Avatar billede gamlesvin Nybegynder
08. maj 2003 - 19:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvad koster det at blive stoppet uden kørekort til MC

Hej I eksperter derude!

Af ren kuriøsitet ønsker jeg, at vide hvor meget det koster i bøde at blive stoppet på motorcykel uden at have taget kørekort til den kategori, men dog har kørekort til eksempelvis bil?

Venlig hilsen
Gamle
Avatar billede disky Nybegynder
08. maj 2003 - 19:46 #1
4. Kørsel uden at have erhvervet eller generhvervet kørekort.

4.1. Strafudmålingen for overtrædelse af § 56, stk. 1.

Af færdselslovens § 117, stk. 5, 2. pkt., der blev indsat ved lov nr. 468 af 10. juni 1997, fremgår, at &127;ved udmålingen af bøde for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, og § 63 a tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomisk fordel&127;.

I bemærkningerne til lovforslaget er det anført:

&127;Ved forslaget lægges der op til, at bødestraffen for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, skærpes, således at bødens størrelse i højere grad end i dag kommer til at stå i forhold til de udgifter, der er forbundet med at erhverve eller generhverve kørekort&127;.

På den baggrund er der i lovforslaget anført følgende strafpositioner:

1. gang 5.000 kr.
2. gang 6.000 kr.
3. gang 7.500 kr.
4. gang 10.000 kr.
5. gang 7 dages hæfte

De anførte strafpositioner må også antages at finde anvendelse i de tilfælde, hvor der ikke foreligger en umiddelbart økonomisk fordel, fordi sigtede på grund af ung alder ikke kan erhverve kørekort.

Strafpositionerne gælder også for overtrædelse af færdselslovens § 63 a om registreringspligtige knallerter, jf. Vestre Landsrets dom af 24. april 1998, omtalt under pkt. 4.3.
Avatar billede gamlesvin Nybegynder
08. maj 2003 - 23:59 #2
Mange tak for hjælpen, det kan altså godt betale sig lige at vente det ekstra tid det tager at blive færdig med erhvervelsen af kortet, inden man giver sig i kast med kørslen.

Mvh Gamle
Avatar billede disky Nybegynder
09. maj 2003 - 00:07 #3
Det tror jeg på :)

Held og lykke med prøverne.