Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 11:22 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ

I min Flash gæstebog vil jeg gerne have at man kan bruge æ,ø,å,Æ,Ø og Å samt é osv. I php'en skal angives hvilke tegn der skal med.

Har prøvet med....
    $Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 \å\Å\æ\Æ\ø\Ø\é ]", "", $Navn);
og entities...
    $Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 \å\Å\æ\Æ\ø\Ø\é\É ]", "", $Navn);
Avatar billede ahv Nybegynder
05. maj 2003 - 11:31 #1
prøv

$Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 åÅæÆøØé ]", "", $Navn);
Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 11:56 #2
Desværre virkede det heller ikke :(
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. maj 2003 - 12:05 #3
en småting: hvorfor skriver du blanktegnet to steder?

i computeren bliver der aldrig gemt andet en tal.
Vi har så lavet alfabeter, der fortæller at tallet 65 betyder 'a', 66 betyder 'b', osv osv. Desværre er der mange forskellige alfabeter. I et alfabet lavet i Amerika er der ikke meget grund til at tage æ,ø og å med ligesom et dansk alfabet ikke har meget grund til at tage spaniolernes "spørgsmålstegn på hovedet" med.
du må sørge for at det alfabet du bruger når du skriver php kode er det samme som det alfabet. så gemmer php de korrekte tal for bogstaverne i det alfabet, og browseren vil sidenhen vise de korrekte bogstaver når den får de tal.

I html (og formentlig også flash) kan du indstille hvilket alfabet der skal bruges til at vise tegn.

hos dig er det en indstillign på computeren der bestemmer hvilket alfabet du skriver med.

mvh JakobA
Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 12:21 #4
Skal man så angive iso-????-1 dansk et eller andet sted i php filen??

Jeg ved at det samme eksempel er løst men løsningen blev ikke vist.
http://www.eksperten.dk/spm/262720.
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. maj 2003 - 12:39 #5
nok snarere et sted i php's ini fil. men jeg er usikker på præcis hvor.
du kommer til at gå igang med manualen for rigtigt at hitte ud af det. ( eller vente på svar fra erikjacobsen, han plejer at vide sådan noget. :-))
Avatar billede sukos Juniormester
05. maj 2003 - 14:28 #6
Der er noget med at flash kun læser txt der gemt som UTF-8 (anyway, nyeste flash)
Avatar billede sukos Juniormester
05. maj 2003 - 14:29 #7
og windows! :O)
Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 21:56 #8
ahv: Jeg fik det til at virke men det gør det ikke længere?? Mystisk!!
Avatar billede ahv Nybegynder
05. maj 2003 - 22:02 #9
Hvad med:

$Navn = ereg_replace("[^a-zæøåÆØÅ 0-9]", "", $Navn);
Avatar billede schaefner Juniormester
05. maj 2003 - 22:04 #10
Prøv:
$Navn = htmlspecialchars($Navn);
Avatar billede ahv Nybegynder
05. maj 2003 - 22:05 #11
$Navn = ereg_replace("[^a-zæøåÆØÅ-0-9]", "", $Navn);
Avatar billede thecannmann Praktikant
05. maj 2003 - 22:06 #12
jakoba - Hva har du fået i dine fag i skolen? 13 i alt? + du er computer ekspert!
Der skal sQ da noget til at ligge på første pladsen her på exp.dk

Hvad kan du så finde ud af? Narj! For tæl mig hellere hvad du ikke kan :D
Avatar billede lpf Nybegynder
05. maj 2003 - 22:17 #13
I din flash.fla skriver du (før du loade dine data (evnt. i din ini hvis du bruger en sådan)

System.useCodepage = true;

Jeg syntes det giver et lille performance hit, men check det selv ud. :0) det er så let :0)))
Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 22:34 #14
Jeg fatter bare minus af det her??? Nu ved jeg den har virket, jeg har det sort på hvidt i tekstfilen den skriver til... men den vil ikke længere. Jeg tror det var med ahv første forslag der lige pludselig virkede.
$Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 \å\Å\æ\Æ\ø\Ø\é\É ]", "", $Navn);
$Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 åÅæÆøØé ]", "", $Navn); (ahv's 1.forslag)
$Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 \Å\å\Æ\æ\Ø\ø ]", "", $Navn);
$Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 \å\Å\æ\Æ\ø\Ø\é ]", "", $Navn);

Er hvad jeg har prøvet?
Avatar billede schaefner Juniormester
05. maj 2003 - 22:34 #15
Prøv:
$Navn = htmlspecialchars($Navn);
Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 22:41 #16
har prøvet virker desværre heller ikke :(
Avatar billede 00player Nybegynder
05. maj 2003 - 22:47 #17
Jeg er ved at tæske mig selv, fordi man skal bare slette linjen så tager den alle tegn incl. ÆØÅæøåéÉ. Men det har virket med
$Navn = ereg_replace("[^A-Za-z0-9 åÅæÆøØé ]", "", $Navn); ved bare ikke hvad der sket sidenhen?

Men tak for de mange forslag :)
Nu kan jeg gå glad i seng
Avatar billede olebole Juniormester
06. maj 2003 - 00:13 #18
<ole>

ereg er en overmåde overvurderet metode at bruge regExp på i PHP.
preg er betydelig hurtigere.

Kender du strtr()? Den er præcis beregnet til det, du efterspørger:
  http://www.php.net/manual/en/function.strtr.php

Eksempel:

<?
$trArr = array(
  "Æ" => "&Aelig;",
  "æ" => "&aelig;",
  "Ø" => "&Oslash;",
  "ø" => "&oslash;",
  "Å" => "&Aring;",
  "å" => "&aring;"
);

$str = "Øl, ål og røræg";
$trStr = strtr( $str, $trArr );
print $trStr;
?>

/mvh
</bole>
Avatar billede lpf Nybegynder
07. maj 2003 - 01:43 #19
Link til en guestbook med danske chars; http://www.xs4all.nl/~crisp/jag/index.html
freeware