Avatar billede spirevip Nybegynder
03. maj 2003 - 13:08 Der er 13 kommentarer

Starte forfra

Jeg har en Aldi computer fra 20 november 2002. Jeg kunne godt tænke mig at starte forfra.

Med at få renset hele PCeen, og få styr på filer og programmer samt mulige inficeret ting, da jeg synes der er en masse rod på PCen.

Skal siges at den har været brugt som prøveklud i et halvt års tid nu og , der ligger nu en masse filer jeg intet kender til, samt andet jeg ikke kan bestemme hvad er.

Hvad gør jeg.

Formatere PCen hvordan?.
Skal lige sige at jeg absolut ikke er det store PC geni.

Til Pcen er der flg. cd-rom .
2 stk Application og support cd
1 product recovery cd-rom.

Pcen har XP som styresystem.

Mange tak hvis nogen kan hjælpe.
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2003 - 13:14 #1
Du starter med win-xp i cdrommen, husk first boot cdrom. Starter installationen, fjerner partitionen, og opretter en ny, så bliver HD formateret.
Avatar billede jacob172100 Praktikant
03. maj 2003 - 13:15 #2
Eftersom XP temmelig sikkert er installeret med filsystemet NTFS, vil jeg anbefale dig at tage en win98 startdiskette og køre det der hedder fdisk. Derfra skal du så slette ALLE partitioner. Så starter du på win98 disketten igen og skriver format C:. Så har du en fuldstændig ren computer som du kan installere XP på igen.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. maj 2003 - 13:16 #3
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyinstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny indstalation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede jacob172100 Praktikant
03. maj 2003 - 13:19 #4
Jeg har oplevet at ved at prøve at formatere fra Winxp cd'en spørg computeren nogle gange om en kode for at få lov til at formatere. Det er en kode man ikke selv har lavet og som sælgeren heller ikke har.
Så hvis du vil have en fuldstændig ren harddisk, vil jeg anbefale min måde.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. maj 2003 - 13:20 #5
Og i er HELT sikre på at der kan laves en XP installation fra en recovery CD?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. maj 2003 - 13:21 #6
Hvis man følger den beskrivelse jeg har givet har jeg aldrig hørt om at man skulle bruge nogen kode, har aldrig selv haft brug for det!
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2003 - 13:24 #7
Man kan godt lave en ny installation med en recoverydisk, men ikke køre repair.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. maj 2003 - 13:25 #8
peet49>>OK.
Avatar billede spirevip Nybegynder
03. maj 2003 - 13:32 #9
Damm jeg fik vist startet noget her ( overvældende) :))

Min harddisk er delt op som flg.

Boot C  =NTFS
Backup D =NTFS
Recover E =Fat32

Windows XP cd-rommen er det Application og support cd-rommen eller product recovery cd-rommen ?.
Og Boot cd-rommen hvilken er det ?. Lidt forvirret.

Ps. kan man dele point herinde, så jeg kan dele dem ud på flere eller hvad?.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. maj 2003 - 13:34 #10
spirevip>>Du kan sagtens dele point imellem folk der har svaret, men vent nu lige til du har fået løst opgaven.*S*
Du kan evt. læse lidt her:
http://www.ebruger.dk/faq.asp - Eksperten: Sådan gør jeg.
Avatar billede spirevip Nybegynder
03. maj 2003 - 13:42 #11
Ok, men tør nok først gå igang med opgaven imorgen, da jeg gerne vil spille idag uden problemer :)

Det her sted Eksperten.dk er da lidt af en tidsrøver synes jeg, men det sjoveste er at 80 % af tingene forstår jeg overhovedet ik hahahaha.

Forresten fik du mine 15 point tidligere ?

Fortsat god weekend, skriver tilbage når jeg går igang med projektet.
Avatar billede duesjov Nybegynder
03. maj 2003 - 13:49 #12
jeg mener da at en recovery cd skulle kunne klare det hele, både formatering og installering, det er jo derfor det hedder en recovery cd
Avatar billede samara Nybegynder
03. maj 2003 - 15:04 #13
du skal bare fyre din recoveri cd i også ordner den resten