Avatar billede cyfer Nybegynder
08. maj 2003 - 18:23 Der er 66 kommentarer og
1 løsning

PC Crash i spil!

Hey.....

Jeg har fået et problem. Min computer er begyndt at crashe SINDSYG tit, men kun i spil....
Først lagde jeg mærke til det i Couter-Strike, hvor spillet lige pludselig går i stå. i Hak, lyden står og hakker i den sidste lyd og selve spillet er gået helt istå...

Nu har jeg prøvet med Soldier Of Fortune 2, og der går den næsten i stå efter 5 min altid... I CS går der dog noget tid og det er ikke altid....

Nogen der har any idea om hvad der kan være galt ?

Jeg har DirectX 9.0, og den nyeste Nvidia detonator installeret.

PC-SPECS:
[CPU] AMD Ahtlon(tm) XP 2000+
[MOB] MSI KT4 ULTRA (8X AGP)
[SYS] Windows XP Professional (5.1 - 2600)
[RAM] 512MB DDR 333(2700)
[GFX] NVIDIA GeForce4 Ti4200-128ram
Avatar billede speakfreak Nybegynder
08. maj 2003 - 18:29 #1
Derfor!
Avatar billede cyfer Nybegynder
08. maj 2003 - 18:31 #2
Ahah, Vil du dele din åbenbaring med os andre?
Avatar billede chalde Seniormester
08. maj 2003 - 18:31 #3
speakfreak -> Nåååååå!!!!! det havde jeg sq aldrig gættet!!! Hva mener du? og hvorfor lægger du et svar?
Avatar billede fromsej Praktikant
08. maj 2003 - 18:32 #4
Rart at se en fyldestgørende og præcis forklaring på problemet, fra dig Speakfreak!!!
Hjælp dog manden, eller lad være med at poste et fuldstændig ubrugeligt svar!
Avatar billede chalde Seniormester
08. maj 2003 - 18:39 #5
Avatar billede speakfreak Nybegynder
08. maj 2003 - 18:50 #6
Det må du undskylde - jeg mente din Nvidia driver... Der er lidt probelmer med deres driver. Hvis med din DirecX 9.0 det er vel ikke en beta vel?
Avatar billede cyfer Nybegynder
08. maj 2003 - 19:17 #7
hmmm dunno... bare den fra deres hjemmeside...
DirectX 9.0a fra http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=A19BED22-0B25-4E5D-A584-6389D8A3DAD0&displaylang=en

Hvordan løser jeg det speakfreak ?
Avatar billede cyfer Nybegynder
08. maj 2003 - 19:19 #8
chalde, hvilken skal jeg downloade ?
Avatar billede speakfreak Nybegynder
08. maj 2003 - 19:27 #9
Prøv at installere din Nvidia driver som var med til grafikortet igen.
Avatar billede chalde Seniormester
08. maj 2003 - 20:10 #10
prøv fra 40.71 og opefter....
Avatar billede cyfer Nybegynder
08. maj 2003 - 20:32 #11
Jeg har nu prøvet at installere den gamle driver til mit grafikkort, og jeg sagde ja til alle de skærme den spurgte om jeg ville overskrive en nyere fil :)

Sjovt nok sker der det at når jeg går ind i instiller, og advanced (ind til grafikinstillinger) og trykker ok for at komme ud kommer der en fejl skærm.

Har taget SS af det:
http://www.team-hto.dk/gfx.jpg
Avatar billede chalde Seniormester
08. maj 2003 - 20:41 #12
fjern grafikkortet i enhedshåndtering->genstart->installér driver på ny
Avatar billede speakfreak Nybegynder
08. maj 2003 - 21:00 #13
Det havde ikke været nødvendigt at tage screenshot af hele dit skrivebord, vedmindre det også var for at prale med din bagrund  : )

Gør som Cyfer sagde - men somregel er Driverne også i tilføj fjern, jeg ville mulighvis fjerne dem der først og så se om alt er væk.
Avatar billede cyfer Nybegynder
08. maj 2003 - 21:48 #14
Det har ikke hjulpet at at installere den gamle driver... Eller dvs. tror ik at det er den selvom jeg har uninstallet og installet igen... For det ser nyt ud med de syge menuer osv.

speakfreak det var ik for at blær :) Er bare for doven til at crop pic. :)
Avatar billede speakfreak Nybegynder
09. maj 2003 - 09:57 #15
hehe...

