Avatar billede jma73 Nybegynder
08. maj 2003 - 15:41 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

splitte et netkabel til 2 enheder - er det muligt?

Jeg skal flytte en printer(HP) ud til en anden (Ricoh).
Der er allerede trukket een ledning som forbinder Ricoh'en til netværket.
Nu er det lidt besværligt at trække et ekstra kabel derud, så min tanke var om det var muligt at dele det netværkskabel der allerede går derud nu. Min tanke er vel at mærke at det sker uden bruge at hub, switch eller lign. men en eller anden form for splitter, hvorpå man kan sætte et kabel ind i den ene ende og sætte 2 i i den anden.
Håber at dette var til at forstå hvad jeg mener :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 15:45 #1
Køb en switch, forbind den til netkablet ude ved ricoen og forbinde begge printere til switchen. Du kan få en switch til under 300,- kr.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 15:48 #2
Joh, det kan man da sagtens, blot du ikke kører Gigabit eller en af de amerikanske Ethernet standarder (og det gør du ikke).

10Mbit og 100Mbit benytter kun 2 par og med 4 i kablet kan det sagtens lade sig gøre at dele et kabel. Jeg tror dog ikke at du kan finde en standardløsning, og med switch priser ned til 200,- vil det næppe heller være meget billigere, så du må selv i gang med tangen.
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
08. maj 2003 - 15:49 #3
Der findes en splitter så man kan bruge de 2 ekstra par som er i et net kabel.
jeg har set det hos RS.

Thomas
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 15:59 #4
Det er ikke nødvendigvis en god ide at splitte, du kan få problemer med båndbredden da signal/støj forholdet forringes
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:05 #5
Brug en hub/switch. Så får du mindst 4 udgange for få hundrede kroner.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:07 #6
bufferzone>> det hele skal køre meget marginalt før man får problemer med crosstalk. Tænk på at gigabit kører bidirektionelt på alle 4 par med højere symbolrate over samme afstand uden problemer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 16:09 #7
Det har du ret i, men gigabit køre også kun på KAT 5e og opefter. Disse kabler er netop kendetegnet ved at have meget godt signal/støjforhold
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:13 #8
Det er nu Cat 7, men det er fordi kabelimpedansen er bedre specificeret for et Cat 7 kabel end for Cat 5. Derved opnås mindre reflektion, hvilket på en dårlig dag også kan kaldes støj. Jeg er forholdsvis sikker på at der ikke er nævneværdig forskel på crosstalk i Cat 5 og Cat 7. Dermed tror jeg heller ikke han vil opleve problemer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 16:15 #9
Sikkert ikke i en marginal ende af nettet og nedsat printhastighed er vel heller ikke nogen katastrofe, jeg bryder mig bare ikke om at "bryde" ind i et kabel for at splitte det, især ikke når en switch faktisk laver en virutuel split for ganske få kroner.
Avatar billede torleifj Nybegynder
08. maj 2003 - 16:43 #10
Enig, det er da en pænere løsning med en switch. Men nød lærer som bekendt famlende forsker at fuske :o)

Iøvrigt vil det splittede kabel netop give højere printhastighed hvis begge printere er i gang. Der skal tabes over 50% pakker før det forholder sig anderledes. Forudsætningen er naturligvis at det er 2 forskellige PC'er der skriver ud.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2003 - 16:50 #11
Det har du ret i
Avatar billede jma73 Nybegynder
09. maj 2003 - 13:17 #12
Tak for svarene.
Jeg har ordnet problemet. Det lykkedes mig at få trukket et kabel, v.hj. af finger snilde :-)
Avatar billede jma73 Nybegynder
02. april 2004 - 10:57 #13
nå, jeg må hellere få nedlagt spørgsmålet.
Deler points mellem Jer!