Avatar billede i11uzion Nybegynder
04. maj 2003 - 02:24 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget strøm skal jeg bruge ?

Hejsa folkens.

Nu sidder jeg i den lykkelige situation at jeg har tjent lidt hardware, og står over for en større opgradering af min nuværende computer. Jeg håber på snart at kunne gå igang, det eneste jeg står og mangler er en ny strømforsyning. Eller måske mangler jeg en ny strømforsyning. Det er så her jeg står og skal bruge lidt hjælp.

Min nuværende puters grundkonfiguration ser således ud:

Asus P2B bundkort (440BX)
P3-E 750MHz
576MB RAM
Geforce 2-MX
SB16 lydkort
Hauppauge TV-Tuner
no-name netværkskort
1x IBM harddisk
1x Lite-On dvd-drev
1x Lite-On CDR/RW

Alt dette sidder på en 300-watts "Channel Well" strømforsyning som, så vidt jeg ved, er af ganske udmærket kvalitet.
------------------------------

Mit kommende system ser således ud:

Asus P4PE bundkort (onboard lyd og netkort)
P4-northwood 2.533Ghz
1GB RAM
Geforce 4 ti-4600
Hauppauge TV-Tuner (ikke ændret)
1x IBM harddisk (ikke ændret)
1x Lite-On dvd-drev (ikke ændret)
1x Lite-On CDR/RW (ikke ændret)
------------------------------

Nu er mit spørgsmål så:

Kan min nuværende strømforsyning "trække" den nye hardware, eller er jeg nødsaget til at købe en ny ?

Jeg har ikke særligt mange penge, så det dejligste for min konto ville jo være, hvis den nuværende kunne trække de nye dele, men hvis ikke det er muligt, har jeg tænkt mig at købe en Antec-truepower PSU. Jeg ved så bare ikke om jeg skal vælge en 380W eller om jeg kan nøjes med en 330W. Prisforskellen er ret stor (set i forhold til min pengebeholdning), så jeg vil helst ikke smide penge ud af vinduet for noget jeg ikke kan bruge til noget.

På den anden side forlanger jeg 100% stabilitet. Min computer bliver hovedsagligt brugt til 3D-grafik og rendering så det er altafgørende at den ikke går ned under konstant høj belastning.

Så lige for at opsummere, så har jeg 3 valg:

1. Beholde min nuværende PSU
2. Købe en Antec 330watts PSU
3. Købe en Antec 380watts PSU

Håber i vil hjælpe mig :) (og undskyld den lange og rodede post, jeg har gjort mit bedste for at holde det overskueligt)
Avatar billede bredker Nybegynder
04. maj 2003 - 07:54 #1
din gamle giver strøm nok , men du skal sikre dig at der er et stil til det nye bundkort (mange P4 kort kræver et ekstre stik , da det skal have mere strøm )ellers kan du få en ny 300W med P4 stik til 160,00 kr
men hvis du bruger den til grafik er det også vigtigt at der er ram nok på grafikkortet (min 64 MB og gerne 128 MB )
Avatar billede bredker Nybegynder
04. maj 2003 - 08:03 #2
Jeg kan se at du er fra sindal og her er et par stykker som du kan få lokalt

Strømforsyning ATX 300W med P-4 stik
156,25 DKK

Strømforsyning ATX 400W med P-4 stik
185,00 DKK
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. maj 2003 - 09:27 #3
Den giver strøm nok til den smule hardware - en 250 watt havde været nok :)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 09:44 #4
Ellers kan man få en almindeligt Molex > P4 adapter til 35 kr hos www.studiedata.dk ;)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
04. maj 2003 - 10:59 #5
Tak for jeres svar og kommentarer.

bredker>>> Der er stik til gamle strømforsyninger på bundkortet (Asus EZ-plug), så det skulle ikke blive et problem. Mht. til andre strømforsyninger er jeg ikke interesseret i noget billigt bras; jeg vil være sikker på at skidtet fungerer som det skal, og i lang tid. Men tak fordi du tjekkede :]

Ud fra hvilke kriterier bedømmer I at der er strøm nok ? Altså jeg mener, en P4 er vel en strøm-sulten sag, og GF4 kortet er heller ikke helt økonomisk i drift, på den front. Hvad gør jer så sikre ?

Jeg spørger, fordi jeg vil være så sikker som muligt på, at ende med den rigtige løsning. Jeg lader spørgsmålet stå åbent noget tid endnu.

Endnu engang tak
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2003 - 13:50 #6
P4 kan køre på PSU'er på ned til 150 watt (ller endnu lavere).

Det du skal tjekke er ved hvor mange ampere den leverer de 12 volt. Hvis det er ved 10 ampere er det ligegyldigt om din strømforsyning er på 500 watt, det er bare ikke godt nok.

Hvis den derimod er f.eks. 16 ampere og på 300 watt er det rigeligt.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. maj 2003 - 11:11 #7
Well el_barto, jeg synes det var dig der kom med det bedste svar... Nu mangler jeg så bare at du poster et svar, så du kan få dine point...

Undskyld den lange ventetid, men jeg er midt i en flytning :)

Tak for jeres tid folkens
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2003 - 13:41 #8
Det går nok, og husk at du kan fordele pointene over flere svarerer :)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. maj 2003 - 10:25 #9
Sådan.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2003 - 10:36 #10
tak for point :)