Jeg hvade også samme problem, eller rettere sagt "har" - måske skal du gøre som chalde sagde - at gå ind i enhedshåndteringen og fjern kortet.
Avatar billede cyfer Nybegynder
09. maj 2003 - 17:24 #16
Den crasher stadig efter jeg installerede den gamle grafikdriver, så det kan næsten ikke være det. Eftersom den ikke crashede da jeg fik computeren!

Men nu prøver jeg med de nye detonaters!
Avatar billede speakfreak Nybegynder
09. maj 2003 - 17:27 #17
Jeg har fundet problmet - jeg rinegede til min Supporter - det er den nye opdatering af windows som gør det - du har sikkert Hotfix og så noget q811493...

Søg på google efter det!
Avatar billede cyfer Nybegynder
09. maj 2003 - 21:51 #18
Altså... Du mener jeg skal installere det... Eller at det er den som forårsager problemet ?
Avatar billede speakfreak Nybegynder
09. maj 2003 - 23:30 #19
Du skal IKKE have det - Kig i din tilføj/fjern, eller add/remove (Hvis det er et UK windows) og se om der er noget som hedder hotfix og så det navn jeg skrev - det er for hver opdatring den har lavet!
Avatar billede cyfer Nybegynder
10. maj 2003 - 16:14 #20
Hmmm!
Nu har jeg prøvet at fjerne det HotfiX, og jeg har prøvet samtlige detonators + den gamle grafikdriver..

Den crasher stadig :\

Hvad kan der mere være galt? :/
Avatar billede speakfreak Nybegynder
10. maj 2003 - 16:34 #21
Er det et ægte XP?

For deres opdateringer gør at ulovlige kopier vil crashe hele tiden - og det kan du ikke slette!
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
10. maj 2003 - 20:56 #22
tror du du kan installer de nye driver igen (43.45) hvis du da ikke er for dovn hehe :D  også prøv at installer 4in1 driver til bundkort.. de kan hjælp mange gang.. jeg havde også det problem igen gang bare i win2k
http://www.viaarena.com/?PageID=2
Avatar billede cyfer Nybegynder
11. maj 2003 - 16:15 #23
hmm.... Når jeg installerer 43.45 så når jeg går ind i egenskaber og advanceret og så Geforce4.... Så laver den RUNDLL ... Og jeg kan ikke komme ind!

Kan jeg godt installere den der 4in1 med 40.71_win2kxp.exe  ?
Den har jeg installeret nu nemlig!
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
11. maj 2003 - 16:17 #24
ja det kan du godt
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
11. maj 2003 - 16:30 #25
det kan også muligvis være fordi din comp bliver for varm prøv evt. og tage siden af kabinettet så den kan få luft (det er jo ved og være somme så der er varmer om din comp gætter jeg på)
Avatar billede cyfer Nybegynder
11. maj 2003 - 19:18 #26
Det hjalp heller ikke med det 4in1 ! :\

Jeg vil næsten sige at jeg nægter at tro det er fordi den bliver for varm :\

Jeg har en 120mm blæser der suger luft ind foran med filter på. Og en 80mm der blæser luft ud bagtil + blæseren i PSU'en.

Der er blæser på gfx kortet ( ser ok avanceret ud, med bøgninger på køleprofilen). CPU bliver blæst ned med en AMD blæser.

Er der ikke flere kreative ideer i har ? :\
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
11. maj 2003 - 19:24 #27
hm okey den udlufting så ikke helt i top men tror ikke det er der er glat men du skal ha 1*ind og 2*ud så du skal med andre ord lave et undertryk i dit kabinet hvis du da vil lege med køling en dag :D
hvor varm er din CPU og chipsæt ved fuld loadt ?
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
11. maj 2003 - 19:27 #28
kan du evt. huske om du har installeret et eller andet lige før den begynte og gå kold ?
Avatar billede cyfer Nybegynder
11. maj 2003 - 19:33 #29
NEJ kan intet huske, det har stået på i LANGE tider!!!!
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
11. maj 2003 - 20:12 #30
tja så ved jeg ikke lige hvad det skal gøres med det.. men jeg skan nok skrive hvis jeg komme i tanke om noget
kan være IRQ problem men tror det ikke.
Avatar billede cyfer Nybegynder
14. maj 2003 - 15:21 #31
hmmm!!!

