Avatar billede cyberjesus Nybegynder
09. maj 2003 - 11:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DVD Brændere

Så er det tæt på at jeg køber mig en DVD Brænder.

Hvad skal man vælge ? Hvad er dvd-r & hvad er dvd+r ??

HJÆLLPPP ??
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
09. maj 2003 - 12:01 #1
Jeg tror det er noget med hvilke skiver du skal bruge. Om det er plus el. minus. Er ikke sikker...
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2003 - 12:44 #2
dvd-r og dvd+r er 2 forskellige standarder (hvilket forøvrigt er vildt irriterende)
Der fås drev der understøtter begge formater.
Her kan du kigge lidt på de forskellige, og se hvad de kan: http://www.dvdrhelp.com/dvdwriters.php?DVDname=&Submit=Search&Search=Search&list=2
Avatar billede cyberjesus Nybegynder
09. maj 2003 - 12:54 #3
Jeg var nu mere interesseret i hvad forskellen på + & - er ??
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2003 - 13:48 #4
DVD-R and DVD-RW
DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 72% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).

DVD+R and DVD+RW
DVD+R/W has some better features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 83% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 72% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).

What is DVD-5, single layer, DVD-9, dual layer, DVD-10, double side? is it 4.7GB or 4.38GB?
DVD-5 is a single layer DVD that stores up to about 4 707 000 000 bytes and that is 4.38 computer GigaBytes where 1 kilobyte is 1024 bytes (4 707 000 000 / 1024 = about 4596679KB / 1024 = about 4489MB / 1024 = about 4.38GB). So why does it says 4.7 GB on the DVDrs? Because they are not using computer GigaBytes, they use standard kilo where 1 kilobyte is 1000 bytes. DVD-R/W and DVD+R/W supports this format.

DVD-9 is a dual layer DVD which can fit up to 7.95 computer GB which many commercial DVDs are using today(a DVD-9 is basicly two special DVD-5s pressed together). DVD-R/W and DVD+R/W does not support this format.

DVD-10 is a double side DVD that stores up to 8.7 computer GB, double side means that you burn on both side on the DVD. DVD-R/W and DVD+R/W supports this format.
Avatar billede cyberjesus Nybegynder
09. maj 2003 - 13:53 #5
Takker! Der var den information jeg var interesseret i :o)