lykkedes at få requery til at virke - dog blev det ved hjælp af en makro med funktionen Genforspørg som jeg starter på "VedFokus" på kombinationsboksen i underformularen.

Vedr. punkt 2 så virker det når jeg åbner hovedformularen "Mediegrupper"  med underformularen "Medier", men når jeg sætter hovedformularen "Mediegrupper" ind i en anden Hovedformular "Pressemeddelelser" så spørger den igen når jeg åbner "Pressemeddelelser"...?

Vedr. punkt 3 så vil jeg helst have en funktion, hvor jeg på én gang kan vælge alle elementer i Comboboksen...
Avatar billede anjaskal Nybegynder
14. maj 2003 - 15:31 #7
2)Dit kriterie er vel noget i retning af =Forms!frmMediegrupper.gruppenr

- Og hvis frmMediegrupper ikke er åben, kan kriteriet jo ikke opfyldes..
Avatar billede mlhave Nybegynder
14. maj 2003 - 15:39 #8
Jaaaa, det er korrekt - kender du et smart triks til at komme uden om det...?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
14. maj 2003 - 19:31 #9
Demo1.mdb i access 2000 er sendt.
Vh Henrik13
Avatar billede anjaskal Nybegynder
15. maj 2003 - 14:09 #10
Går ud fra at dit problem er løst via mailkorrespondancen... :-)
Avatar billede mlhave Nybegynder
15. maj 2003 - 19:25 #11
Jeg takker for begges indlæg, I har til sammen sikret mig tilfredsstillende svar på alle tre spørgsmål.
anjaskal, dine svar er lidt kryptiske - jeg var jo nærmest nødt til at tænke selv... ;o)