Hvis jeg nu siger at jeg tror jeg har fundet problemet... Jeg har ikke prøvet så meget i nu...

Men det ser ud til at den kun crasher hvis jeg har åbnet HLSW.. Eller har haft det åbent... ( www.hlsw.org )
Det er ligegyldigt hvilken version jeg installerer, om det er den gamle eller den nye, det bliver det samme...

Nu jeg tænker over det _TROR_ jeg at det hele begyndte efter jeg installerede den nye version af HLSW.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. maj 2003 - 15:24 #32
Kan du køre uden, så prøv det.*S*
Avatar billede cyfer Nybegynder
14. maj 2003 - 15:26 #33
:\
Sq en del nemmere at bruge det istedet for at skulle åbne CS hver gang, når jeg spiller det så meget som jeg gør....!
Avatar billede fromsej Praktikant
14. maj 2003 - 15:34 #34
OK, jeg kender ikke til det, men det var også for at få be- eller afkræftet din teori.
Avatar billede cyfer Nybegynder
14. maj 2003 - 15:48 #35
hmmm... Ja men det er jo det jeg mener....
Når jeg lader være med at åbne HLSW så crasher pc'en ikke...

Jeg har dog kun prøvet at gå uden om 2-5 gange, og der har den ikke crashed. Måske bare været heldig.. ved ik!
Avatar billede cyfer Nybegynder
27. maj 2003 - 19:00 #36
|Kommentar: voyager_dfs| kan være IRQ problem men tror det ikke. |
|11/05-2003 20:12:29  |                                        |
|______________________|_________________________________________|

Hvad nu hvis det er et IRQ problem.. Jeg har faktisk op til flere gange fået en blå skærm hvor der står noget med,
IRQ not less or equal......

Hvad kan jeg gøre ved dette ?
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
27. maj 2003 - 21:39 #37
tja som saget tror jeg ikke det er det.. men så skal jeg nok lige vide lidt mere om hvornår den gør det... er det kun i mutigplayer eller er det også nu du spiller singelplayer spil ?
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 01:39 #38
hmm har jeg ikke helt styr på....
her for lidt siden gjorde den det ude i windows...
men jeg spiller for det meste multiplayer spil, så det er nok under multiplayer vil jeg tro? (kan ik huske om den har gjort det i single)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 15:17 #39
Har du køling på chipsættet?
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
28. maj 2003 - 15:23 #40
jow jeg ville nok CC ret det kan lidt være det er dit chipsæt der bliver for varm  (se evt. om din blæser køre rundt vær gang du tænder din comp) som saget da jeg skriv det med IRQ fejl tror ikke på det er det
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 15:46 #41
og hvordan ser jeg om jeg har køler på mit chipset ?

altså på selve motherboarded, sidder der sådan en ca. 2*2 cm, kobber tingest hvor der står VIA på... Er det den i mener ?

det er denne pc som jeg har (bare med en anden harddisk):
http://www.1tegration.dk/showshopproductpage.asp?id=3&productid=7281
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 16:55 #42
Nu har jeg lige flashed min bios til en nyere version ( ikke at jeg tror det virker )...

En anden irriterende ting er, at efter jeg har lavet alle de ting i et desparat forsøg på at få computeren til at virke ordenligt.. Ja så når jeg starter Windows Xp op, så hver gang kommer den med denne fejl:
www.team-hto.dk/windaase_fail.jpg
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 17:11 #43
Prøv at mærke på den der kobber tingest og mærk om den er meget varm.
Når du starter din XP op er det hver gang efter den er gået ned?

PS: jeg er skuffet over at du ikke har givet os et link til dit baggrundsbillede :P
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 17:23 #44
hahaha :P
Det er HVER GANG... Bare hvis jeg genstarter computeren.. så kommer den... eller hvis jeg lukker computeren ned så kommer den når jeg starter op!

Det er ik kun hvis computeren crasher den kommer!
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 18:06 #45
Mht. kobbertingen er den varm eller?

Prøv at gå ind i din event viewer og se hvad fejlmeddelsen er.
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 18:55 #46
www.team-hto.dk/fail_2tm.jpg

mht. det med kobbertingen... Skal jeg bare mærke på den når jeg er i windows... eller når jeg spiller ?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 19:11 #47
Du kører uden service pack?

