Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 10:22 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

bootmenu - Lilo

Hvad kan der være galt når man i boothåndtering ikke får lov til at ændre bootmenuen og hvilket system skal være default? En meddelelse siger at Lilo ikke kan gemme indstillingerne - og uanset hvad jeg gør forbliver bootmenuen den samme.

Jeg har afinstalleret Linux, fået hjælp til at fjerne bootmenuen helt og skal nu installere Linux om igen på min harddisk 2. Partition 1. På hd. 1 ligger XP.

Hvor skal jeg fortælle installationen den skal placere den Lilo-boot menu for at den kan skrives til?

Håber der er et svar på det..
Avatar billede soreno Praktikant
10. maj 2003 - 10:24 #1
Er du root når du prøver at skrive "lilo" ?
Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 10:31 #2
ja, jeg skulle være logget automatisk ind og min bruger står i en parantes i promten
Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 10:34 #3
jeg er meget grøn m.h.t. Linux, jeg kom ikke så langt denne gang. Det virker som om den ikke får lov til at overskrive - eller som om den ikke ved hvortil der skal skrives - eller ikke får adgang. Boot må have ligget på min XP drev, altså et ntfs - må den det?
Avatar billede soreno Praktikant
10. maj 2003 - 10:38 #4
Jeg plejer at lægge bootmenuen i MBR (Master Boot Record) og så have entries for både Windows og Linux.
Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 10:53 #5
Ja, det gjorde jeg også og det gik fint under installationen. Men jeg kan ikke ændre bootmenuen bagefter, d.v.s. jeg kan godt ændre instillingerne i bootværktøjet, men de bliver bare ikke registreret og næste gang jeg booter er menuen ikke forandret. Er dit drev også et nfts med XP?
Avatar billede soreno Praktikant
10. maj 2003 - 10:59 #6
Nej - det har intet at sige at drevet er NTFS.

Jeg kender ikke til det tool som Mandrake bruger til konfiguration af lilo.

Jeg plejer at editere "/etc/lilo" og derefter køre "lilo" - begge som root.
"lilo" plejer at kunne findes i "/sbin/".
Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 11:24 #7
Jeg bruger Mandrakes vinduer til en menu hvor jeg vælger system, en label til bootmenu og partition der skal bootes på. Desuden kan jeg afvinge en default opstart og definere antal sekunder inden. Det ser fint ud, jeg kan åbne en editor derfra og se at den har skrevet det rigtigt nok. Jeg gemmer det og Lilo svarer at der ikke er overskrevet p.g.a. en fejl, men fortæller desværre ikke hvilken. Jeg tror det er fordi den ikke får lov til at overskrive.

Hvad mener du helt præcist når du siger "som root" jeg læser det som "Logget ind", jeg anvender samme bruger til root og til administrator så jeg skal vel kun logge ind én gang ikke?
Avatar billede soreno Praktikant
10. maj 2003 - 11:27 #8
Hmmm - jeg er ikke helt med på hvad du mener (nok fordi jeg ikke kender Mandrake).

Prøv at logge ind som vanligt og start X (altså, den grafiske del)

åbn et konsol vindue og skriv:
su

(og tast password for root bruger)

skriv derefter:
lilo

(eller: /sbin/lilo)

og se hvad der sker.
Avatar billede soreno Praktikant
10. maj 2003 - 11:30 #9
Der skulle gerne stå noget ala (frit fra hukommelsen):
Adding Windows..
Adding Linux..
Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 17:06 #10
Jep, det kan jeg også godt - problemet er ikke at jeg ikke kan finde til menuen og få adgang til den, men at der ikke sker nogen forandring når jeg beder den overskrive den gamle boot-menu. Jeg søger en teori om hvad der kan være galt når jeg ikke får lov at ændre bootmenuen og især om det er noget jeg kan rette ved en ny installation (for jeg har jo p.t. afinstalleret Linux, hvilket jeg har fundet ud af ikke var nødvendigt, jeg skulle bare slette MBR i dos, det kunne jeg nemlig godt)

