Avatar billede robotten Praktikant
09. maj 2003 - 09:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

En stille undren: Nutidens skoleelever

Hej

Har nutidens skoleelever ikke styr på noget som helst?
Lidt af en påstand, men synes fri debat kategorien ganske er ved at bugne over af skole relaterede spm. Ved godt, at grunden til dette, er den foreståående eksamenstid.
Det der bekymrer mig er, at elever åbenlyst forsøger at løfte en berømt legemesdel op ad vandskorpen via hjælp herinde fra, fordi de nu når det nærmer sig det alvorlige, indser de har problemer.

Fair nok, at bede om hjælp, men vil det ikke være beder på sigt, at have styr på sine ting? Er så langt fra selv noget dydsmønster, men ved da, at det k røver en del hårdt arbejde, at gennemføre en udd. på normalvis. At tro, der kan festes og leges vodkaklovn igennem en uud. periode, og så tro at ekspeterne kommer og redder en i sidste øjeblik herfra, er for naivt.

Jeg er skuffet over den danske ungdom... også selv om jeg stadig selv er "ung"
Avatar billede bredker Nybegynder
09. maj 2003 - 09:27 #1
jeg vil mene at det til dels er forældrene der har en del af skylden ,de unge i dag er MEGET forkælede ,og gør stort set det de vil ,uden koncekvenser ,(man høre tit "jeg gider ikke " ) og så svare de flabet igen ,hvor der bare bliver sagt FY ,og så sker der ikke mere
jeg har selv 3 børn ,hvoraf den ene er til eksamen nu, og vi har opdravet dem efter det de fleste i dag vil kalde gammeldags ,men vi kan se at de klarre sig væsentlig bedre end de fleste jævnaldrende ,både i og udenfor skolen
Avatar billede backside Nybegynder
09. maj 2003 - 09:27 #2
Helt enig.
Se bare hvad der kommer af skole spm. Søndag aften.
Avatar billede backside Nybegynder
09. maj 2003 - 09:31 #3
Se bare på stavningen i dag, mange spørgsmål på E kan man slet ikke finde meningen i pga. stavefejl.
Og ja, jeg laver selv stavefejl, eller "slåfejl" skal man vel kalde det, forskellen er stor.
Er der flere ordblinde i dag, eller gider de unge bare ikke?
(har selv 2 unger, den ene i skole)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
09. maj 2003 - 09:55 #4
Det er svært at anbringe decideret skyld i dette spørgsmål. Vi lever i en overgangstid, hvor familien ikke længere er en ukrænkelig enhed. Meget af det ansvar, der før tilfaldt forældrene er nu en delmængde af det offentlige, og det offentlige er endnu ikke udstyret med tilstrækkelige "redskaber" til at håndtere konflikter. Som resultat befinder børn sig i en situation, hvor de har stor personlig frihed, uden at have det medfølgende ansvar. Denne frihed er nem at blive forvendt med, og når ansvaret begynder at indfinde sig vil barnet/det unge menneske uværgeligt føle det som en krænkelse af deres frihed, og ikke som (det i realiteten er) en følgevirkning af denne frihed.
Det er for så vidt i orden, at forældre overdrager opdragelsen til det offentlige, men det må ikke være dobbelt-moralsk. Som forælder er det ubehageligt, men nødvendigt at uddele en straf nu og da som "konsekvens" for friheden. Hvis skolen etc. ikke har en vis revselses-ret kan det aldrig komme til at virke. Forældre må ikke "vaske hænder" ved at give ansvaret fra sig.
Jeg siger ikke at børn skal have tæsk. Børn skal bare have en følelse af autoritet i skolen. Mobil-telefoner skal kunne inddrages. Eftersidninger skal kunne finde sted. Fri-kvarterer skal bruges udendørs. Etc. Småting.
Dansk er et MEGET svært sprog. Det bliver ikke lettere af SMS slang - "h k8. cz msk s-dag. *g*". Danmark har et påfaldende højt antal voksne analfabeter. Langt flere end der kan forklares med dyslexi.
Jeg håber bare ikke vi får en generation der "falder på gulvet".
Avatar billede robotten Praktikant
09. maj 2003 - 10:12 #5
Det har været nødvendig at omlægge udd. på seminarienerne, så de nye lærer/pædagoger er rutet til direkte at kunne gå ind og overtage opdragelsen af børnene idag.
Er enig, at skylden er svær at plecere direkte, men at det så langt fra er de unge selv, der står med skylden - trods alt. Hvorfra skulle de vide bedere? Ikke at vi ikke lever i et oplyst samfund, og at de ikke kan se der er stor risiko for en afsporing, men måske det bare bliver ignoreret. Er de for godt vant de unge? Bliver der taget for meget pussenusse hånd om dem, så de tror at de bliver reddet hver gang? Self. skal de unge støttes, de er en tubulent alder, og usikkerheden en himmelhøj. Men når man nu er overladt til playstation og Nokia, er det ikke nemt at finde sig selv.