Både i Windows og når du spiller og se om der er forskel.
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 19:28 #48
Ja.. Jeg kører uden nogen som helst form for opdateringer.....
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 19:43 #49
Ei karamba det er en meget god ide at opdatere din Windows. Det kan være det der foresager det.
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 20:51 #50
jah...
Men jeg afinstallerede jo netop alle opdateringerne fordi jeg fik besked på det her, ik smarte ... :D :D :D
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 21:11 #51
Jeg vil gerne se dig afinstallere SP1. Hvilket ikke kan lade sig gøre med mindre du har kørt tilbage til den system restore point før du opdaterede.
Avatar billede cyfer Nybegynder
28. maj 2003 - 21:26 #52
jeg har slet ikke haft SP1 installeret :)
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 21:29 #53
det er jo en god ting at have da der er mange bugfixes i den men synes du skal prøve at opdatere din WinXP inklusiv SP1. Og se om det hjalp.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
28. maj 2003 - 21:30 #54
har tilføjet dig på icq
Avatar billede g4rmst4r Nybegynder
10. juni 2003 - 23:48 #55
Jeg har nøjagtigt samme problem og har haft det siden jeg købte min PC sidste sommer. Jeg har prøvet stort set alt bortset fra at skifte hardware. At opdatere windows til SP1 og andet godt hjalp heller ikke. Har desuden læst om mange der har samme problem med XP og spil :(
Avatar billede speakfreak Nybegynder
17. juli 2003 - 10:14 #56
Hvad med at komme med lidt respons, nå men jeg ved godt hvad der er galt nu - Prøv at åbne din PC, tag bundkortet ud, afmontere køler og cpu. Se så om der er gået en flis af kernen, den skal være fuldstændig uden ridser osv... Hvis der er gået noget af, er det bare et spørgsmål om tid, inden systemet går ned Metal firkantenm).

Jeg ved det fordi jeg havde samme problem, og fik det løst med en ny CPU.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
17. juli 2003 - 10:15 #57
Det samme gælder jer andre som spørger med den IRQ fejl... det er nemlig også det!
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
17. juli 2003 - 12:34 #58
ej det tror jeg nu ikke på det er, IRQ fejl har jeg selv haft en del af og har sq kun købet ny CPU når jeg ville ha en støre en. og den nemeste måde at lave om på en IRQ fejl er geninstaller sin windows.
og mere eller alle fejl er hardware fejl og kan løses med nyt HW
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
17. juli 2003 - 12:38 #59
----===## skal lige siges: jeg vil godt tro på den kan for sage sådanne problemmer men kun hvis man er heldig. har ikke høret om en CPU der virker haldt endnu ##===----
Avatar billede speakfreak Nybegynder
17. juli 2003 - 16:07 #60
Så er jeg den første, Min Viste nemlig de fejl med fysisk hukommelse, der var gået lang tid, og jeg har snakket med teknikkere - men ingen kunne komme på problemet. Men da jeg tog mig sammen til at skille hele skidtet af igen, så jeg at der var knækket et stykke af CPUen, jeg købte så en ny, og nu kører systemet som aldrig før.

Når der er knækket en flis af en CPU bliver den meget ustabil, men kan godt køre windows, den kommer ud i det der kaldes "death Screen" og siger alt muligt pis og vrøvl - men er fejlmedelelsen i windows, er det er software probelem.
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juli 2003 - 16:23 #61
speakfreak> Det er noget vrøvl. Lad os lige starte med at slå fast, at en hardware ustabilitet kan give udslag i næsten alle typer fejl. Blot et ex.: Defekt memory kan bevirket at enten kode på OS niveau eller på app. niveau er forkert. Hvis der er på OS niveau kan dette resultere i BSOD (Blue Screen Of Death) eller at operativsystemet opfører sig "forkert". En app. kan *hrm* ikke forårsage BSOD, da den ikke kører kode i kernen. Den vil derfor forårsage en fejl, der fanges af operativsystemet.

Fordi der knækker en flis af en CPU, behøver den ikke at fejle noget (men det viser at personen ikke har været kvalificeret til at montere den :-).

