Avatar billede tchosen1 Nybegynder
07. maj 2003 - 10:09 Der er 9 kommentarer

Tilgang til C5 datafil

Jeg er i gang med at lave et program hvor jeg skal have adgang til en datafil i C5.
Hvordan får jeg adgang til datafilen uden C5.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 10:17 #1
Det kan du ikke, du er nødt til at have C5 installeret sammen med datafilen. Samtidig skal du have en odbc driver for at få adgang, men det harmonerer ikke rigtig med selv at skrive et program.

Prøv at forklar nærmere hvilke oplysninger du skal trække ud.
Avatar billede tchosen1 Nybegynder
07. maj 2003 - 10:56 #2
problemet er, at jeg skal bruge nogle data fra databasen, men dem kan jeg ikke få fat i, da jeg ikke har C5 med de rigtige komponenter installeret. er det ikke muligt at tilgå de data udenom c5? hvis det er, hvordan kan man så gøre det?
Avatar billede mariaf Juniormester
07. maj 2003 - 21:57 #3
Dvs din datafil ligger på Nativedatabasen? Jeg kender ingen metoder ud over den mcregn allerede har nævnt. Hvordan er du kommet i besiddelse af filen? Den er jo dannet af C5.
Hvilke oplysninger vil du have ud?
Avatar billede tchosen1 Nybegynder
08. maj 2003 - 11:24 #4
vi har fået filen fra et C5 program, men meningen er, at vi vil lave et program som arbejder direkte på databasen. altså vi vil ikke bruge C5. idéen er, at programmet skal kører parrallelt med det nuværende C5 program. Men vi vil IKKE lave det i C5.
Avatar billede a_schack Nybegynder
08. maj 2003 - 11:32 #5
Vi bruger C5 (lidt endnu), og har en del erfaring med at trække (!) data fra C5. Grundet den måde nativedatabasen er opbygget på er det uhyggeligt svært at trække data ved at gå direkte i filen. Det bedste er at bruge ODBC. Men kun til læse oplysninger. C5's applikationslogik er opbygget på en meget besværlig måde, og derfor er den bedste måde at få data ind i C5 igennem en import af data direkte i C5. Du kan fint lave noget programlogik i et andet program og lave en eksport til enten et regneark eller en kommasepareret fil. Når I installerer C5 kan I vælge at installere ODBC-driveren. Den skal dog slize's (den skal have de rigtige koder) før I kan bruge den. Det kræver at I har licens til ODBC...
Avatar billede mariaf Juniormester
08. maj 2003 - 15:46 #6
Dvs et nyt regnskabsprogram, hvor I bare vil bruge C5's database? Hvad så med at bruge SQL?
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2003 - 21:22 #7
Glem det - det bliver aldrig godt
Avatar billede mariaf Juniormester
08. maj 2003 - 22:22 #8
Det kommer da an på - hvis man vil lave et regnskabsprogram, hvor man bare mangler en database, så er SQL da udemærket. Så er C5 helt ude. Vil man bruge C5's datamodel, så har du ret, mcregn, så bliver det aldrig godt.
Hvis du vil køre C5 på noget af regnskabet og via WEB på resten, så er odbc svaret.
Kunne du ikke uddybe hvad det præcist er du vil lave, og hvad du skal bruge C5 databsen til?
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2004 - 13:19 #9
hvorfor ikke overveje at køre C5 med SQL?
Helt klart en mulighed og endda ikke så dyrt