Og aprops korrekturen i den danske retskrivning, giver jeg ret i, at den er ganske ringe. Ikke at forbinde med slåfejl, dem siger jeg mig så langt fra selv fri for - det hænder jo hjernen arbejder hurtigere end mit forsøg på udøvelse af ti-finger systemet ;)

Men har selv gået i klasse med kammerater i sin tid på en videregående udd., der end ikke formåede at kunne alfabetet. Snakker self. om almindeligt begavede folk her, og ikke de der har fx ordblindhed som "handicap".
Avatar billede 7th Praktikant
09. maj 2003 - 10:12 #6
Man kunne også vende den om. Hvorfor spørges der meget tit om lektiehjælp i "Fri debat" ? Jov, det er fordi at der stadigvæk findes flinke brugere som gerne laver eller hjælper til med andre folks hjemmearbejde. Så længe der findes flinke brugere som bliver ved med at lave eller hjælpe til med folks hjemmearbejde, vil der også tit blive spurgt om lektiehjælp :o)
Avatar billede =maddog= Nybegynder
09. maj 2003 - 10:22 #7
7th> skyldig. det må jeg blankt erkende. Men på det tidspunkt hvor henvendelsen finder sted er det for sent. Jeg håber at spørgeren som minimum vil få en "aha-nå-sådan" oplevelse og i det mindste have lært en smule mere end at give pokker og aflevere noget hø.
Desværre får de nok en karakter der er over deres formåen, men det vil de hurtigt opdage er til mere skade end gavn, når læreren beder dem gennemgå deres fantastisk gode opgave for klassen.
Men det virker vel begge veje som du siger. Hvis de ved de kan få hjælp er de måske mindre tilbøjelige til at forsøge selv i god tid.
Jeg vil tænke over det.
Avatar billede robotten Praktikant
09. maj 2003 - 10:38 #8
En kommentar til mit sidste indlæg, der kunne misforståes vedr. den sidste kommentar om ordblindhed. Har selv en ordblind i nærmeste familie, og det skal derved ikke forståes således, at jeg tolker ordblinde som mindrebegavede. Beklager, hvis det skulle blive forstået i den retning.

Og til at kunne hjælpe andre:
Det er jo det, essensen af fx E er, at hjælpe andre med deres problemer, så de får en positiv oplevelse ud af det. At forklare en problem, hvad enten det er it-relateret eller ej, så andre forstår det, er altid en rar oplevelse. Vel derfor, at man hænger ud her *s*
Men de typer, der stiller spm. som fx: "Mangler referat af den og den bog" en søndag aften, fordi de ikke lige har fået taget sig sammen til at få det lavet, dem er der ikke megen respekt for.
Avatar billede izemate Nybegynder
09. maj 2003 - 12:31 #9
jeg kan godt give jer ret i at der er mange spørgsmål der er stave fejl i! men jeg tror at ½ af tilfældene er fordi man "skriver for hurtigt" på tastaturet.. selv er jeg en dør til at stave..Men har da fulgt med i timerne, men nogen er bedre til noget end andre og omvendt..
Mener selv at det er dybt godnat at stille spm her angående skole opgaver.. for mig handler eksperten kun om it ting og ikke andet.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
09. maj 2003 - 15:25 #10
Et af problemerne er vel at børnene er vant til at de ikke behøver grundlæggende færdigheder. De behøver ikke at kunne gange og dividere når de kan bruge en regnemaskine... De behøver ikke at kunne sætte tegn eller stave når tekstbehandlingsprogrammet har stavekontrol. De behøver ikke at træne læsefærdigheder når de kun læser nemme tekster.

Den eneste måde at ændre det på er vel at starte med sine egne børn, og sørge for at de får de grundlæggende færdigheder.
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. maj 2003 - 10:06 #11
Jeg synes ligesom jeg har hørt det spørgsmål før :-))
Om min egen generation og om hver eneste generation før og efter. Det sjove ved det er at det er sandt hver eneste gang.
Nutidens unge er anderledes, De ville næppe kunne klare sig vældig godt i den verden jeg voksede op i.

I min tid var der noget der hed strip-tease og det var strengt forbudt for børn.
Idag er der noget der hedder musikvideo og børn er velkomne til at kikke.
Men jeg kan ikke se forskel.

I min tid i Roskilde så man ofte de uskadelige sindsyge fra Sankt Hans sidde på en bænk og snakke med sig selv når de havde fået udgang.
Idag får jeg stadig en "den stakkel" impuls hvergang jeg ser sådan et menneske der sidder helt alene og snakker højlydt på offentlige steder.
Måske jeg aldrig vænner mig til mobiltelefoner.

Nutidens unge skal ikke klare sig i den verden jeg voksede op i. De skal klare sig i den verden DE vokser op i. Og den er anderledes.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. maj 2003 - 10:18 #12
PS: Forresten er jeg meget enig med -maddog-. opdragelse og undervisning er mindre og mindre forældrenes ansvar, og dermed bliver mere og mere vores allesammens.
Avatar billede robotten Praktikant
12. maj 2003 - 12:52 #13
Nå, jeg siger tak for en god debat.