Meddelelserne som du mener er "alt muligt pis og vrøvl" viser mere om dig en noget andet. Har du nogensinde læst ressource kittet til Windows 2000? Så ville du vide at der er meget brugbart information i disse fejlkoder. Desuden kan de oftest kan slås op i MS's KB arkiv hvor der også er forslag til, hvad der kan forårsage fejlen. Lad venligst bemærkninger i den stil blive hjemme i fremtiden - de er barnlige og viser din manglende ekspertise.

cyfer> Min baggrund for at svare på spm. vedr. ustabilitet er ca. 8 års arb. som proff. IT tekniker. Jeg har stået 2 år hos Zitech computer og ikke lavet meget andet end at fejlsøge på maskiner.

Mit forslag er - og det er det altid: Start med at teste med en "ren" Windows installation. Dvs. du installerer Windows samt nyeste drivere. Med de fejlmeddelelser du har allerede nu, er det nok også hurtigere, end at begynde at reparere på dem. En installation tager vel ca. 1 times tid.

Lige omkring NVidia er der en del diskussion om hvilke versioner der er stabile eller ej - det er jeg ikke erfaren nok til at udtale mig om.

Når systemet er installeret, så stresstester du med et testprogram der kører automatisk (hvis man ikke lige har tid til at stå ved maskinen) eller i dit tilfælde spiller du løs. Hvis fejlen ikke viser sig - så var det et software problem. Hvis den kommer igen, er det med stor sandsynlighed et hardware problem.

Hukommelsen kan testes med memtest programmet. Det kan i nogle tilfælde finde en fejl.

Mit arbejde baserer sig på en blanding af erfaring og "lucky guess": Skift 1 komponent ad gangen og test igen indtil fejlen er fundet.

Man kan IKKE - og jeg gentager IKKE - finde periodiske hardware fejl vha. software. Dette har er gentagne gange blevet konklusionen efter Cebit messer osv. hvor firmaer stod i kø, for at vi skulle prøve deres testprogrammer. De kan finde defekt hardware, men ikke afsløre periodiske fejl.

Periodiske fejl kan kun fremprovokeres ved at stresse systemet.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
17. juli 2003 - 16:40 #62
Inden du nu siger jeg er for barnlig, og ikke har ekspertise i computer - så vil jeg lige slå fast at den virker nu og jeg både selv har samlet systemet (Første gang med AMD, derfor blev kernen ødelagt) og raperet den igen. Jeg har godtnok ingen uddannelse endnu, og har ikke job ved et EDB firma, men jeg har haft PC hele mit liv (Siden de første spilbare PCer), og har fået lov til at benytte den.

Delsuden kom den med fejlmeddelelsen på en ren og tom hardisk som var helt ny, hvor jeg ville prøve at lave en installation af XP igen - men da den var kommet halvejs mep at kopire installations filerne, gik den ned med BSOD - og der var ingen drivere eller noget.

Jeg harvde fejlsøgt alt, taget hver del ud og testet en efter en, og undersøgte strømforsygningen for krypestrøm. Da jeg kom til min processor, så jeg der var gået en flis af (Kernen, ikke plastikken), jeg købte så en Barton 2500+ efter det, kørte systemet altså bare perfekt... hvid du er en teknikker med så meget erfaring, må da da gerne forklare det hvis det ikke er fysisk muligt - for så vil jeg da gå i kirke for eftertiden...
Avatar billede speakfreak Nybegynder
17. juli 2003 - 16:40 #63
Men jeg synes hellere vi skal bruge tid på at besvare spørgsmålet!
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. juli 2003 - 15:10 #64
hehe....
ja jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, jeg synes at have prøvet alt!

det hjalp dog at installere SP1 til winxp....
nu går den kun i "hak" (i cs) når jeg endten har spillet et stykke tid, og når jeg fx skal i knivkamp... lige når kniven rammer det afgørende slag med blod til alle sider, går CS i "hak".
det er dog svært at sige hvornår fejlen opstår.. for det behøver ikke være i knivkamp... men det kan være det kan give jer en ide om hvorfor fejlen opstår!
Avatar billede speakfreak Nybegynder
18. juli 2003 - 15:14 #65
Jeg tror du har noget kørende i bagrunden - tjek evt for spyware!
Avatar billede cyfer Nybegynder
02. august 2003 - 17:53 #66
Lukker!

Hvis du mener du burde have haft point, kommenter da venligst og jeg skal følge op på det!
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. august 2003 - 09:18 #67
Hej igen,

En sidste bemærkning hvis du ikke har fået løst problemet:

DirectX9b er svjv lige kommet - test den.
Hvis din PSU er under dimensioneret, så er det også en mulighed.