Jeg vil bare undgå at lave samme fejl under installation denne gang, hvis fejlen ellers er sket under installation. Næste problem bliver så at komme på nettet fra Mandrake, jeg har stofanet og skal have en form for login. Men det bliver i et andet spørgsmål, der er lang vej for en inkarneret Windowsbruger til at forstå Linux, medmindre jeg snart får en større aha-oplevelse :)
Avatar billede capriole Nybegynder
10. maj 2003 - 17:09 #11
Jeg installerer Linux når jeg kommer fra arbejde engang i morgen, så vender jeg tilbage når jeg står i det igen og håber at det ikke var installationen der var noget galt med - eller det kan rettes senere. Brugerfladen i Mandrake er kanon efter min mening og jeg kan bedre lide Linux koncept og opbygning, så jeg vil gerne skifte og gøre lidt for al lære det.
Vender tilbage i morgen...
Avatar billede soreno Praktikant
10. maj 2003 - 17:10 #12
Login til stofanet er nemt:
Du taster bare denne adresse i browseren.
http://signon.stofanet.dk/signon.php?user=xxxxxxxs001&pass=xxxxxxx

(Sådan gør jeg)
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 14:39 #13
Hej igen,
Nu har jeg geninstalleret Mandrake og det gik ok.
Jeg har fået boot menuen til at virke - det VAR noget med root, så du havde ret hele vejen igennem, jeg var bare ikke klar over at min bruger ikke var root når jeg loggede ind, selv om jeg havde defineret brugeren som sådan.

Vil du hjælpe mig videre med at komme på nettet derfra? Jeg vil gerne give dig point her og oprette et nyt spgs.

Problemet er før forbindelsen til stofanet. Jeg tror mit ethernetkort ikke er sat rigtig op i Linux, da fejlmed. kommer med det samme uden nogen søgetid først. Jeg har variabel ip.adr. hos stofanet, så det skulle helst ikke være det store problem.

tak for hjælpen til nu. P.S. lav også lige et svar næste gang så jeg kan give dig point.
Avatar billede soreno Praktikant
12. maj 2003 - 18:31 #14
Du skal sætte netkortet op til at modtage info via DHCP.
Er der ikke et medfølgende netværkskonfigurations program ?

Hvilket netkort har du ?
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 18:42 #15
Mit Netkort:  Sis 900.Based Pci Fast Ethernet Adapter

Jeg har forsøgt at lade Linux konfigurere det auto. det går ikke godt.
Jeg har sat det til DHCP - uden at angive nogen adresse. (skal jeg det?)
Jeg har sat flueben i "Dynamisk IP-adresse"

Jeg antager det jeg bruger er konfigurationsprogrammet. Jeg vælger Mandrake konfigurationscenter - logger ind som Root. og gennemfører guiden for opsætning af netværkskort. Men den kan ikke forbinde.

Under opstart af Mandrake diger den også "Failed" til test af forbindelsen. Den sidste "failed" jeg har tilbage nu under opstarten, så det er tæt på jeg er kørende :)  (tror jeg da)
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 18:46 #16
Med Aida (infoprogram) har jeg fundet angivelser af min dynamiske IP (skifter hver måned), Af min Gateway og af min DHCP - skal jeg indtaste de tal?
Stofanet support siger nej - men til gengæld har de heller ikke andre løsninger til hvad jeg skal gøre, de gav simpelthen op :(
Avatar billede soreno Praktikant
12. maj 2003 - 19:00 #17
Nej, du skal først have netkortet installeret - bagefter er konfigurationen bagateller.

Kan du ikke manuelt vælge hvilken driver som netkortet skal benytte ?
Vælg "sis900" hvis den finde..
Ellers så prøv at snuse lidt rund på google med
linux sis 900
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 19:05 #18
Men det er installeret, så jeg håber du har ret i at konfigurationen er en bagatel :) Jeg kan se det under installerede enheder i Linux
Avatar billede soreno Praktikant
12. maj 2003 - 19:13 #19
hvad sker der hvis du, som root, skriver:
ifup eth0

?

Og hvad sker der hvis du skriver:
ifconfig eth0

?
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 19:42 #20
øjeblik, skal lige tilbage til Linux - det er lidt noget bøvl, så jeg glæder mig til at mig netværk fungerer i Linux!

til da kan jeg lige nævne at når jeg kigger på netværket står den som eth0 - dhcp - up - vælger jeg anden konfig. skifter den til down
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 19:54 #21
Ved ifup eth0 skriver den: Determining IP information for eth0... failed; no link present.  Check cable?
- det kunne da lyde som en fejl?

