Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:34 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

lave en startdiskette!

jeg kan ikke huske hvor jeg opretter en startdiskette i win xp! nogen der kan huske det?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. maj 2003 - 14:35 #1
Højreklik på adrevet -> formater -> startdisk:)
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:37 #2
der opstod en fejl..

der er en anden måde ved jeg.. men kan som sagt ikke huske hvor jeg finder det
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 14:39 #3
http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=4C937A02-BAE0-4317-A1A9-0C56CD979D05&freetext=installation&DisplayLang=da - Bootdisketter Win XP.
Du kan hente dem her om ikke andet.
På win2K CDén er der en mappe, der hedder Bootdisk, jeg ved ikke om der er en sådan på XP.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:41 #4
dvs jeg kan installere xp uden at installere win 98 først?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. maj 2003 - 14:42 #5
Jada:) Du kan også bare gå i bios og sætte den til "first boot device - CDROM" så skal du slet ikke bruge disketter:)
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 14:42 #6
Ja, du kan også sætte dit CDdrev til at være First boot device i BIOS, og boote på din XP CD.
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 14:43 #7
michaels>>Der må IKKE linkes til b**disk og andre lignende sider, da disse sider ikke har ret til at distribuere Microsoft filer.
Avatar billede michaels Nybegynder
12. maj 2003 - 14:47 #8
Ok - jeg vidste faktisk ikke de lavede noget ulovligt. My bad.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:51 #9
ok har sat den til firstboot-cdrom

næste problem er nu jeg kan ikke vælge fjern win xp i tilføj/fjern.. det plejer jeg at kunne, så hvordan formaterer jeg?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. maj 2003 - 14:53 #10
Skriver den ikke "tryk på en tast for at starte på cdrom? Der skal du gå ind i konsollen og skrive "format c: /q" uden " "
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 14:53 #11
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:56 #12
ok prøver at formatere, svarer senere om det virker!
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:57 #13
fromsej, det link du henviste til, hvor skal jeg ligge det jeg downer? skal det bare smides på disketten?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. maj 2003 - 14:58 #14
Ikke disketten, men disketterne... 6 stk. Og du skal køre programmet du henter.. Sjovt nok;)
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 14:59 #15
på 6 disketter? omg har kun 1...
Avatar billede tlaursen Nybegynder
12. maj 2003 - 15:49 #16
Fromsej>> det link der henvises til ER microsoft. Hvis ikke de må distribuere deres egen SW hvem må så?
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 15:53 #17
Det jeg linker til er Microsoft.
Det andet må vi altså ikke.*S*
http://www.eksperten.dk/spm/330987
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 16:11 #18
ok har formateret nu, bootede fra disken :)
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. maj 2003 - 16:12 #19
Hvofor får fromsej så point?:) Ikke fordi jeg mangler de 10 point men jeg var da den første der skrev det;)
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 16:14 #20
geforce3>>Det er fordi F kommer før G i alfabetet.*G*
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. maj 2003 - 16:15 #21
*G* :D sådan kan man også se på det;)
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 16:17 #22
kunne desværre ikke gi jer begge point, syntes bare han kom med det vigtigste til at jeg kunne komme videre, men tak til dig også :p

har endnu et problem, jeg fik ikke formateret d drevet da jeg have installeret win 98, så nu kan jeg ikke formatere det! kan i hjælpe mig her?

hehe det vælter ind med problemer idag!
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 16:20 #23
Kan du se det i denne computer?
Avatar billede delle1982 Nybegynder
12. maj 2003 - 16:22 #24
http://www.eksperten.dk/spm/351616

har lavet en ny om min formatering af d drev, så geforce du har chancen for 15 point :p
Avatar billede fromsej Praktikant
12. maj 2003 - 16:23 #25
OK.*S*