Avatar billede nico76 Nybegynder
06. maj 2003 - 21:53 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

intet billede ved boot - POST o.k.

Sidder her med en lidt kryptisk sag. Normalt ville jeg sige, at boardet er dødt men denne gang er jeg ikke så sikker =)

Maskinens specs er således(ældre maskine)

AMD T-bird 1200 MHz
Abit KT7A RAID - Nyeste BIOS rev.
512MB PC133 SDRAM
Gainward Geforce 2 TI
80GB+120GB WD
NEC 24X CD-RW

Problemet er at hvis jeg benytter et hvilket som helst AGP kort, så kommer der intet billede på monitoren - men den kommer fint igennem POST med et Bip. Hvis jeg derimod tager et PCI kort, så fungere alt klokke klart.

CMOS reset er selvsagt blevet foretaget, uden succes.

Hvis jeg så prøver at smide både et PCI & AGP kort i maskinen og booter op med init. PCI enhed først og booter op i windows(XP pro), så fungere det fint fint.

Under enhedshåndteringen står begge enheder dog også listet, så maskinen finder altså AGP-enheden. Den har dog en gul advarsels trekant ved sig.

Nogen ideer? ellers skal jeg bare smække skidtet ud af vinduet? =)
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2003 - 21:55 #1
Defekt stik på dit AGP kort der hvor du tilslutter monitoren.
Avatar billede bredker Nybegynder
06. maj 2003 - 21:57 #2
er der en konfligt hvis du tager egenskaber for AGP enheden
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2003 - 21:58 #3
UPS så ikke du havde prøvet med flere AGP kort.
Avatar billede skaw Nybegynder
06. maj 2003 - 22:00 #4
har du prøvet at fjerne agp kortet i enhedshåndteringen og genstarte pc en
Avatar billede skaw Nybegynder
06. maj 2003 - 22:02 #5
det sidder vel helt nede i sokkelen bare nogle 1/10 mm så virker det ikke
Avatar billede viciodk Praktikant
06. maj 2003 - 22:07 #6
Højreklik på grafikkortet (det med den gule advarselstrekant) i Enhedshåndtering og vælg Egenskaber. Hvad står der så under Enhedsstatus?

Har du mulighed for at teste grafikkortet i en anden computer?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2003 - 22:10 #7
i og med der er sort skærm lige når computeren starter op kan det da ikke være et Windows problem.
Avatar billede nico76 Nybegynder
06. maj 2003 - 22:36 #8
Der er ikke vist nogen konflikt da, enheden i. flg. windows ikke benytter nogen ressourcer.

Hvis jeg tager Gainwards EXPERTool så finder den også fint kortet, og giver mig dens stats. Kortet fungere fint i mine andre maskiner.

Ja, kortet er "mast" fuldstændigt ned i soklen =) Min konklusion begynder at gå hen i retning af, at AGP porten er delvis defekt, øv =)
Avatar billede teknik Juniormester
06. maj 2003 - 22:57 #9
Ku' også være din Software til AGP, som har lidt skade.
Prøv at genindlæse Via's  4-i-1 drivere.

Opstart med _alle_ PCI enheder afmonteret, for at udelukke hardwarekonflikt er også et forsøg værd.

Tror dog (som dig selv) mest på Hardwarefejl, hvor fejlen er "defekt bundkort".

mvh :-)
Teknik

...kører i øvrigt selv med et KT7A-RAID
Avatar billede kenp Novice
06. maj 2003 - 23:40 #10
har du prøvet at være inde i din bios og sætte dit AGP kort til at være PRIMÆR skærmkort, det lyder som om det er den fejl. så behøver du ikke have det pci kort i.
Avatar billede teknik Juniormester
08. maj 2003 - 00:19 #11
hmm ...når Nico siger "...og booter op med init. PCI enhed først ...",
Når han monterer et PCI kort.
Så lyder det i mine ører, som om han allerede har udemærket fat i det med at ændre på "PCI/AGP first" indstillingen i BIOS
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 09:26 #12
næææ det tror jeg ikke da de fleste computere faktisk står som PCI som first display, og så vil et AGP kort ikke virke ordentligt
Avatar billede teknik Juniormester
11. maj 2003 - 15:12 #13
>>kenp - ikke enig mht. at denne setting skulle få et AGP kort til ikke at virke ordentligt.

...indeholder maskinen kun ét grafikkort, så er denne indstilling (AGP/PCI -first) nemlig betydningsløs.
Uanset om kortet er AGP eller PCI.

Da nico76 har forsøgt med forskellige AGP kort, - inden - PCI kortet monteres, så er bundkortets AGP håndtering altså "skadet".
..uanset om settingen står til det ene eller det andet.

Med to kort monteret giver denne setting mulighed for at vælge det ønskede.
Det er dens funktion.
...men da AGP er "beskadiget", så hjælper ændring af settingen ikke.

...en svag chance (odds 25%) kunne være at bruge "load BIOS defaults", men tror som sagt mere på "skadet bundkort".
Avatar billede nico76 Nybegynder
22. maj 2003 - 23:07 #14
Godt nok var min egen konklusion den rigtige(det samme gælder selvsagt for tekniks). Men i får nu alligevel lidt point. Primært pga. af, at i det mindste forsøgte at hjælpe =)

Fik målet boardet igennem og AGP-soklen er hermed blevet erklæret død. Receptionen og gravølet er desværre allerede løbet af stablen =)

/ Nik