Ved ifconfig eth0 skriver den: Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0A:E6:4C:25:AD
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:10 Base address:0xe400

Jeg har valgt at starte op med Gnome (simpleste brugerflade efter min mening)
Under opstart siger den nu faktisk OK til at Eth0 er konfigureret.
Men jeg kan stadig ikke få forbindelse....
Avatar billede soreno Praktikant
12. maj 2003 - 20:27 #22
Hmmm, jeg har desværre ikke lige en Linux boks ved hånden jeg kan teste med.

Jeg kan ikke forstå hvorfor ifconfig ikke giver oplysninger om hvilken IP netkortet har.. ?
Der burde være en linie ala denne mellem linie 1 og 2:
inet addr:10.0.0.9  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 20:31 #23
Kan det være fordi kortet slet ikke har fået tildelt nogen ip/submask - kan det evt. hjælpe manuelt at definere de tal jeg skrev længere oppe, altså samme som i XP?
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 20:35 #24
jeg kan huske at da stofasupport prøvede at hjælpe skulle jeg i root, derefter skifte mappe, før jeg testede ifconfig hvorefter vi fik de tal du efterlyser, men som vi alligevel ikke kunne bruge til noget. Jeg husker ikke hvilken directory jeg skulle stå i.
Avatar billede soreno Praktikant
12. maj 2003 - 20:40 #25
Det har ingen betydning hvilket dir du står i.

Hvis du havde debian ville konfigurationen skulle udføres sådan:
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/opsaetning-og-brug.html#OPSAETNING-NETVAERK

Men der er forskel på hvor distributioner lægger deres filer, kig evt. om du har en:
/etc/network/interfaces

(og post gerne indholdet..)
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 20:46 #26
lige inden jeg skifter til Linux igen:
Er det rigtigt at jeg ved Dynamisk IP ikke skal angive hverken IP, Dhcp eller Gateway? - og er det helt sikkert at submask skal være 255.255.0 som i Windows?
Avatar billede soreno Praktikant
12. maj 2003 - 21:03 #27
Hele ideen med DHCP er at du, som DHCP klient, ikke behøver bekymre dig om hvordan dit netkort konfigureres.
Derfor skal du *kun* angive at du vil benytte DHCP. Det går galt når man blander statisk (manuelt via konfiguration) og dynamisk (via DHCP server) tildeling sammen..
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 21:23 #28
Jeg har ikke nogen mapper kaldet network i etc. Det nærmeste er en fil i mappen etc som hedder networks, men den fortæller ikke noget. øv.

Min indstilling er nu at den selv detekterer netværk, er sat til dynamisk ip, og til dhcp. Jeg har i den grafiske konfiguration mulighed for at definere en gateway  og vælge dhcp. Jeg har valgt dhcp uden at skrive yderligere.

Jeg er lidt lost i det her, aner ikke hvad jeg ellers kan prøve og hvor...
Avatar billede capriole Nybegynder
12. maj 2003 - 21:46 #29
Min subnetmaske er forøvrigt 255.255.240.0 i windows (ikke noget jeg har konfigureret)  Kan det evt. være problemet?

desuden står min dhcp i windows til: 212.10.10.20
lyder det korrekt?

Jeg skal på arbejde nu, så jeg har ikke mere tid i aften. Håber du har et nyt forslag til hvad jeg kan prøve, ellers må jeg opgive at komme på nettet i Linux - og det betyder vist en formattering, hvad kan man bruge et styresystem til som ikke vil på nettet....
Avatar billede soreno Praktikant
13. maj 2003 - 07:34 #30
Du kan evt. prøve at oprette et nyt spørgsmål i samme kategori hvor du spørger hvordan du får netværket til at fungere - der må da sidde nogle derude som ved hvad der skal gøres.

Dit subnet + IP lyder meget korrekt.
Avatar billede capriole Nybegynder
13. maj 2003 - 10:29 #31
Det har jeg lige gjort her: http://www.eksperten.dk/spm/351927
Tak for hjælpen! Jeg fattede endelig princippet i adgangs konfiguration, som man jo springer let og elegant? hen over i Windows.
Avatar billede soreno Praktikant
13. maj 2003 - 16:30 #32
Ja, i Windows har man som udgangspunkt "root" adgang.