Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 09:47 Der er 13 kommentarer

Åbne nyt dokument ved klik på celle

Jeg har en kundeliste med mange kolonner og række - jeg vil meget gerne kunne trykke på en celle og derved få et nyt foruddefineret ark frem på skærmen. Her skal brugeren taste nogle kundespecifikke oplysninger, for derefter at gemme det foruddefinerede ark, i cellen igen.
Avatar billede keil Nybegynder
09. maj 2003 - 11:13 #1
Hæjre klik på cellen.
Vælg hyperlink
Angiv det foruddefinerede ark.
lav en makro som sender data tilbage.

Er det det du vil have ?
Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 11:55 #2
Grundtanken er at det foruddefinerede ark er en skabelon, hvor brugeren skal svare på nogle spørgsmål og at svarene på spørgsmålene blev lagret.
Avatar billede keil Nybegynder
09. maj 2003 - 12:04 #3
Du skriver at det foruddefinerede ark skal gemmes i cellen igen.

Er det i cellen disse data skal gemmes ?

Så gør du det ellers kan du jo gemme dem et andet sted.

Skal folk komme tilbage til det oprindelige ark ?

Du kan som jeg skriver lave det med et hyperlink og derefter med en macro.
Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 12:39 #4
Det foruddefinerede ark indeholder ca. 20 spørgsmål som skal besvares. Svarene afviger fra post til post - og det skal være således at brugeren kan hente arket frem igen og indtaste supplerende oplysninger.
Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 12:40 #5
oplysningerne skal derved lagres i cellen
Avatar billede martin_moth Mester
09. maj 2003 - 14:18 #6
Kan du ikke bare lave en macro der henter arket frem når det ønskes hentet frem og gemmer de indtastde data hvor du ønsker det...? Hvis du da ikke kan lide løsningen med hyperlinket ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
09. maj 2003 - 14:20 #7
PS: Det lugter af at du kunne have god brug af en databaseløsning, har jeg på fornemmelsen...
Avatar billede keil Nybegynder
09. maj 2003 - 14:32 #8
Hvis du absolut vil gemme oplysningerne i cellen, skal du lige være opmærksom på at der er en begræsning på antallet af karakterer i en celle i Excell.

Det virker nu heller ikke smart at gemme det i cellen. Benyt et andet ark og link til det.

Jeg er enig med martin moth, at det ligner en databaseløsning, men den er ikke mere inviklet end at du kan lave det i Excel, med lidt links og lidt makroer.

Du skriver at svarene afviger fra post. Hvad styrer det ?

Du kan vælge at gemme svarene i et ark i samme mappe eller i en anden mappe, brugeren vil altid kunne gå ind og ændre, Blot ved at åbne mappen, enten fra linket eller et helt andet sted fra.
Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 15:10 #9
Det er ikke et mål i sig selv at gemme oplysningerne i selve cellen. Måske kunne brugeren ved at trykke på knappen, få foldet et faneblad ud.

Eks.

Kundenavn i celle A1: Pedersen Trælast
Kundenummer i celle A2: 1095

Sti til skabelon c:\test\kundeliste.xls

Ønsket fanebladsnavn: Pedersen Trælast_1095
Ønsket overskrift i kundeliste.xls: Pedersen Trælast_1095

Kan dette lade sig gøre ved at brugeren trykker på en knap/et kontrolelement i celle A3. Fanebladet skulle herefter være statinært
Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 15:20 #10
stationært
Avatar billede keil Nybegynder
09. maj 2003 - 15:41 #11
Har du prøvet at lave et hyperlink ?

Ellers prøv engang følgende:

Opret et nyt ark i din eksisterende mappe og kald det Pedersen_Trælast_1095.

I det ark, hvor du har Pedersen trælast stående i A1, går du til celle A1 og højreklikker.
Vælg hyperlink.
Vælg "Bogmærke"
Vælg Pedersen_Trælast_1095
tryk OK
klik med musen på A1

og du vil hoppe til det ark du har valgt som bogmærke og til den celle du har valgt (default A1).

Her kunne du jo så lave et link tilbage, hvis du gerne ville tilbage.

På samme måde kan du også linke til andre mapper f.eks C.\test\kundeliste.xls og til et specielt ark i denne mappe.

Du kan også linke til Pedersen_Trælast_1095 ved at benytte indholdet af felterne A1 og A2. Så skal du lave en makro hvor du får lavet en "_" mellem Pedersen og Trælast i felt A1 og derefter sammensætter det med en "_" og indholdet af felt A2, og derefter sætter dette navn ind i dit hyperlink.

Det har den store fordel at du kun skal lave det en gang og så kan kopiere det til alle de andre kunder (hvis I da har mere end een kunde)
Avatar billede sir_kreuzer Nybegynder
09. maj 2003 - 15:53 #12
jeg prøver det lige - indtil videre tak for hjælpen. NB ! Det skal benyttes på 95.000 kunder
Avatar billede hcars Novice
18. maj 2003 - 09:27 #13
Burde du så ikke gi' mindst 95 points?
;-]